Shell opent dit jaar zestien nieuwe pompstation, evenveel als afgelopen jaar. In 2010 werden meer tankstations geopend, soms werden bestaande opgekocht. Maar ook werden tankstations gesloten, omdat er te weinig werd verdiend.
Of het Shell daadwerkelijk lukt het aantal stations met zestien uit te breiden, hangt volgens algemeen directeur Willian Kozik van de Shell-keten in Oekraine vooral af van het effect van een toeslag van 120 euro per ton op geimporteerde brandstoffen. Als Shell die toeslag doorberekent in de prijzen, dan wordt de benzine 14 eurocent duurder en diesel 10 cent.
Het hangt vervolgens af van de (binnenlandse) concurrenten hoe dit verder gaat. Verhogen die hun prijzen tot op het niveau dat Shell moet hanteren om de brandstoftoeslag te compenseren, dan is de consument de dupe. En uiteindelijk de leveranciers, aldus Kozik, want consumenten gaan dan vanzelf minder kilometers maken. Gaat de concurrentie niet mee in de prijsverhogingen, dan moet Shell het bezuren. Verlies van marktaandeel dreigt dan.
Shell zou graag de nieuwe zwavelvrije V-power benzine in Oekraine introduceren, maar ziet zich ook hier gedwarsboomd door de toeslag op buitenlandse brandstoffen. Die worden veel te duur. Een alternatief is er niet voor de automobilist die deze kwalitatief betere benzine dan Euro 95 wil hebben. De Oekraiense maatschappijen kunnen die namelijk maar mondjesmaat leveren.
Bron: Ukrinform
Geen opmerkingen:
Een reactie posten