donderdag 23 december 2010

Timosjenko: zaken gaan voor het meisje

Julia Timosjenko is teleurgesteld in de Europese leiders die eerder zo enthousiast waren over de Oranjerevolutie. “Ze komen nu naar Oekraïne en prijzen de politieke stabiliteit in het land. Maar laten we de dingen maar bij de naam noemen. In dit land vermoorden ze journalisten, heerst er onrecht en wordt de oppositie vervolgd. Het is de rust van het kerkhof”, aldus Timosjenko in een interview met het Italiaanse dagblad La Republica.

De oud-premier van Oekraïne keurt het af dat Europa blind is voor het feit dat de huidige regering de oppositie het werken belet. “Ik zou graag zien dat de Verenigde Staten en Europa zich niet al te zeer met deze regering vereenzelvigen. Ik begrijp dat zij hun eigen belangen moeten verdedigen, maar het is niet goed dat zij akkoorden sluiten met Janoekovitsj en tegelijkertijd de repressie negeren.”

Op de vraag waarom de huidige regering haar vreest, merkte Julia Timosjenko op: “Omdat de mensen die Oekraïne vooral zien als een land waar ze hun eigen voordeel kunnen halen, die alleen maar denken aan de miljarden binnen kunnen halen en die de macht binnen hun eigen gelederen willen houden, die mensen willen geen ander geluid horen. En ik ben het meest ongemakkelijk voor ze, omdat ik het volk aan mijn kant heb.”

Timosjenko staat onder huisarrest, op verdenking van verduistering van milieugeld dat vervolgens op onrechtmatige wijze werd gebruikt om middenin de economische crisis de pensioenen te kunnen uitbetalen. Inmiddels 

Bron: ForUm

Geen opmerkingen: