De verkiezingscampagnes beginnen officieel op zaterdag 28 juli, op de dag af drie maanden tot aan de parlementsverkiezingen Dat heeft de centrale kiescommissie donderdag besloten. Van vervroegde verkiezingen kan geen sprake meer zijn. Daarvoor is de tijd simpelweg te kort, aldus woordvoerder Ihor Zjidenko van de kiescommissie.
De roep om vervroegde verkiezingen klonk nogal luid door in de verontwaardiging over het doordrukken van de Russische taalwet. Parlementsvoorzitter Volodimir Litvin constateerde na een vechtpartij van voor- en tegenstanders dat het parlement zijn legitimiteit had verloren en wilde dat president Viktor Janoekovitsj tot ontbinding over zou gaan. De president op zijn beurt dreigde er mee en tenslotte vond ook de oppositie dat vervroegde verkiezingen nodig waren.
Inmiddels hebben sommige partijen al verkiezingsspotjes op de televisie, ook al beginnen de campagnes officieel pas over iets meer dan een week. De centrale kiescommissie keurt het af, maar kan er volgens Zjidenko niets tegen doen.
Inmiddels is duidelijk dat de politieke partijen de komende maanden een fortuin gaan spenderen aan hun verkiezingscampagnes. Alleen al aan buitenreclames, de immense billboards, spenderen ze elke maand ruim 8 ton. De Communistische Partij neemt elke maand 1.500 vierkante meter aan advertentieruimte af. Een kostenpost van ruim 4 ton per maand. Voorwaarts Oekraïe! van Natalia Korolevska maakt het nog bonter met tussen de 2.000 en 2.500 vierkante meter aan buitenreclame en dat kan de partij op ruim 8 ton per maand komen te staan.
Voor één billboard moet maandelijks 300 euro worden betaald, in de hoofdstad Kiev zelfs 400 euro. Internetreclame begint bij 160 euro, een radiocommercial bij 120 euro en voor een kolom in de gedrukte media moet tenminste 400 euro worden neergeteld. In de populairste media kunnen de kosten van een (flinke) advertentie oplopen tot 16.000 euro.
Bronnen: ForUm, Ukrinform
Geen opmerkingen:
Een reactie posten