vrijdag 14 juli 2017

Omeljan werkt aan opzetten eigen low cost carrier

Oekraïne moet een eigen low cost carrier krijgen die goedkope vluchten aanbiedt, aldus minister Volodimir Omeljan van Infrastructuur. Hij hoopt voldoende (ook buitenlandse) investeerders bijeen te krijgen om al in de herfst een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten die kan profiteren van de door de afschaffing van de visumplicht aantrekkende markt.

In een interview met de krant Segodnia zegt Omeljan dat hij inzet op 51 procent van de aandelen voor Oekraïense investeerders en 49 procent uit het buitenland. De nieuwe luchtvaartmaatschappij moet in Oekraïne geregistreerd zijn om binnenlandse vluchten uit te voeren.

Inmiddels is de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair weer bereid gevonden om te gaan onderhandelen over vluchten vanaf Oekraïense bestemmingen. Met de luchthaven van Lviv is Ryanair inmiddels tot overeenstemming gekomen, meldt algemeen directeur Tatjana Romanovska. Omeljan's ministerie gaat zich nadrukkelijk bemoeien met de hernieuwde gesprekken tussen de directie van Borispil en Ryanair.

Bron: 112

Eerste 'hobbel' pensioenhervorming is genomen

Het parlement heeft in eerste aanleg het wetsvoorstel voor de pensioenhervorming aangenomen. Dat is nodig om het alsmaar groeiende tekorten van het staatspensioenfonds terug te dingen. Oekraïne telt 12 miljoen gepensioneerden, bijna evenveel als de werkende bevolking, en dus is het belang van betaalbare, liefst hogere pensioenen levensgroot.

Premier Volodimir Hrojsman sprak daarom voorafgaand aan de stemming over het wetsvoorstel van ''het moment van de waarheid''. Er volgt nog een tweede stemming, na het zomerreces van het parlement. De oppositie is tegen de pensioenhervorming. De voorgestelde wijzigingen zouden onnodig zijn.

De Oekraïners hebben na 25 jaar werken recht op pensioen, maar het kabinet wil dat ze er in de toekomst maximaal 5 jaar bij mogen kopen als ze onvoldoende jaren hebben gewerkt. Dit gaat voor Oekraïense begrippen echter wel flink wat geld kosten. Een jaar er bij kopen gaat 16.896 hrivna (577 euro) kosten.

Ook wil het kabinet het minimum aantal jaren dat gewerkt moet worden voor het recht op pensioen geleidelijk verhogen naar 35 jaar. Het is niet de bedoeling dat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog gaat. Ondanks de aandrang van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om dat wel te doen, vindt het kabinet dat daarvoor de gemiddelde levensverwachting gewoonweg te laag is.

Bronnen: Reuters, Unian

Rebellen vallen 29 maal aan, 2 soldaten gewond

De pro-Russische rebellen hebben gisteravond en afgelopen nacht 29 aanvallen uitgevoerd op het Oekraïense leger. Twee soldaten raakten gewond door granaatscherven. De rebellen schoten een uur lang met granaatwerpers, machinegeweren en geweervuur op de legerposities bij Vodiane, Pavlopil, Sjirokine en Hnoetove.

Tegelijkertijd werd Novomichailivka onder vuur genomen met 82 millimeter mortieren. Vervolgens waren er een uur lang aanvallen op de versterkte legerposities bij Marinka met pantserwagens, granaatwerpers en mortieren.

Om negen uur begon een beschieting die bijna twee uur duurde vanuit de door de separatisten bezette plaatsen Spartak, Jasinoevata en Mineralne richting Avdiivka. Daarbij gebruikten de rebellen mortieren, granaatwerpers en zware machinegeweren. Ook werd een aanval gemeld op de soldaten bij de kolenmijn Boetivka.

In de provincie Loehansk werden de soldaten bij Stanitsja Loehanska, Novo-Oleksandrivka en Novotoshkivske onder vuur genomen.

Bron: Unian

Oekraïne wil consortium voor gastransportsysteem

Begin volgend jaar wordt een internationale conferentie gehouden over het verbeteren van het Oekraïense gastransportsysteem, als alternatief voor de omstreden Nord Stream 2. Het is de bedoeling dat er een consortium wordt gevormd, want zonder buitenlandse financiële inbreng lukt het niet om het uit de jaren '60 daterende netwerk te moderniseren.

Oekraïne verdient veel geld aan het transport van het Russische aardgas naar Europa. Er is al een bypass, de Nord Stream die vanuit Rusland via de Baltische Zee rechtstreeks naar Noord-Duitsland gaat. Er zijn plannen voor een Nord Stream 2, maar die stuiten op grote internationale weerstand. Uiteraard is Oekraïne ook tegen. Het kan jaarlijks zo'n 1 miljard dollar aan inkomsten schelen.

Er zijn echter ook problemen. Allereerst de sterk verouderde pompinstallaties, maar ook de problemen tussen Oekraïne en gasleverancier Rusland. Oekraïne neemt al anderhalf jaar geen aardgas meer af van Rusland, maar krijgt gas via Europese leveranciers. De druk op het transportsysteem correspondeert met de druk in de ondergrondse reserves van Oekraïne, waar minstens 8 miljard kubieke meter aardgas moet zitten. Afgelopen winter ging dat maar nét goed met 8,1 miljard als laagste.

Bron: Ukrinform

Borispil gaat opnieuw onderhandelen met Ryanair

Algemeen directeur Pavlo Rjabikin van de luchthaven Borispil heeft aangekondigd dat de onderhandelingen met de Ierse low cost airline Ryanair weer worden opgepakt. Er schuiven nu echter ook vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en van het Investeringen Promotie Kantoor aan bij de gesprekken met Ryanair.

Dat gebeurt in opdracht van premier Volodimir Hrojsman die zich uiterst verbolgen toonde over het stuklopen van de onderhandelingen, waardoor Ryanair maandag besloot alle plannen voor Oekraïne in te trekken. Daarbij gaat het om vier vluchten vanaf de luchthaven bij Kyiv - onder meer naar Eindhoven - en zeven vluchten vanaf het vliegveld van Lviv.

Rjabikin geeft op zijn Facebookpagina te kennen dat hij gisteren gesproken heeft met vertegenwoordigers van de belangrijkste televisiestations over wat er in zijn ogen is gebeurd voordat Ryanair opstapte.

Er wordt van uitgegaan dat de nationale luchtvaartmaatschappij UIA heeft getracht de eigen belangen te beschermen, omdat de komst van het veel goedkopere Ryanair veel klanten gaat kosten. Rjabkin heeft de media opgeroepen om het vuur niet verder op te stoken om de nieuwe gesprekken met Ryanair niet opnieuw in het honderd te laten lopen.

Bron: Ukrinform

donderdag 13 juli 2017

Parlementslid Dobkin mag worden gearresteerd

Opnieuw is een parlementslid zijn onschendbaarheid voor strafrechtelijke zaken kwijtgeraakt. Michailo Dobkin van het Oppositieblok was vandaag de vierde van deze week, maar in tegenstelling tot de vorige drie heeft het parlement ook meteen ingestemd met zijn arrestatie. Dobkin wordt beschuldigd van machtsmisbruik en corruptie. Hij zou een kwalijke rol hebben gespeeld bij het verkrijgen van 78 hectare grond met waarde van 7,5 miljoen euro.

Dobkin was van 2006 tot 2010 burgemeester van de stad Charkiv en 2010 tot 2014 gouverneur van de gelijknamige provincie. Hij leidde ook de Partij van de Regio's van toenmalig president Viktor Janoekovitsj in de provincie Charkiv. Dobkin bleef Janoekovitsj tot het laatst toe steunen. Hij was van 2002 tot 2006 parlementslid voor de Partij van de Regio's en kwam in november 2014 namens het Oppositieblok in het parlement.

Buiten het parlementsgebouw werd ook vandaag weer gedemonstreerd door aanhangers van nationalistische bewegingen die willen dat de onschendbaarheid voor strafrechtelijke zaken voor álle parlementsleden wordt afgeschaft.

Bron: Unian

Knoops: berechting daders MH17 is onzeker

Het is maar zeer de vraag of de daders van het neerhalen van vlucht MH17 ooit achter de tralies zullen verdwijnen. Er bestaat zelfs een kans dat het hele proces niet door zal gaan. Dit zegt hoogleraar internationaal strafrecht Geert-Jan Knoops in een exclusief interview met EenVandaag. Komende maandag is het precies 3 jaar geleden dat vlucht MH17 boven Oekraïne werd neergeschoten.

Een bittere boodschap voor de nabestaanden van de 298 slachtoffers, onder wie 196 Nederlanders. Bijna drie jaar na de fatale crash is het de onderzoekers van het Joint Investigation Team (JIT) voor zover bekend nog steeds niet gelukt om de mogelijke daders te identificeren. Sterker nog, het onderzoek lijkt muurvast te zitten. Het JIT heeft al bijna een jaar niets meer naar buiten gebracht over het onderzoek. Dit tot grote frustratie bij de nabestaanden.

Wat het JIT wel naar buiten heeft gebracht, is dat het toestel is neergehaald door een Russische BUK-raket. Wie die raket heeft afgevuurd blijft vooralsnog onduidelijk, maar wel staat vast dat de raket afkomstig was uit Rusland en afgevuurd werd vanaf een plek die op dat moment onder controle was van separatisten.

Onderzoekers van journalistiek onderzoekscollectief Bellingcat en andere onderzoeksjournalisten concludeerden dat de 53e luchtafweer-raket brigade uit de Russische stad Koersk betrokken moet zijn geweest bij het neerhalen van MH17. De rol van de Russen lijkt dan ook evident. Grote vraag nu is of zij mee zullen werken aan de opsporing en berechting van de mogelijk Russische verdachten. Volgens Knoops is die kans zeer klein, omdat de Russische grondwet het verbiedt onderdanen uit te leveren.

Meer is te lezen en te beluisteren op de website van EenVandaag

Bron: EenVandaag