woensdag 24 juni 2026

Oekraïne valt twee fabrieken aan in de Oeral

Oekraïne heeft afgelopen nacht een gasverwerkingsfabriek en een heliumfabriek aangevallen bij de stad Orenberg in de Oeral. De aanval werd uitgevoerd in samenwerking met Zwarte Vonk, een Russische verzetsbeweging. De Orenburg Gasverwerkings Fabriek is een van de grootste in Rusland. Er wordt aardgas gezuiverd zodat het een hogere calorische waarde krijgt. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 45 miljard kubieke meter aardgas per jaar.

De Orenburg Helium Fabriek is een van de belangrijkste productiebedrijven van helium, met een capaciteit van 8,8 miljoen kubieke meter helium per jaar. Helium wordt gebruikt de high tech, ook bij de productie van raketten. Ooggetuigen melden op sociale media dat bij beide bedrijven brand is uitgebroken.

Inmiddels is ook wat meer bekend geworden over de aanvallen die Oekraïne afgelopen nacht uitvoerde op doelen op de Krim. Op de vliegbasis Saky zijn twee hangaars vernield en bij Kertsj twee onderdelen van een S-400 en van twee Pantsir-S1 luchtverdedigingssystemen. Het is al de vierde Pantsir-S1 die door de Alfa-eenheid van de staatsveiligheidsdienst SBOe is aangevallen. 

'De Russische bezetters raken de controle kwijt over het luchtruim boven de Krim. Elk vernield luchtverdedigingssysteem en elk aangevallen vliegbasis opent nieuwe mogelijkheden voor volgende Oekraïense aanvallen op de militaire infrastructuur van de Russen', licht de SBOe de aanvallen toe. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: vliegbasis Saky

Geen opmerkingen: