De Oekraïense Staatsspoorwegen hebben een verbod ingesteld op graanvervoer naar het buitenland. Niet vanwege het graan, maar vanwege de wagons waarmee het vervoerd wordt. Er is namelijk in eigen land een tekort aan wagons. Van de 11.000 graanwagons waren er vrijdag liefst 1.000 in het buitenland. "Wij zijn relatief goedkoop en de handelaren houden onze wagons daarom liefst zo lang mogelijk", aldus een woordvoerster.
Het verbond van graanhandelaren UZA waarschuwde eerder al dat zij de verwachte 20 miljoen ton graan niet kunnen verhandelen, aangezien er een tekort aan graanwagons is. Voorzitter Volodimir Klimenko constateerde toen dat de handelaren samen dagelijks 2.500 graanwagons nodig hebben, maar dat ze hooguit de helft kunnen krijgen door het tekort aan wagons.
De record graanoogst van afgelopen jaar bedroeg 56,7 miljoen ton. Daarvan kan tussen de 23 en 26 ton naar het buitenland, maar dat wordt dus niet gehaald door de transportproblemen. "Het is dus niet omdat we te weinig graan hebben, maar we hebben duidelijk te weinig wagons om het te vervoeren", aldus Klimenko.
Het verbod om met graanwagons naar het buitenland te rijden, is afgelopen woensdag ingegaan. Het is nog onduidelijk hoe lang het verbod van kracht is. Analist Mikola Vernitski van de consultancygroep ProAgro verwacht dat het verbod kan zorgen voor hogere prijzen voor graan en zonnebloemmeel in Europa en de voormalige Sovjet-staten (GOS). Zonnebloemmeel wordt gemaakt van uitgeperste pitten en gebruikt als veevoer. Volgens Vermitski gaat er veel Oekraïens graan per spoor naar Duitsland. Er zijn plannen om het graanvervoer per schip te uit te breiden.
Bron: Kyiv Post
Geen opmerkingen:
Een reactie posten