woensdag 5 januari 2011

'Europese' aanpak van verkeersboetes

De hoogte van verkeersboetes is niet meer afhankelijk van het humeur van de politieman die de automobilist treft, maar er komen duidelijke regels voor. De ministeries van Justitie, Verkeer en Binnenlandse Zaken werken aan regels die op Europese leest geschoeid zijn. De hoogste boetes zijn voor het op een onjuiste manier vervoeren van gevaarlijke stoffen.

Snelheidsovertredingen worden beboet op basis van het aantal kilometers per uur dat de bestuurder te hard rijdt. Het gaat om vier categorieën: tot 10 kilometer, tussen 10 en 30 kilomter, tussen 30 en 50 kilometer, en tenslotte, harder dan 50 kilometer. Er komen verschillende boetes voor personenauto's en vrachtwagens. Wie onder invloed achter het stuur wordt aangetroffen, krijgt een straf die gebaseerd is op het alcoholpromillage. Er komen ook boetes voor deelnemers aan illegale wegraces en voor de organisatoren van zulke races.

"Het is niet de bedoeling dat we alle boetes duurder maken. Dat geldt wel voor ernstige overtredingen als rijden over een gesloten spoorwegovergang, rijden onder invloed en het (veel) te hard rijden", aldus perschef Jevhen Kravets van de Oekraïense verkeerspolitie.

Bron: Ukrinform

Geen opmerkingen: