dinsdag 10 februari 2015

Savtsjenko's voorarrest verlengd tot 13 mei

Het voorarrest van de Oekraïense piloot Nadia Savtsjenko is vanmiddag door een rechtbank in Moskou verlengd tot 13 mei. Een vastberaden Savtsjenko liet weten dat zij haar hongerstaking voortzet. Ze eet nu al 60 dagen niet en is niet van plan dat wel te doen zolang ze in een Russische cel zit. ''Tot ik terug ben in Oekraïne, van waar ik ben ontvoerd, of ik sterf hier in Rusland.'' Die laatste kans is heel groot, want Savtsjenko's gezondheid is broos. Mentaal is ze echter ongebroken.

Savtsjenko ontkende alle beschuldigingen die tegen haar zijn ingebracht. De helikopterpiloot, die zich als vrijwilligster aansloot bij een vrijwilligersbataljon in Oost-Oekraïne, zou medeverantwoordelijk zijn voor de dood van twee Russische journalisten. Ze zou afgelopen juli om artilleriesteun hebben gevraagd en het vuur naar de plaats hebben geleid waar zich de journalisten bevonden. Naderhand werd ze door pro-Russische rebellen gevangen genomen en met een zak over haar hoofd naar Rusland zijn gebracht, waar ze in de cel belandde.

De Oekraïense noemde de rechtszaak tegen haar ''een circus'', waar maar geen einde aan wil komen. ''Vanaf de plek waar ik mij bevond, kon ik die journalisten niet eens zien'', verklaarde Savtsjenko. Dat zei zich als vluchteling in Rusland had aangemeld, ontkende zij ook. ''Ik wil het papier wel eens zien waarop mijn handtekening zou staan.'' Toen Savtsjenko's moeder met haar dochter wilde praten na afloop van de rechtszaak, werd ze snel weggevoerd. Het leverde Savtsjenko haar tweede, en volgens de rechter ''laatste waarschuwing op wegens minachting van de rechtbank''.

Bron: Interfax

Geen opmerkingen: