zaterdag 30 maart 2024

Energiecentrale Zmiivka bijna volledig verwoest

De elektriciteitscentrale Zmiivka is vrijwel geheel vernield bij de Russische raketaanval van vorige week vrijdag. Een deel van de grootste energiecentrale in de provincie Charkiv is geheel verwoest, een deel heeft grote schade opgelopen. 

Er wordt nog altijd puin geruimd, de centrale is voor een belangrijk deel niet toegankelijk zodat het onmogelijk is om de volle omvang van de schade vast te stellen. Daardoor is er ook geen zicht op wat nodig is aan materialen en geld om de elektriciteitscentrale te herstellen, en of dat überhaupt mogelijk is, aldus het bedrijf Centrenergo, de grootste energieleverancier in het oosten en zuiden van Oekraïne.

Energieminister Herman Haloesjtsjenko bracht gisteren een bezoek aan Zmiivka. Hij beloofde Centrenergo te helpen. 'Er is geld, we hebben een fonds om de energiesector te helpen. Dat gaat we doen.'

Bron: Oekrajinska Pravda

Zelenski over VS: 'We hebben al half jaar verloren'

President Volodimir Zelenski blijft er bij de Amerikanen op aandringen dat er meer militaire hulp moet komen. Door het geruzie in het Congres en het Huis van Afgevaardigden 'hebben we al een half jaar verloren, we kunnen niet nog meer tijd verdoen, Oekraïne mag geen speelbal van de politiek worden', zegt hij in een interview met de Washington Post. 

Zolang er geen duidelijkheid is of Oekraïne blijvend kan rekenen op steun van de Verenigde Staten 'blijven we steken waar we nu zijn in het oosten van het land' omdat het leger beperkte mogelijkheden heeft om de Russen aan te vallen. 'Om ze daar weg te krijgen hebben we meer wapens nodig.' De tegenstanders van een nieuw militair steunpakket in het Congres - de Republikeinen - begrijpen volgens Zelenski onvoldoende wat er op het spel staat. 'Als Oekraïne valt, dan zal Poetin de wereld verdelen' in vrienden en vijanden van Rusland.

Over de Amerikaanse houding ten aanzien van de oorlog in Oekraïne antwoordt Zelenski dat hij ziet dat 'Biden voorzichtig is' om een kernoorlog met Rusland te voorkomen. Toch meent de Oekraïense president dat Poetin dit niet aandurft.

Republikein Mike Johnson, de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, zei eerder dat hij de militaire steun aan Oekraïne niet langer wil blokkeren, maar alleen als lening of land-lease (verpachting van wapens). Zelenski sprak hierover donderdag via de telefoon met Johnson. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: website president

    vrijdag 29 maart 2024

    Sirski: 'Rusland heeft zesmaal zoveel slagkracht'

    De Russen hebben zes keer zoveel slagkracht als de Oekraïners aan het front. Dat stelt de Oekraïense opperbevelhebber Oleksandr Sirski in gesprek met het persagentschap Ukrinform. 'Het voordeel van de vijand in termen van munitie was ongeveer zes tegen één.'

    Rusland moet het vooral hebben van massale artillerie- en mortieraanvallen. Oekraïne moet het echter hebben van de 'vaardigheid in het gebruik van de wapens', in plaats van de hoeveelheid munitie en slagkracht die het heeft. Om de massale luchtaanvallen van Rusland het hoofd te kunnen bieden, roept Sirski het Westen op om meer luchtverdedigingssystemen te sturen. 'Vooral gezien het feit dat de vijand is overgestapt op de tactiek van massale luchtaanvallen op Oekraïense troepen, civiele infrastructuur en vreedzame Oekraïense steden.'

    Waar Rusland de afgelopen weken veel dorpjes heet kunnen veroveren op Oekraïne, stelt de bevelhebber dat op sommige locaties de situatie inmiddels 'gelijkgetrokken' is. 'De vijand slaagde er niet in om aanzienlijke vooruitgang te boeken in strategische gebieden en zijn eventuele territoriale overwinningen zijn van tactisch belang.'

    Volgens Sirski voert Rusland steeds minder aanvallen uit via gevechtsvliegtuigen. Dat heeft er mee te maken met toestellen die Oekraïne uit de lucht heeft weten te schieten eerder dit jaar. 'In slechts tien dagen in februari schoten ze dertien vijandelijke vliegtuigen neer, waaronder twee strategisch belangrijke A50-radarvliegtuigen.' Die vliegtuigen worden gebruikt om tot diep achter de gevechtslinies zich te kunnen krijgen op de situatie. 

    Bron: BNR Radio

    Grote kans op blackouts elektriciteit in zomer

    Rusland heeft afgelopen nacht de waterkrachtcentrales Kaniv (provincie Tsjerkasi) en Dniester (Tsjernivtsi) aangevallen, wat volgens president Volodimir Zelenski niet alleen een bedreiging vormt voor Oekraïne maar ook voor buurland Moldavië. 'Water stopt nu eenmaal niet bij de grens, evenmin als Rusland stopt met vechten', zei Zelenski vanmiddag na overleg met opperbevelhebber Oleksandr Sirski en diens naaste medewerkers.

    Volgens Zelenski is Rusland uit op een herhaling van wat zich op 11 november 2022 afspeelde in de provincie Cherson toen de Kachovkadam door de Russen werd vernield. Een week geleden was er een raketaanval op de waterkrachtcentrale Dnipro in de provincie Zaporizja. De dam hield het, maar de waterkrachtcentrale werd goeddeels vernield met acht voltreffers. 

    De Oekraïense huishoudens moeten er rekening mee houden dat ze de hele zomer door last zullen hebben van stroomonderbrekingen. Vooral in de tweede helft van juli en in augustus kunnen er volgens directeur Oleksandr Chartsjenko van het Energie Onderzoekscentrum problemen ontstaan. 'We kunnen maar beter allemaal onze powerbanks bij de hand houden om onze smartphones op te laden als sprake is van een blackout.'

    'In het voorjaar ligt het stroomgebruik lager', constateert Chartsjenko. Met hogere temperaturen is er minder elektrische verwarming en in de zomermaanden juist meer airconditioning. 'Bovendien hebben we waterkrachtcentrales die wel op volle kracht werken omdat er nu voldoende water is. Dat is anders als het hoogzomer is.' 

    Bron: Oekrajinska Pravda

    Waar of niet waar, leger is waakzaam in Charkiv

    Het Oekraïense leger legt in hoog tempo versperringen en loopgraven aan in de gebieden waar Rusland mogelijk een offensief gaat beginnen. Ook worden andere voorbereidingen getroffen om een aanval te pareren. Mochten ze inderdaad een aanval op Charkiv in gedachten hebben, dan kan dat volgens opperbevelhebber Oleksandr Sirski voor de Russen alleen maar op een mislukking uitlopen.

    Sirski reageert in een interview met het persagenteschap Ukrinform op berichten dat Rusland een offensief wil beginnen om de stad Charkiv te veroveren. Met name de naar Letland uitgeweken redactie van de Russische nieuwssite Meduza waarschuwt dat 'politieke elites' niet uitsluiten dat president Vladimir Poetin zijn zinnen heeft gezet op Charkiv. Tegelijkertijd waarschuwt de Oekraïense Nationale Veiligheids- en Defensieraad dat hier sprake kan zijn van misleiding.

    'We kunnen die berichten niet zomaar negeren, vandaar dat we toch maar alle mogelijke maatregelen nemen om voorbereid te zijn', aldus Sirski. 'We hebben al ervaring opgedaan met gevechtshandelingen in de provincie Charkiv toen we een groot deel van het door de Russen veroverde gebied weer in handen wisten te krijgen. Het Russische front stortte in, en dat is precies wat ze te wachten staat als ze het nog eens proberen.'

    De Oekraïense opperbevelhebber gaat er toch niet op voorhand van uit dat het Russische leger dezelfde tactiek gaat gebruiken die ze eerder nog opbrak. 'Moderne oorlogsvoering is een wiskundig probleem met honderden variabelen die allemaal even goed of slecht kunnen uitpakken.'

    Bron: Oekrajinska Pravda

      Rusland valt weer elektriciteitsnet Oekraïne aan

      Rusland heeft afgelopen nacht met kruisraketten en drones aanvallen uitgevoerd op de energievoorziening in zes provincies: Lviv, Dnipropetrovsk, Ivano-Frankivsk, Vinnitsja, Tsjerkasi en Tsjernivtsi. De meeste raketten en drones - 84 van de 99 - werden voortijdig onschadelijk gemaakt door de Oekraïense luchtafweer. 

      In Dnipropetrovsk, Tsjerkasi en Kirovohrd werden elektriciteitscentrales geraakt bij de aanvallen. 'Bedrijven en burgers zijn de dupe, maar het treinverkeer kon vanmorgen gewoon dorgaan', aldus premier Denis Sjmihal in een reactie op de Russische aanvallen. Hij wees er nogmaals op dat Oekraïne dringend verlegen zit om meer luchtafweer.

      In enkele provincies zijn stroomonderbrekingen nodig om reparatieploegen de tijd geven de schade te herstellen. 

      Bron: Oekrajinska Pravda

        donderdag 28 maart 2024

        'Nieuw groot Russisch offensief eind mei of juni'

        De Oekraïense president Volodimir Zelenski zegt in een interview met CBS News dat Rusland een nieuw grootschalig offensief voorbereidt dat eind mei of in juni moet beginnen. Dat is op zich al verontrustend, maar nog verontrustender is dat Oekraïne er bij lange na niet klaar voor is. 'Er is geen munitie, er zijn geen artilleriegranaten en nog veel andere zaken ontbreken', aldus Zelenski.

        'We moeten ons niet alleen voorbereiden op dit offensief, maar we moeten ook de situatie van dit moment zien te stabiliseren. Niet alleen voor onszelf, maar ook om onze bondgenoten tevreden te stellen. Daarom hebben nú hulp nodig', zegt de president in het interview met de Amerikaanse nieuwszender.

        Het Oekraïense leger staat er beter voor dan twee, drie maanden geleden toen er een nog groter tekort was aan artilleriegranaten en verschillende wapens dan nu het geval is. 

        Zelenski sprak met journalisten tijdens zijn bezoek aan de stad Soemi. Hij inspecteerde de nieuwe ondergrondse bunkers aan de rand van de stad. Het Russische leger valt de provincie in het noordoosten van Oekraïne dagelijks aan vanaf de andere kant van de grens. 'Meestal vallen ze eerst aan met artillerie en schieten de dorpen kapot. Daarna proberen ze het gebied te bezetten. We weten niet wat er morgen gebeurt, maar we zijn er klaar voor.'

        Hij wees er nogmaals op dat Oekraïne dringend behoefte heeft aan meer Patriot luchtverdediging en aan meer artillerie. 'Van het geld dat door de Amerikaanse regering, door het Congres is uitgetrokken voor Oekraïne blijft zeker driekwart in de Verenigde Staten. Wij krijgen weliswaar de munitie, maar de productie is daar, zodat we kunnen zeggen dat tientallen miljarden aan belastinggeld daar blijven.' 

        Bron: Oekrajinska Pravda, foto: website president