zondag 18 december 2016

De comeback van Sint Nicolaas in Oekraïne (2)

Toch houden ook veel Oekraïners nog vast aan hun vertrouwde Vadertje Vorst, de figuur waarmee ze zijn opgegroeid. ''Ik vertel mijn kind zowel over Sviati Mikolaj als over Did Moroz'', schrijft Sveta Semenjaka op Facebook in een discussie over de komende feestdagen. ''Het gaat mij om de kinderen. Waarom zou ik mij iets aantrekken van allerlei fanatiekelingen die voor of tegen zijn en daarmee mijn kind dit feest ontnemen? Did Moroz hoort bij ons, en bij veel andere Oekraïense families.''

De discussie over Vadertje Vorst vs. Sint Nicolaas heeft veel weg van de Nederlandse discussie over Zwarte Piet. Tot afgrijzen van Alenka Bornitsjoek, die in de Facebookdiscussie schrijft dat ''ieder land zijn Did Moroz of Kerstman heeft. Hou hiermee op en verpest niet onze feestdagen met dit gedoe!" Valeri Potjomkin, die zichzelf ziet als de belangrijkste vertolker van Vadertje Vorst, is ook al niet blij dat die dreigt te worden overschaduwd door Sint Nicolaas. Hij speelt al vijftien jaar achtereen zijn rol als Vadertje Vorst en hij vindt hem ''erg vriendelijk en mooi''.

Het is tegen het zeere been van volkenkundige Olinik. ''Wij moeten onze vroegste tradities in ere houden.'' Volgens die traditie komt komt Sint Nicolaas 's nachts naar de huizen om cadeautjes onder de kussens van de kinderen te leggen. Alleen brave kinderen krijgen cadeautjes, wie zich niet heeft gedragen zal genoegen moeten nemen met de roe.

Vadertje Vorst deelt rond de jaarwisseling cadeautjes uit. Zijn populariteit stoelt voor een belangrijk deel op het nog steeds op Sovjetleest geschoeide onderwijs waar hij langs komt om de kinderen te feliciteren met de komende feestdagen. Voor veel ouders creëert dat een probleem als ze over willen stappen van Did Moroz op Sviati Mikolaj, zoals Natalia Parkoelab. Haar kinderen krijgen de grootste cadeaus van Sinterklaas, maar ik probeer ook Vadertje Vorst niet af te vallen. Tenslotte krijgen ze op de kleuterschool te horen dat die de cadeaus brengt. Daarom krijgen ze snoep van Did Moroz.''

Bron: Kyiv Post

Geen opmerkingen: