De toetreding van Oekraïne tot de vrijhandelzone van de Europese Unie kan het einde betekenen van de auto-industrie in het land. Het wordt erop of eronder, vinden de fabrikanten. De huidige high tech industrie kan er onderdoor gaan als zij de strijd aan moeten gaan met West-Europese producenten.
Ook verwacht Tariel Vasadze, voorzitter van de raad van bestuur van Ukrautoprom én parlementslid, weinig van de voorgespiegelde investeringen in de Oekraïense auto-industrie vanuit West-Europa. Vasadze uitte zijn zorgen tijdens een parlementaire hoorzitting over de voors en tegens van toetreding tot de Europese vrijhandelszone en mogelijk ook tot de douane-unie met Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan.
De regering zet nog altijd in op een overgangsperiode van tien jaar voor de auto-industrie. In die tien jaar kunnen de fabrikanten zich aanpassen aan de eisen die de automarkt in de EU stelt.
Vasadze ziet het somber in: "Oekraïne staat op het punt z'n eigen markt te verliezen aan de EU, en dat gaat gepaard met het verlies van duizenden banen en miljarden aan belastingopbrengsten. Daarom vinden de Oekraïense autofabrikanten dat de regering meer oog voor hun belangen moet hebben."
Bron: Ukrinform
Geen opmerkingen:
Een reactie posten