woensdag 10 augustus 2016

Toertsjinov: 'Een goedkope show van de FSB'

Secretaris Oleksandr Toertsjinov van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad ziet de opmerkingen van de Russische president Vladimir Poetin over de vermeende inval van een speciale eenheid van het Oekraïense leger op de Krim als een aanloop naar escalatie en het beëindigen van het overleg in Minsk.

Hij spreekt van ''een goedkope show van de FSB''. Toertsjinov legt de bal bij Rusland ''dat zich te buiten gaat aan terrorisme, het schenden van de mensenrechten en dat verantwoordelijk is voor grote aantallen slachtoffers op de Krim en in de Donbas''.

Bron: Interfax

Oekraïne ontkent speciale legereenheid naar de Krim te hebben gestuurd

Het Oekraïense ministerie van Defensie ontkent in alle toonaarden dat een speciale eenheid van het leger heeft getracht om de door Rusland geannexeerde Krim binnen te komen. De bekendmaking van de Russische staatsveiligheidsdienst FSB dat afgelopen weekeinde zo'n inval is voorkomen, is volgens het ministerie alleen maar bedoeld om de samentrekking van troepen op het schiereiland te voorkomen.

Ook de Oekraïense staatsveiligheidsdienst SBOe ontkent. ''We zullen geen geweld gebruiken op de Krim. Onze landgenoten wonen daar, het schiereiland is van ons'', heeft woordvoerder Joeri Tandit tegen het persbureau Interfax gezegd.

Bron: Interfax

Oekraïne kiest voor terrorisme, vindt Poetin

De Russische president Vladimir Poetin vindt dat Oekraïne ''een erg gevaarlijk spel'' speelt door de Krim binnen te vallen. ''Ze zoeken daar niet meer naar een compromis, maar kiezen voor terrorisme. Eerst die moordaanslag op Igor Plotnitski, en daarna vallen ze de Krim binnen'', zegt hij in een reactie op de bekendmaking van de Russische staatsveiligheidsdienst FSB dat afgelopen weekeinde heeft weten te voorkomen dat speciale troepen van het Oekraïense leger het schiereiland binnen konden dringen.

Volgens Poetin is de militaire actie op de Krim bedoeld om de aandacht af te leiden van de slechte economische prestaties van de Oekraïense regering. Hij noemt dat ''stom'' en ''crimineel'' en vraagt zich af of het nog wel zin heeft om samen met de leiders van Oekraïne, Duitsland en Frankrijk verder te praten over een oplossing voor het oorlogsconflict in Oost-Oekraïne.

De Russische nieuwssite Lenta meldt overigens dat Plotnitski, de zelfbenoemde premier van de separatisten in Loehansk, al weer aan het werk is. Hij zou zaterdag gewond zijn geraakt bij een bomaanslag op zijn auto, maar het is onduidelijk welke verwondingen Plotnitski heeft opgelopen en of hij eigenlijk wel in de auto heeft gezeten op het moment van de aanslag.

Bron: Censor.net

FSB: 'Aanval Krim kwam van speciale troepen'

De Russische inlichtingendienst FSB zegt een aanval van Oekraïense speciale troepen op de Krim te hebben afgeslagen. Daarbij zou een medewerker van de FSB zijn omgekomen. Een woordvoerder van het Oekraïense leger laat weten dat de berichten niet waar zijn. Het incident zou in de nacht van zaterdag op zondag hebben plaatsgevonden. Volgens de FSB werden elitetroepen van Oekraïne tijdens een patrouille ontdekt in de plaats Armjansk en ontstond er een vuurgevecht. Daarbij kwamen twee Russen om het leven.

De FSB vermoedt dat Oekraïne met de invasie de stabiliteit op de Krim wilde ondermijnen, juist in een periode dat de regio verkiezingen aan het voorbereiden is. De FSB zegt twintig explosieven, wapens en ammunitie in beslag te hebben genomen. Er zijn ook een onbekend aantal mensen gearresteerd, onder wie ook Russen. Zij zijn verhoord en zouden bekend hebben dat ze een aanval wilden uitvoeren.

Volgens de FSB was er maandagnacht ook een poging om de grens met de Krim over steken. Daarbij werd een Russische soldaat gedood.

Bron: NU.nl, Reuters

FSB: 'Sabotageactie Oekraïne op Krim verijdeld'

De Russische veiligheidsdienst FSB zegt afgelopen weekeinde een Oekraïense aanval op niet nader aangeduide 'belangrijke infrastructuur' op de Krim te hebben verijdeld. Het zou tot een gewapend treffen zijn gekomen waarbij een Russische soldaat en een medewerker van de FSB werden gedood. De aanval wordt van Oekraïense zijde ontkend.

In de afgelopen dagen zijn door de media foto's en video's verspreid die getuigen van een grote concentratie van Russisch militair materieel op de Krim. Zondag en gisteren waren de grensovergangen van en naar het door de Russen geannexeerde schiereiland en het Oekraïense vasteland geruime tijd gesloten. Hoewel het Russische leger voorbereidingen lijkt te treffen voor een grote oefening, houdt het Oekraïense leger rekening met een offensief vanaf de Krim.

Bron: Reuters

Zat separatist Plotnitski eigenlijk wel in die auto?

Het is onduidelijk wat er precies aan de hand is met Igor Plotnitski, de zelfbenoemde premier van de Volksrepubliek Loehansk. Is er zaterdagmorgen een moordaanslag op hem beraamd, of was het in scene gezet? Volgens journalist Andrej Dihtjarenko van Radio Svoboda zijn beide opties mogelijk. ''De separatisten in Loehansk proberen de media geregeld naar hun hand te zetten'', meent hij.

Tegelijkertijd is Plotnitski verwikkeld in een strijd met zowel de separatisten in Donetsk als met de oligarchen die de energiemarkt in handen hebben in het gebied waar de separatisten de baas zijn. ''Eigenlijk is iedereen met elkaar in oorlog in de bezette gebieden.'' Daar komt volgens Dihtjarenko dan nog bij dat telkens weer berichten opduiken dat ze in het Kremlin af willen van zowel Plotnitski als zijn 'collega' Alexander Zachartsjenko in Donetsk.

Alle kans dus dat daadwerkelijk een aanslag is beraamd op het leven van Plotnitski. Er zijn echter wel een paar opvallende zaken rond de bomaanslag op diens auto, waarbij een lijfwacht werd gedood, een tweede lijfwacht gewond raakte en ook Plotnitski zwaargewond zou zijn. De totaal vernielde auto werd volgens de separatisten met Plotnitski er nog in naar een ziekenhuis gebracht. Dat zou er op duiden dat zijn toestand zo ernstig was dat hulpverleners hem er niet uit durfden te halen.

Vervolgens meldde een minister echter dat zijn verwondingen meevielen, maar dat niets te zeggen viel over zijn herstel. Ergens dook in de media zelfs het bericht op dat Plotnitski al weer uit het ziekenhuis ontslagen zou zijn. Het roept de vraag op of Plotnitski eigenlijk wel in de wagen zat. "Het is allemaal niet duidelijk'', aldus journalist Dihtjarenko.

Bron: Hromadske TV

Situatie bij grensposten de Krim weer normaal

De grenspost Kalantsjak is vanmorgen vroeg om 4.30 uur plaatselijke tijd weer geopend door de Russische grensbewaking. De grensovergang naar de Krim was de afgelopen dagen dicht. Volgens gouverneur Andrii Gordejev van de provincie Cherson functioneren de andere twee grensposten Tsjaplinka en Tsjonhar normaal nadat die gisteren ook een aantal uren gesloten waren.

Gordejev raadt Oekraïners desondanks af om naar het schiereiland te reizen vanwege de onzekere situatie in het grensgebied waar het Russische leger veel soldaten en wapens naar toe brengt, mogelijk vanwege een oefening. In een reactie daarop heeft ook het Oekraïense leger versterkingen aangevoerd.

Bron: Unian