woensdag 17 juni 2015

Separatisten zetten Russische journalist grens over

De Russische journalist Pavel Kanigin is gisteren in de stad Donetsk gearresteerd, hardhandig ondervraagd en vervolgens door de separatisten de Russische grens over gezet. Dat gebeurde een dag nadat hij voor Novaja Gazeta verslag had gedaan van een demonstratie bij het kantoor van de zelfbenoemde premier Aleksandr Zachartsjenko van de Volksrepubliek Donetsk.

Tijdens deze demonstratie eisten boze inwoners van de stad dat een einde komt aan het oorlogsgeweld, dat zij andere huizen krijgen toegewezen voor hun kapotgeschoten woningen en dat de rebellen niet langer vanuit hun woonwijken richting het Oekraïense leger schieten.

Kaningin werd opgepakt en beschuldigd van drugsgebruik en het spioneren voor Oekraïne en de Verenigde Staten. Hij zou ook geen accreditatie hebben gehad om in het door de separatisten bezette gebied te werken.

Eenmaal terug in Rusland sprak Kaningin met een verslaggever van Radio Free Europa/Radio Liberty over de behandeling die hem ten deel viel. Hij zou tijdens het verhoor handboeien om hebben gehad. ''Een van de ondervragers richtte een pistool op me en zei dat hij zou schieten als ik me bewoog. Toen ik zei dat ik voor de vrede ben, sloeg hij me hard in het gezicht.''

Volgens Kaningin maakten zijn ondervragers tot aan de machtswisseling in februari vorig jaar deel uit van de Oekraïense veiligheidsdienst SBU. Hijzelf was de eerste Russische journalist die de kans kreeg om twee Russische soldaten te interviewen die onlangs op Oekraïens grondgebied gevangen werden genomen.
 
Bron: RFE/RL

Geen opmerkingen: