De 132 partijen die meedoen aan de lokale verkiezingen van komende zondag hebben samen minstens 73,6 miljoen euro gespendeerd aan hun verkiezingscampagnes. Tot deze conclusie komt het Comité van Kiezers. Om hoeveel geld het precies gaat, is onduidelijk. Dat is gebruikelijk in de Oekraïense politiek.
Officieel zouden de partijen bij de parlementsverkiezingen van vorig jaar oktober 2,1 miljoen euro aan hun campagnes hebben besteed, maar onderzoek heeft uitgewezen dat ze destijds alleen al aan advertenties en andere reclame-uitingen 24,5 miljoen euro hebben uitgegeven. De campagnes voor de lokale verkiezingen vallen duurder uit dan die van een jaar geleden. Dat is logisch, aldus voorzitter Oleksej Kosjel van het Comité van Kiezers, aangezien er ditmaal veel meer partijen mee doen.
Politiek analist Katerina Odartsjenko van het bedrijf SIC zegt dat de campagnekosten die de politieke partijen zeggen te maken slechts 5 procent van de werkelijke kosten bedragen. ''Het meeste geld komt contant binnen en blijft buiten de boeken. Volgens Odartsjenko, die zelf een politieke partij adviseert waarvan ze de naam niet wil noemen, kost het binnenhalen van een politieke functie op lokaal niveau zo'n 1.800 euro, terwijl die voor een nationale campagne op kunnen lopen tot wel 45 miljoen euro.
Vitali Bala van het adviesbureau SMA zegt te weten dat de verkiezingscampagnes voor het burgemeesterschap van de hoofdstad Kiev samen tussen de 1,3 en 1,8 miljoen euro per maand kosten. De campagnes duren twee tot drie maanden, afhankelijk van de kansen die een kandidaat wordt toegedicht. En volgens de politiek strateeg Sergej Gajdaj, adviseur van de partij Oekrop in Kiev, kost een serieuze verkiezingscampagne tussen de 4,5 en 9 miljoen euro.
Bron: Kyiv Post
Geen opmerkingen:
Een reactie posten