zaterdag 28 maart 2015

Ex-gouverneur Kolomoiski vindt 'het wel goed zo'




De woensdag ontslagen gouverneur van Dnipropetrovsk Igor Kolomoiski zegt in een interview met de Washington Post dat hij de politiek voor gezien houdt en het ''verder allemaal wel gelooft''. Kolomoiski meent dat de kwestie rond Ukrnafta niet bepalend is geweest, maar dat het slechts een stok was om de hond mee te slaan. ''Ze hadden wel iets anders tegen mij gevonden'', aldus Kolomoiski.

''Ik heb er geen spijt van dat ik het gouverneurschap op me heb genomen. Ik heb geen spijt van mijn besluiten. Er zijn veel mensen die mij geweldig vinden, die mij zien als de enige ware patriot in ons land. Ik ga dat niet beamen. Iedereen doet wat hij moet doen op enig moment'', zegt de miljardair in het interview.

Met de beschuldiging dat hij zijn minderheidsbelang vam 48 procent gebruikte om de overheidsinvloed bij het gas- en oliewinningsbedrijf Ukrnafta terug te dringen is Kolomoiski het volstrekt oneens.

Hij legt uit dat het staatsbedrijf Naftogaz, dat voor 51 procent eigenaar is van Ukrnafata, zich te buiten is gegaan aan illegale praktijken. ''Jarenlang sluisden ze ons gas weg in hun pijpleiding zonder vast te leggen dat dit gas eigendom van Ukrnafta kwam. Ze vermeldden 'herkomst onbekend' in hun boeken. Het gaat hier wel om 10,5 miljard kubieke meter aardgas, met een waarde van circa 4 miljard dollar. We hebben daartegen geprocedeerd, tot aan de Hoge Raad aan toe, en we hebben gewonnen.''

Het is een opvallend verhaal, aangezien ruim een week geleden juist de directeur van Ukrnafta, een vertrouweling van Kolomoiski, door de raad van toezicht van Naftogaz is ontslagen omdat hij veel gas illegaal had weggesluisd.

Bronnen: Ukraine Today, YouTube

Geen opmerkingen: