Ex-premier Mikola Azarov heeft de oprichting van een Reddingscomité voor Oekraïne aangekondigd op een persconferentie in Moskou. Hij deed gisteren een oproep aan ''alle Oekraïners, politieke partijen, vakbonden en andere bewegingen om eenheid te tonen en orde op zaken te stellen in het land''.
Azarov kon niet zeggen wie allemaal deel uitmaken van het Reddingscomité. ''Zij wonen en werken in Oekraïne en dan brengt dat risico's met zich mee. Maar er komt een dag dat hun namen bekend worden gemaakt. Ik verzeker dat het om mensen gaat die om hun land geven en die geen banden hebben met de huidige regering of met vorige regeringen.''
De voormalige premier zei dat de verdreven president Viktor Janoekovitsj noch mensen uit zijn directe omgeving deel uitmaken van het Reddingscomité. ''Daartoe hebben we besloten.'' Voormalig parlementslid Igor Markov voegde daar echter aan toe dat Janoekovitsj ''minder te verwijten valt dan de huidige president en zijn regering''.
Het Reddingscomité wil die regering weg hebben. ''Het is onmogelijk om zaken terug te draaien onder de huidige regering. Ons comité is helaas buiten Oekraïne opgezet, maar ik ben er zeker van dat we naar ons land terug kunnen'', aldus Azarov. ''We zijn bereid om weer verantwoordelijk op ons te nemen.''
Bron: Tass
dinsdag 4 augustus 2015
maandag 3 augustus 2015
Demonstranten vechten met elkaar in Charkiv
Een demonstratie van het pro-Russische Oppositieblok in de Oost-Oekraïense stad Charkiv is vanmorgen volledig uit de hand gelopen toen de circa vijftig deelnemers in gevecht raakten met een honderdtal deelnemers van een tegendemonstratie. Aan de tegendemonstratie deden onder meer aanhangers mee van de ultra-nationalistische Rechtse Sektor.
Dat gebeurde toen parlementslid Michail Dobkin de voormalige gouverneur en aanhanger van de verdreven president Janoekovitsj, het voor gezien hield en de demonstratie wilde verlaten. Gemaskerde mannen gooiden met stenen en gooiden Dobkin's minibus omver.
Even leek de rust weer te keren, maar vervolgens werd er geschoten en met stenen gegooid. Dobkin en zijn lijfwachten verschansten zich met een aantal aanhangers van het Oppositieblok in een gebouw dat vervolgens werd belaagd door tegendemonstranten. De politie grendelde het gebied af en rond het middaguur werd een nog onbekend aantal arrestaties verricht. Daarna keerde de rust weer.
Diverse media gaven meteen de schuld aan de aanhangers van de Rechtse Sektor. Een woordvoerder van de ultra-nationalisten sprak van een provocatie van de kant van de pro-Russische demonstranten. ''Er werd door hen in het wilde weg geschoten. Dan is het toch logisch dat onze mensen in actie komen om daar een einde aan te maken.''
Volgens parlementslid Dobkin kwam de provocatie juist van de kant van de tegendemonstranten die het hem onmogelijk willen maken om het Oppositieblok te registreren voor de lokale verkiezingen van eind oktober. ''Het is allemaal in scene gezet door de plaatselijke autoriteiten'', aldus een verklaring die Dobkin nadien heeft uitgegeven.
Bron: Kiev Post
Dat gebeurde toen parlementslid Michail Dobkin de voormalige gouverneur en aanhanger van de verdreven president Janoekovitsj, het voor gezien hield en de demonstratie wilde verlaten. Gemaskerde mannen gooiden met stenen en gooiden Dobkin's minibus omver.
Even leek de rust weer te keren, maar vervolgens werd er geschoten en met stenen gegooid. Dobkin en zijn lijfwachten verschansten zich met een aantal aanhangers van het Oppositieblok in een gebouw dat vervolgens werd belaagd door tegendemonstranten. De politie grendelde het gebied af en rond het middaguur werd een nog onbekend aantal arrestaties verricht. Daarna keerde de rust weer.
Diverse media gaven meteen de schuld aan de aanhangers van de Rechtse Sektor. Een woordvoerder van de ultra-nationalisten sprak van een provocatie van de kant van de pro-Russische demonstranten. ''Er werd door hen in het wilde weg geschoten. Dan is het toch logisch dat onze mensen in actie komen om daar een einde aan te maken.''
Volgens parlementslid Dobkin kwam de provocatie juist van de kant van de tegendemonstranten die het hem onmogelijk willen maken om het Oppositieblok te registreren voor de lokale verkiezingen van eind oktober. ''Het is allemaal in scene gezet door de plaatselijke autoriteiten'', aldus een verklaring die Dobkin nadien heeft uitgegeven.
Bron: Kiev Post
Vier soldaten gedood, 23 gewond in weekeinde
Vier Oekraïense soldaten zijn afgelopen weekeinde gesneuveld bij gevechten met de pro-Russische rebellen in het oosten van het land. Nog eens 23 soldaten raakten gewond. De aanvallen blijven voortduren, met de gebruikelijke doelwitten als Piski, Opitne en de Boetovkamijn. Marinka werd met onder meer raketten bestookt. Stanitsja Loehanska zat enige tijd zonder gas en elektriciteit door voortdurende aanvallen van de rebellen.
Bronnen: Censor.net, Ukrinform
Bronnen: Censor.net, Ukrinform
Video: oefenen voor militaire parade in Kiev
Er komt weer een militaire parade in de hoofdstad Kiev. In mei werd daar bij de viering van de 70e verjaardag van de overwinning op Nazi-Duitsland nog van af gezien vanwege de oorlogsinspanningen die het Oekraïense leger in het oosten van het land moest leveren.
De voorbereidingen voor de parade op de Onafhankelijkheidsdag op maandag 24 augustus zijn inmiddels in volle gang op het terrein van een vliegtuigfabriek van Antonov, aldus een mededeling van de Nationale Garde.
Bronnen: Unian, YouTube
Porosjenko: we blijven Marioepol verdedigen
Het Oekraïense leger blijft aanwezig in het gebied tussen Sjirokine en Marioepol om de havenstad met een half miljoen inwoners te beschermen. Die belofte deed president Petro Porosjenko gisteren tijdens een bezoek aan de stad Slavjansk. Dat meldt het weekblad Zerkalo Nedeli. Er is veel ongerustheid onder de inwoners van Marioepol over het voornemen om van het stadje Sjirokine een gedemilitariseerde zone te maken.
Naar verluidt wordt daarover door het leger en de pro-Russische rebellen vandaag een overeenkomst gesloten. Het is de bedoeling dat waarnemers van de OVSE controleren of beide partijen zich aan de afspraak houden. Sjirokine ligt op 30 kilometer van Marioepol, halverwege de weg naar de Russische grens. Het stadje ligt na maandenlange beschietingen over en weer vrijwel volledig in puin.
''Onze eenheid op de heuvels bij het dorp Berdjanske blijft daar. We zullen niet in gaan op provocaties. Marioepol is aanzienlijk beter beschermd dan eerst, omdat we er extra legereenheden naartoe hebben gestuurd. Dat geldt ook voor de omgeving van Adviivka, de Bachmoetka-snelweg en Stjastja'', aldus Porosjenko.
Bron: Unian
Naar verluidt wordt daarover door het leger en de pro-Russische rebellen vandaag een overeenkomst gesloten. Het is de bedoeling dat waarnemers van de OVSE controleren of beide partijen zich aan de afspraak houden. Sjirokine ligt op 30 kilometer van Marioepol, halverwege de weg naar de Russische grens. Het stadje ligt na maandenlange beschietingen over en weer vrijwel volledig in puin.
''Onze eenheid op de heuvels bij het dorp Berdjanske blijft daar. We zullen niet in gaan op provocaties. Marioepol is aanzienlijk beter beschermd dan eerst, omdat we er extra legereenheden naartoe hebben gestuurd. Dat geldt ook voor de omgeving van Adviivka, de Bachmoetka-snelweg en Stjastja'', aldus Porosjenko.
Bron: Unian
Voortvluchtige leden Rechtse Sektor 'in veiligheid'
De leden van de Rechtse Sektor die betrokken waren bij de schietpartij in Moekatsjeve op zaterdag 11 juli hebben een schuilplaats elders gevonden nadat ze geruime tijd hebben doorgebracht in de bossen nabij de West-Oekraïense stad. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt nog altijd gezocht naar zes mannen.
''Hun leven loopt nog altijd gevaar, dus vertellen we niet waar ze zijn'', zei woordvoerder Oleksei Biek van het 13e vrijwilligersbataljon van de ultra-nationalistische beweging afgelopen zaterdagavond in een uitzending van tv-zender 112 Oekraïne. Bij de schietpartij tussen leden van de Rechtse Sektor, een plaatselijke smokkelbende en de politie werden vijf mensen gedood en raakten veertien mensen gewond.
Bron: Kiev Post
''Hun leven loopt nog altijd gevaar, dus vertellen we niet waar ze zijn'', zei woordvoerder Oleksei Biek van het 13e vrijwilligersbataljon van de ultra-nationalistische beweging afgelopen zaterdagavond in een uitzending van tv-zender 112 Oekraïne. Bij de schietpartij tussen leden van de Rechtse Sektor, een plaatselijke smokkelbende en de politie werden vijf mensen gedood en raakten veertien mensen gewond.
Bron: Kiev Post
Abonneren op:
Posts (Atom)
