dinsdag 23 juni 2026

Oekraïne richt weer veel schade aan op de Krim

De Krimbrug was afgelopen nacht ruim vijf uur lang afgesloten vanwege Oekraïense droneaanvallen, onder meer op een olieterminal in de haven van de nabijgelegen stad Kertsj. Deze olieterminal was een nacht eerder ook al met succes aangevallen. Het brandt daar nog steeds, terwijl nieuwe vuurhaarden zijn gezien. 

Ook is er brand uitgebroken op een andere plek bij Kertsj en bij het stadje Baherove, waar zich Russische S-300/S-400 luchtverdedigingssystemen bevinden. Verder zijn er rookpluimen te zien bij een olieterminal in de haven van Kavkaz en bij het spoorwegstation Pivdenna in Kertsj. Bij Kertsj zou ook een energiecentrale zijn geraakt.

Het Telegramkanaal Supernova+ meldde aanvankelijk dat er op tal van plaatsen op het door Rusland bezette schiereiland explosies zijn gehoord en kon daar in de loop van de ochtend aan toevoegen dat de TES-terminal voor brandstoftransporten en een opslagcomplex zijn geraakt. 

De Russische autoriteiten op de Krim hebben nog niet gereageerd op de explosies en ook niet op de branden die zijn ontstaan. Wel maakte Krimenergoinform vanmorgen bekend dat er stroomuitval is in de districten Yevpatoria, Saky, Krasnoperekopsk en Dzhankoi.

Voorzitter Refat Tsjoebarov van de Mejis (het parlement) van de Krimtataren waarschuwde vorige week dinsdag de Russen dat ze maar beter konden vertrekken omdat de aanvallen op de Krim alleen maar toenemen. En zondag bood Robert 'Magyar' Brovdi, de commandant van de drone-eenheden van het Oekraïense leger, aan de Oekraïners op het bezette schiereiland op voorhand zijn excuses aan voor de overlast die ze van de aanvallen gaan ondervinden.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto brand Kertsj: Exilenova+/Telegram

Geen opmerkingen: