dinsdag 8 januari 2013

Pro-Timosjenko spandoek hangt op de Dam

Aanhangers van de gevangen zittende Joelia Timosjenko hebben spandoeken opgehangen in Parijs, Praag en Amsterdam waarmee voor haar vrijlating wordt gepleit. Het spandoek in Amsterdam hangt op de Dam, in Parijs aan de Eifeltoren en in Praag op het belangrijkste plein van de Tsjechische hoofdstad. Eind november besloot de burgemeester van Rome uit protest tegen haar gevangenschap een meer dan levensgroot portret op te hangen aan het stadhuis van de Italiaanse hoofdstad.

Timosjenko trok zelf ook weer de aandacht. De oud-premier vermoedt dat iemand vergif in haar cosmetische artikelen heeft gestopt. Dat schrijft ze in een brief aan de directeur van de strafkolonie Kavsjanivska. Het is onduidelijk waarop Timosjenko deze beschuldiging baseert, luidt de tegenreactie.

De oppositieleider verblijft sinds mei vorig jaar in een ziekenhuis in Charkiv, in een afgesloten gedeelte. Monsters van haar cosmetica zijn inmiddels voor onderzoek naar een laboratorium gestuurd, waar niets bijzonders is gevonden.

Vanwege de feestdagen kreeg Timosjenko toestemming om een telefoongesprek met familie te voeren. Dat gesprek duurde ruim een uur, aldus de directeur van het strafkamp.

Dinsdagmiddag weigerde Timosjenko verdere medische behandeling, zo maakte haar advocaat Serhei Vlasenko in Kiev bekend op een persconferentie. Hij las een brief voor die Timosjenko aan president Viktor Janoekovitsj heeft geschreven en waar in zij aankondigt over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid. 'Ik laat niet meer toe dat iemand mij onderzoekt of mijn spullen doorzoekt. Ik wil mezelf beschermen met alle middelen die ik heb, ondanks mijn ziekte.' Ook kondigt zij aan dat ze niet vrijwillig meewerkt aan ondervragingen noch naar de rechtbank gaat waar nog een zaak tegen haar dient.

Bronnen: Kyiv Post, Interfax

Geen opmerkingen: