Oekraïne was enkele dagen voor het neerstorten van vlucht MH17 van Malaysia Airlines gemaand om het luchtruim boven het oosten van het land te sluiten voor de burgerluchtvaart. Dat meldt de Britse krant The Sunday Times op basis van bronnen bij Eurocontrol, de organisatie die het vliegverkeer in Europa regelt.
Medewerkers van Eurocontrol zouden met medewerkers van de Oekraïense luchtvaartdienst hebben gesproken over mogelijke risico's voor de burgerluchtvaart, nadat meer dan twintig toestellen van de Oekraïense luchtmacht door pro-Russische rebellen uit de lucht waren geschoten. In de week voorafgaand aan de ramp met vlucht MH17 werden vier straaljagers neergeschoten en bovendien een militair transportvliegtuig dat op 6.500 meter hoogte vloog.
De Oekraïense luchtvaartautoriteiten trokken zich niets van de waarschuwingen vanuit Eurocentrol aan en lieten de burgerluchtvaart ongemoeid. Eurocontrol zou niet bevoegdheid hebben om zelf in te grijpen. Vanuit Kiev werd aangevoerd dat er onvoldoende bewijs was dat de rebellen over raketten beschikten die in staat waren om een passagiersvliegtuig neer te halen.
Na het neerstorten van het militaire transportvliegtuig op 14 juli werd wel de minimale vlieghoogte voor passagiersvliegtuigen aangepast, van 8.000 naar 9.700 meter. Vlucht MH17 vloog op 10 kilometer hoogte toen het vermoedelijk door een raket werd geraakt.
Volgens een bron bij Eurocontrol waren er drie redenen om passagiersvliegtuigen te weren boven het door de separatisten beheerste gebied in Oost-Oekraïne. Allereerst omdat de toestellen van de Oekraïense luchtmacht met anti-luchtdoelwapens waren neergehaald, maar ook omdat de rebellen het communicatiefrequenties van het luchtverkeer verstoorden. Bovendien was er geen communicatie meer tussen de luchtverkeersleiding van Oekraïne en die van Rusland.
Diverse luchtvaartmaatschappijen pasten hun vluchtroutes aan in de weken voorafgaand aan de ramp met de MH17. Onder meer Malaysian Airlines deed dat niet. Volgens Elmar Giemulla, een advocaat die voor nabestaanden van de vier Duitse slachtoffers een rechtszaak tegen Oekraïne heeft aangespannen, bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, heeft de Oekraïense regering besloten het luchtruim niet te sluiten om financiële én politieke redenen.
Als luchtvaartmaatschappijen gebruik maken van het luchtruim, dan levert dat veel geld op - tot 1 miljard Amerikaanse dollar per jaar. Bovendien geeft het sluiten van het luchtruim aan dat de Oekraïense regering geen controle meer heeft over eigen grondgebied.
Wapenexpert Siemon Wezeman van het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek in Stockholm had de Oekraïense regering beter moeten weten nadat het militaire transportvliegtuig was neergehaald met zwaar anti-luchtdoelgeschut. "Afgaand op het feit dat de rebellen al vaker raketten hadden afgeschoten op vliegtuigen.''
Eurocontrol meldde eerder dat het geen advies gaf het Oekraïense luchtruim volledig te sluiten, zo berichtte De Telegraaf de dag na de ramp. Vanaf 17 juli werd het luchtruim direct gesloten voor al het vliegverkeer.
Bronnen: The Sunday Time, NU.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten