De EU heeft in de laatste week van september een
record aan graan uitgevoerd. Rusland en Oekraïne exporteren weinig.
Daardoor stegen de fysieke prijzen voor maaltarwe in Frankrijk en
Duitsland naar bijna 200 euro per ton. De tarweprijzen in Nederland
blijven achter. Brussel ontving in de week van 25 september tot en met 1 oktober
aanvragen voor de uitvoer van 1.217.682 ton graan. Daarvan bestaat bijna
760.000 ton uit tarwe.
Nooit eerder voerde de EU in één week zo veel
graan uit, zegt een woordvoerder van het Productschap Akkerbouw. "Er is
niks te koop in Rusland en Oekraïne. De akkerbouwers daar willen niet
leveren voor de 180 tot 190 euro per ton die ze geboden krijgen.
Bovendien regent het erg veel. Oekraïne oogst daardoor een zeer slechte
kwaliteit mais. Alle transport wordt ingezet om die mais zo snel
mogelijk weg te krijgen en niet voor het vervoer van tarwe. Rusland
oogst nog steeds tarwe, ook van zeer slechte kwaliteit. Bovendien wil de
Russische overheid eerst graanvoorraden opbouwen. Dat doen ze met
kwaliteitstarwe, die juist veel wordt gevraagd op de wereldmarkt."
De EU echter oogstte een zeer goede kwaliteit tarwe, stelt de
woordvoerder. "Daarom wordt er zo hard getrokken aan Europese tarwe.
Zelfs bestemmingen die normaal tarwe kopen in de VS of Canada kopen nu
in de EU, ondanks de hogere transportkosten."
De EU exporteerde in het eerste kwartaal van 2013/2014 bijna 12
miljoen ton graan. De EU kan dit tempo niet volhouden, verwacht de
woordvoerder. Want dan zou de export op meer dan 40 miljoen ton graan
uitkomen, voor het overgrote deel tarwe. Zoveel is hier niet. Tarwe
wordt dus duurder in de EU, totdat het zo duur wordt dat de vraag
afneemt en afnemers andere graansoorten kiezen, zoals het goedkopere
mais.
De spotnoteringen voor maaltarwe in Frankrijk en Duitsland zaten
donderdag al tegen de 200 euro. Daarom vindt de woordvoerder het
verwonderlijk dat de landbouwbeurzen in Nederland deze week niet hoger
noteren dan 177 euro per ton tarwe. "Het prijsverschil is
verbazingwekkend hoog, ondanks de transportkosten van Frankrijk en
Duitsland naar Nederland. En doordat de EU veel kwaliteitstarwe heeft
geoogst, is het prijsverschil tussen voer- en maaltarwe klein. Nederland
is een zeer grote importeur van graan. Normaal zijn de prijzen in de
tekortgebieden hoger dan in de overschotgebieden."
Door de wekenlange stortbuien in Rusland en Oekraïne wordt daar
enkele miljoenen hectare wintergraan niet ingezaaid. Ook dat speelt een
rol in de stijging van de tarweprijs, zegt de woordvoerder. “De start
van seizoen 2014/2015 is daar niet goed."
Bron: boerderij.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten