donderdag 25 juni 2026

Trump positief: Zelensky doet het 'best goed'

De Amerikaanse president Donald Trump vindt dat Volodymyr Zelensky het 'best goed doet'. Hij zei dit tijdens een persconferentie die gaf hij samen met secretaris-generaal Mark Rutte van de NAVO. 'Ik moet toegeven dat hij moedig is. Er sterven aan beide kanten veel mensen, maar hij doet het best goed. Hij heeft fantastische wapens, zijn mensen zijn fantastisch. Echte strijders.'

Donald Trump's opvatting over Volodymyr Zelensky is gedraaid. Na de stevige woordenwisseling van beiden ruim een jaar geleden waarbij Trump Zelensky verweet dat hij 'niet de juiste kaarten' in handen had, stak de Oekraïense president veel energie in het verbeteren van de relatie. Maar de echte doorbraak kwam vorige week tijdens de G7-topontmoeting waar Zelensky ook was uitgenodigd.

Tijdens die top werd het nieuws bekend van de succesvolle Oekraïense aanval op de olieraffinaderij bij Moskou. Trump vertelde Zelensky tijdens het diner van de G7-leiders dat hij onder de indruk is van de recente militaire ontwikkelingen in het voordeel van Oekraïne. Trump's draai heeft inmiddels tot grote verontrusting geleid in het Kremlin waar ze lange tijd dachten dat ze de Amerikaanse president aan hun kant hadden.

Bron: Oekrajinska Pravda

Geen opmerkingen: