dinsdag 29 december 2015

Jatsenjoek daagt coalitiepartners opnieuw uit

Premier Arseni Jatsenjoek heeft tijdens z'n laatste persconferentie van het jaar nogmaals uitgesproken dat hij wel wil aftreden als de coalitie geen vertrouwen meer in hem heeft. ''Als dat het geval is, dan wordt het tijd voor een nieuwe coalitie en een nieuw kabinet. Ik zal met trots en eer mijn taak overdragen aan mijn opvolger. Maar als het coalitie mij het vertrouwen geeft, dan maak ik die taak met plezier af.''

Hij waarschuwde wel dat de partij die de stekker uit de regeringscoalitie trekt er voor moet zorgen dat een nieuwe coalitie wordt gevormd of dat er nieuwe parlementsverkiezingen worden gehouden. ''Een andere keus is er niet.'' De coalitie bestaat uit Jatsenjoek's eigen Volksfront, het Blok-Porosjenko, Zelfredzaamheid en de Moederlandpartij.

Met name de laatste twee partijen geven bij herhaling aan dat ze de coalitie willen opbreken. Een andere coalitie lijkt echter niet voorhanden en de kans lijkt daarom klein dat het kabinet-Jatsenjoek snel sneuvelt.

Bron: Interfax

Geen opmerkingen: