Een nieuw element in het verhaal rond de MH17-ramp doet de gemoederen opnieuw aardig verhitten. Nadat eerder bleek dat de radarsystemen in Oekraïne toevallig "voor onderhoud waren uitgeschakeld" op het moment van de ramp, blijkt nu dat het land voor de crash geen enkele melding heeft gedaan dat er iets mis was met de grondradar, terwijl dat wel had gemoeten. Dat zegt directeur Joe Sultana van de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol.
Zowel de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) als het Nederlandse OM moeten het al anderhalf jaar stellen zonder grondradarbeelden uit Oekraïne. Die beelden kunnen van belang zijn om vast te stellen waar de raket is afgeschoten en of er vliegtuigen in de buurt van vlucht MH17 waren. In het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid staat dat Oekraïne de beelden niet kon leveren omdat meerdere zogeheten 'primaire radarstations' op de dag van de ramp uitgeschakeld waren voor onderhoud.
Aan die lezing wordt door velen getwijfeld, waaronder nabestaanden van MH17-slachtoffers. Zij schreven een brief aan de Nederlandse minister-president Rutte waarin ze hem vragen aan te dringen bij Oekraïne en Rusland om de radarbeelden alsnog vrij te geven.
De lezing van Oekraïne komt meer op de helling te staan, nu blijkt dat het onderhoud van de radars niet was aangekondigd. Als op 17 juli 2014 alle zogeheten primaire radars in Oost-Oekraïne uit stonden, had dit normaliter gemeld moeten worden aan Eurocontrol, de organisatie die waakt over de veiligheid in het luchtruim van 40 Europese landen.
Volgens Joe Sultana van Eurocontrol zijn landen zelfs verplicht radarproblemen te melden "wanneer deze invloed hebben op de capaciteit van het luchtruim." Maar dat is niet gebeurd, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer: "Ik kan bevestigen dat wij geen enkele informatie in die richting hebben ontvangen."
Bron: DeMorgen.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten