woensdag 23 januari 2013

Vliegmaatschappij UIA kan monopoliepositie krijgen

Mocht AeroSvit daadwerkelijk failliet gaan, dan leidt dat tot prijsverhogingen op buitenlandse bestemmingen als Istanboel, Moskou, Praag, Tel Aviv en Warschau. CEO Akos Boesh van Wizz Air Ukraine zei dinsdag dat hij zich daar zorgen om maakt. "De reputatie van de Oekraïense luchtvaart staat op het spel", aldus Boesh.

AeroSvit ontkent overigens dat een bankroet dreigt. Dat eind december bij de economische rechter om het opstarten van de faillissementsprocedure werd gevraagd, was ingegeven door de wens om te reorganiseren. In afwachting daarvan vliegt AeroSvit nu slechts op vier internationale en twee nationale routes. Tot voor kort waren dat alleen al tachtig internationale routes.

Mocht AeroSvit ondanks alle mooie woorden toch sneuvelen, dan blijft alleen Ukraine International Airlines (UIA) over. Miljardair Ihor Kolomoiski heeft het voor zeggen bij AeroSvit, maar volgens de krant Kommersant heeft hij inmiddels ook 75 procent van de aandelen van UIA in handen. Kolomoiski ontkent dit overigens.

Volgens vakbondsman Veniamin Timosjenko komt een faillissement van AeroSvit helemaal niet voort uit gebrek aan winstgevendheid, want hij heeft van zijn leden alleen maar berichten gehoord over vliegtuigen die doorgaans vol passagiers zitten. Een faillissement dient dus andere belangen. Honderden werknemers van AeroSvit demonstreerden dinsdag bij president Viktor Janoekovitsj voor de deur. Zij eisen dat de president ingrijpt en er voor zorgt dat Kolomoisko wegens faillissementsfraude voor de rechter komt. 
Kolomoisko is eigenaar van nog twee vliegmaatschappijen, die samenwerken met AeroSvit. Donbassaero heeft ook het faillissement aangevraagd, terwijl Dniproavia met ingang van 10 januari alle vluchten heeft geannuleerd. Afgelopen mei waren al drie low cost maatschappijen van Kolomoisko failliet verklaard: Cimber Sterling in Denemarken, Skyways en City Airline in Zweden.

Intussen gaat het meer dan uitstekend met Wizz Air Ukraine. CEO Boesh kondigde dinsdag aan dat zijn maatschappij op achttien nieuwe routes gaat vliegen als de aanvraag hiertoe door de Oekraïense regering is goedgekeurd. Wizz Air wil vliegen op onder meer Tel Aviv, Istanboel, Dubai, Moskou, Warschau, Minsk en St. Petersburg. De vliegmaatschappij vervoerde afgelopen jaar 630.000 passagiers van en naar Oekraïne. Dat moeten er over drie jaar 2,6 miljoen zijn.

Bronnen: Interfax, Kyiv Post

Geen opmerkingen: