vrijdag 26 juni 2026

Rusland roept de noodtoestand uit op de Krim

Op de Krim en in de havenstad Sevastopol geldt sinds het begin van de middag de noodtoestand. Dat heeft de door Rusland aangestelde gouverneur Sergej Aksjonov meegedeeld. Dat Sevastopol apart wordt genoemd, komt omdat zowel de Oekraïense als de Russische marine tot aan de annexatie in maart 2014 gebruik maakten van de haven. 

Volgens Aksjonov staat het uitroepen van de noodtoestand 'dat we zo snel mogelijk met oplossingen kennen komen om er voor te zorgen dat alle overheidsvoorzieningen  naar behoren werken'. Er is geen einddatum voor de noodtoestand, aangezien er nog geen einde lijkt te komen aan de Oekraïense aanvallen op het energienetwerk en de bruggen die van vitaal belang zijn voor het schiereiland.

Met het uitroepen van de noodtoestand op de Krim voert Aksjonov de opdracht uit die president Vladimir Poetin eerder gaf 'om maatregelen te treffen om de gevolgen van de aanvallen van het Oekraïense leger op de infrastructuur tot nul terug te brengen'.

De autoriteiten op de Krim maakten vanmorgen bekend dat er geen wachtrij is om vanaf het Russische vasteland via de Kertsjbrug naar het schiereiland te rijden. Andersom staat er nu een 15 kilometer lange rij met circa 2.450 personenauto van mensen die zo snel mogelijk de Krim achter zich willen laten. Gisteren werd nog gesproken over 1.500 auto's.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto Kertsjbrug: Wikipedia

Geen opmerkingen: