vrijdag 26 juni 2026

Oekraïne haalt in Gdansk 10 miljard euro binnen

Premier Joelia Svyrydenko zegt dat tijdens de wederopbouwconferentie in de Poolse stad Gdansk 160 overeenkomsten worden getekend met een totale waarde van ruim 10 miljard euro. Oekraïne krijgt 3,2 miljard euro van de Europese Unie als eerste tranche van de eerder toegezegde lening van 90 miljard. De Wereldbank verstrekt een lening van 3,4 miljard dollar. 

Er is ook overeenstemming bereikt over 140 miljoen euro voor huisvesting en met de Europese Investeringsbank over het repareren en beschermen van wegen in gebieden langs de frontlijn. Ook worden nieuwe samenwerkingsverbanden aangegaan met Europese defensiebedrijven en in de energiesector. 'Er is weer eens bevestigd dat Oekraïne en Europa dezelfde weg bewandelen, met gedeelde waarden en een gezamenlijke toekomst', aldus Svyrydenko.

Aanvankelijk zou president Volodymyr Zelensky naar de tweedaagse conferentie in Gdansk gaan, maar die zag daar vanaf na de oplopende spanningen rond de naamgeving van een legereenheid. De Poolse president Karol Nawrocki besloot Zelensky uit protest een hoge onderscheiding af te nemen. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: PAP/Andrzej Jackowski

Geen opmerkingen: