zondag 27 november 2011

Parlementslid Boldirjev wil af van lastig West-Oekraïne

Het vooraanstaande parlementslid Joeri Boldirjev van de Partij van de Regio's vindt dat het huidige Oekraïne geen bestaansrecht heeft, het westelijke of het oostelijke deel zou zich moeten afscheiden. Dat zei Boldirjev tijdens een bijeenkomst op de Russische ambassade in Kiev ter gelegenheid van de 65e verjaardag van de Processen van Neurenberg waarbij kopstukken uit de Nazi-periode in Duitsland berechtte.

"Ik ben er van overtuigd dat mijn land geen toekomst heeft als het niet om weet te gaan met de uitkomsten van het Molotov-Ribbentrop Pact", aldus Boldirjev. Het betreft het niet-aanvalsverdrag tussen Rusland en Duitsland uit 1939, waarbij geheime afspraken werden gemaakt over opdeling tussen beide landen van oostelijk Europa na wat de Tweede Wereldoorlog zou worden. Die afspraken werden pas bekend tijdens de Processen van Neurenberg in 1946.

Boldirjev betoogde dat Gallicië (West-Oekraïne), de Donbas (Oost-Oekraïne) en de Krim geen natuurlijk geheel vormen. "We houden ze gedwongen bij elkaar, maar Oekraïne kan alleen in evenwicht zijn als het kans ziet om van het westen of het oosten af te komen. Ik ben er voor om West-Oekraïne af te stoten", aldus de pro-Russische parlementariër.

Boldirjev kreeg meteen tegengas van Petro Porosjenko, ondernemer en politicus. "Ik ben verbijsterd dat een politicus van een regeringspartij dit kan verkondigen en vindt dat hij deel kan blijven uitmaken van het parlement van een land dat hij wil opdelen. Ik vind het absurd."

Bron: Western Information Center

Geen opmerkingen: