Het rijdend materieel van spoorwegbedrijf Oekrzaliznitsja is in een erbarmelijke staat en het gaat heel wat jaren duren om het te moderniseren. Ook het rijdende materieel is er ronduit belabberd aan toe. ''De locomotieven en passagiersrijtuigen zijn voor 80 procent versleten'', zegt de pas aangetreden algemeen directeur Wojcieh Balczun in een interview met tv-zender Kanal 5.
Hij gaat er vanuit dat tegen de tijd dat al het rijdende materieel is vervangen de eerste 'nieuwe' rijtuigen ook al weer aan vervanging toe zijn. ''Het is een continu proces.'' Oekrzalitznitsja bezit duizenden passagiersrijtuigen en zelfs tienduizenden goederenwagons. ''We pakken eerst de vernieuwing op van de passagiersrijtuigen, want het publiek beoordeelt ons in de eerste plaats op de kwaliteit van deze rijtuigen'', zegt Balczun.
De Pool zegt geschrokken te zijn van de omvang van de corruptie bij Oekrzalitznitsja. ''Ik wist al dat corruptie een probleem was, maar niet dat het zó erg zou zijn. Meteen al na mijn aantreden moest ik constateren dat veel aanbestedingen alleen maar zijn opgezet om geld weg te sluizen. Vaak wordt de hoofdprijs betaald voor producten van matige of zelfs slechte kwaliteit. Aan die praktijken verandert ook het nieuwe ProZorro-systeem niets, want het gaat om vervalste productspecificaties. Die zijn zodanig opgesteld dat er maar één leverancier in aanmerking komt voor een opdracht.''
Balczun veronderstelt nu dat voor miljoenen verloren gaat. Geld dat hard nodig is voor de vernieuwing van het rollend materieel. ''Als we de corruptie niet kunnen terugdringen, dan kan Oekrzalitznja veranderen in één van de best renderende bedrijven van het land. Het zal moeilijk worden. Veel mensen zeggen zelfs dat het onmogelijk is, maar ik ga de strijd wel aan.'' Hij heeft zich omringd met nieuwe directieleden: twee Polen, een Serviër en slechts één Oekraïner.
Bron: Kyiv Post
Hij gaat er vanuit dat tegen de tijd dat al het rijdende materieel is vervangen de eerste 'nieuwe' rijtuigen ook al weer aan vervanging toe zijn. ''Het is een continu proces.'' Oekrzalitznitsja bezit duizenden passagiersrijtuigen en zelfs tienduizenden goederenwagons. ''We pakken eerst de vernieuwing op van de passagiersrijtuigen, want het publiek beoordeelt ons in de eerste plaats op de kwaliteit van deze rijtuigen'', zegt Balczun.
De Pool zegt geschrokken te zijn van de omvang van de corruptie bij Oekrzalitznitsja. ''Ik wist al dat corruptie een probleem was, maar niet dat het zó erg zou zijn. Meteen al na mijn aantreden moest ik constateren dat veel aanbestedingen alleen maar zijn opgezet om geld weg te sluizen. Vaak wordt de hoofdprijs betaald voor producten van matige of zelfs slechte kwaliteit. Aan die praktijken verandert ook het nieuwe ProZorro-systeem niets, want het gaat om vervalste productspecificaties. Die zijn zodanig opgesteld dat er maar één leverancier in aanmerking komt voor een opdracht.''
Balczun veronderstelt nu dat voor miljoenen verloren gaat. Geld dat hard nodig is voor de vernieuwing van het rollend materieel. ''Als we de corruptie niet kunnen terugdringen, dan kan Oekrzalitznja veranderen in één van de best renderende bedrijven van het land. Het zal moeilijk worden. Veel mensen zeggen zelfs dat het onmogelijk is, maar ik ga de strijd wel aan.'' Hij heeft zich omringd met nieuwe directieleden: twee Polen, een Serviër en slechts één Oekraïner.
Bron: Kyiv Post
Geen opmerkingen:
Een reactie posten