woensdag 22 juni 2016

Savtsjenko pleit weer voor praten met separastisten

Nadia Savtsjenko blijft er op hameren dat de Oekraïense regering in contact treedt met de leiders van de separatisten in Donetsk en Loehansk om zo een oplossing te vinden voor het gewapende conflict in de Donbas. "We zijn allemaal Oekraïners, we zullen met elkaar moeten leven'', zegt zij in een interview met ede Deutsche Welle.

Aan de separatisten ligt het niet, aldus de Oekraïense die nog maar enkele weken geleden in een uitzichtloze situatie verkeerde in een Russische gevangeniscel. Zij willen maar al te graag praten. ''Of ik ze persoonlijk spreek? Nee, dat niet. Maar ik weet dat ze het graag willen.'' Een eigen mening verkondigen mag in het Oekraïne van nu, zegt Savtsjenko. ''Kijk maar naar mij. Ik verkondig niet wat de Oekraïense vindt, of wat Europa vindt. Ik heb een eigen mening en die laat ik ook horen.''

Ze blijkt minder moeite te hebben met de separatisten als met de Russische autoriteiten. ''Dit is geen burgeroorlog. We zijn in oorlog met Rusland, we vechten tegen Russische soldaten en Russische wapens. Wat ze in Rusland ook willen bereiken, ik vind het belangrijk dat de mensen in Donetsk en Loehansk hun eigen opvattingen verkondigen. Als Rusland zich terugtrekt, dan komen we er met hen wel uit.''

De Oekraïense regering weigert al twee jaar om in direct contact te treden met de leiders van de volksrepublieken Donetsk en Loehansk. Savtsjenko's eerdere uitlatingen over onderhandelen met de separatisten heeft al geleid tot afwijzende reacties van onder meer parlementsleden.

Bron: Censor.net

Geen opmerkingen: