donderdag 24 oktober 2013

'Poging om Klitsjko in 2015 buitenspel te zetten'

Een donderdag door het parlement aangenomen wetswijziging maakt het wellicht onmogelijk voor partijleider (en fractievoorzitter) Vitali Klitsjko van Oedar om in 2015 mee te doen aan de presidentsverkiezingen. In de Belastingwet is nu een artikel opgenomen waarin staat dat een presidentskandidaat tenminste tien jaar voorafgaand aan de verkiezingen belastingplichtig is geweest in Oekraïne. Bokskampioen Klitsjko woonde enkele jaren in Duitsland en heeft daar nog altijd een verblijfsvergunning.

Oedar verzette zich donderdag fel tegen de wetswijziging. "Het is een amendement zonder enige werkelijke betekenis. Volgens mij is dit alleen gedaan om het parlement op stang te jagen. President Viktor Janoekovitsj zegt wel naar Europese integratie te streven, maar eigenlijk wil hij dit helemaal niet'', aldus parlementslid Ihor Brisjenko van Oedar.

Opvallend genoeg is het niet de regering, evenmin de Partij van de Regio's die de wetswijziging voorstelde, maar de Moederlandpartij die net als Oedar (en Svoboda) in de oppositie is. Klitsjko is echter een belangrijke concurrent van oud-premier Joelia Timosjenko van de Moederlandpartij, mocht die in staat worden gesteld om mee te doen aan de presidentverkiezingen.

Vitali Klitsjko zelf maakte donderdag officieel bekend dat hij over twee jaar mee doet aan de race om het presidentschap. Over de wetswijziging zei hij: "Ik heb het recht om in Duitsland te wonen, en daarmee overtreed ik de Oekraïense wet niet. Ik ben een Oekraïner vanaf het moment dat ons land onafhankelijk is geworden. De regering wil mij en mijn broer Vladimir in diskrediet brengen'', meende hij.

En verder: ''De Partij van de Regio's wil de ondertekening van het associatieverdrag met de Europese Unie verhinderen en de schuld in de schoenen schuiven van de oppositie. Maar Oekraïne ligt niet alleen in Europa, maar is ook een Europees land.''

Bronnen: Interfax, Kyiv Post

Geen opmerkingen: