dinsdag 25 november 2025

Zes doden bij Russische aanvallen op oblast Kyiv

Russische drones hebben afgelopen nacht de hoofdstad Kyiv bestookt. Bij de aanval vielen zes doden en raakten negen mensen gewond, waaronder een kind. Er zijn zeker twee woongebouwen geraakt. Een gebouw ligt in het stadscentrum, het andere in een buurt op de oostoever van de rivier Dnipro. Volgens de burgemeester van Kyiv, Vitali Klytsjko, is ook de elektriciteits- en watervoorziening in de stad verstoord.

Bij de stad Bila Tserkva, eveneens in de oblast Kyiv, vielen twee doden. Een meisje van 14 raakte gewond. 

De Oekraïense luchtmacht zegt 452 drones voortijdig uit de lucht te hebben geschoten, 15 drones troffen echter wel hun doelen.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: Staatsnooddienst

maandag 24 november 2025

Oekraïne en VS zijn het nu op veel punten eens

Oekraïne en de Verenigde Staten hebben overeenstemming bereikt over de meeste bepalingen in het Russisch-Amerikaanse 'vredesplan', terwijl de politiek meest gevoelige kwesties – waaronder de territoriale status en de toetreding van Oekraïne tot de NAVO – zijn gereserveerd voor directe bespreking tussen de presidenten Volodymyr Zelensky en Donald Trump.

Volgens RBC-Ukraine bereikten de Oekraïense en Amerikaanse delegaties een gedeeltelijke overeenkomst tijdens gesprekken in Kyiv en Genève, waar de onderhandelaars er ook in slaagden een aanzienlijk aantal eerder betwiste punten aan te passen. Onder de herziene voorstellen bevonden zich voorstellen met betrekking tot de omvang van de Oekraïense strijdkrachten, de controle over de kerncentrale Zaporizja en het ruilen van gevangenen.

Twee kernpunten werden echter bewust 'uit de agenda gehaald' en zijn doorgeschoven naar het presidentiële niveau: de kwestie van de territoria en het verankeren in de grondwet van de niet-toetreding van Oekraïne tot de NAVO.

Volgens bronnen van RBC-Ukraine arriveerde de Amerikaanse delegatie onder leiding van Daniel Driscoll, de Amerikaanse onderminister van Defensie, donderdag in Kyiv met een scherp geformuleerd ultimatum. 'Ze kwamen met een ultimatum naar ons toe: als jullie dit plan op 27 november niet steunen, ga dan alsjeblieft verder met de Europeanen. We stoppen alles: wapenleveringen en inlichtingendiensten. , vertelde een bron aan de krant, eraan toevoegend dat de Amerikaanse toon aanvankelijk 'zeer hard' was, maar later 'wat milder' werd.

Amerikaanse onderhandelaars zouden ook hebben gewaarschuwd dat de dynamiek op het slagveld niet in het voordeel van Oekraïne is. Een bron zei dat de Amerikaanse kant gelooft dat 'de komende maanden cruciaal zullen zijn' en dat Oekraïne uiteindelijk de oblast Donetsk binnen een jaar kan verliezen als de situatie onveranderd blijft. 

De Amerikaanse delegatie arriveerde echter niet alleen met het 28 punten tellende 'vredesplan', maar ook met een aanvullend document – ​​een kaderovereenkomst over veiligheidsgaranties voor Oekraïne, gebaseerd op de principes van artikel 5 van de NAVO. De tekst schetst drie kernbepalingen: dat de Amerikaanse president in geval van een hernieuwde Russische aanval militaire troepen mag inzetten, inlichtingen en logistieke ondersteuning mag bieden, en economische en diplomatieke maatregelen mag nemen die passend worden geacht; dat de NAVO-lidstaten Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Polen en Finland in coördinatie met de Verenigde Staten zullen handelen; en dat de overeenkomst tien jaar van kracht zal blijven, met de mogelijkheid van verlenging.

Hoewel er vooruitgang is geboekt op operationeel vlak, blijven sommige bepalingen in het oorspronkelijke ontwerp zeer controversieel. Deze omvatten voorstellen om de Oekraïense strijdkrachten terug te brengen tot 600.000 man en de kerncentrale van Zaporizja onder internationaal toezicht te plaatsen, met een gelijke verdeling van elektriciteit tussen Oekraïne en Rusland. 

Territoriale kwesties – waaronder de toekomst van bezette gebieden – zijn uitgesteld en zullen binnenkort rechtstreeks tussen Zelensky en Trump plaatsvinden. Een ontmoeting die binnen enkele dagen zou kunnen plaatsvinden, hoewel er nog geen formele datum is bevestigd, meldt RBC-Ukraine.

Bron: Kyiv Post

ISW: Oekraïne kan Fortengordel niet weggeven

Het Russisch-Amerikaanse 'vredesplan' berooft Oekraïne van cruciale verdedigingsposities en capaciteiten die nodig zijn om zich te verdedigen tegen toekomstige Russische agressie, blijkbaar in ruil voor niets. Het Institute for the Study of War (ISW) ziet dat het afstaan ​​van de rest van de oblast Donetsk aan Rusland en het bevriezen van de frontlinie in Zuid-Oekraïne Rusland onevenredig bevoordeelt. 

De oblast Donetsk omvat grondgebied dat van vitaal belang is voor Oekraïne, waaronder de Fortengordel - sinds 2014 de belangrijkste verdedigingslinie van Oekraïne in de oblast - en omvat steden die essentiële defensie-, industriële en logistieke knooppunten zijn voor de Oekraïense strijdkrachten.

Rusland probeert al meer dan tien jaar tevergeefs de Fortengordel van Oekraïne te veroveren, en het ISW ​​blijft van mening dat een Russische poging om de Fortengordel te veroveren waarschijnlijk enkele jaren zal duren in het huidige tempo van Rusland. Het voorgestelde vredesplan zou dit belangrijke grondgebied aan Rusland geven - blijkbaar zonder een specifiek compromis - waardoor Rusland de tijd, moeite en mankracht bespaart die het elders in Oekraïne zou kunnen gebruiken bij hernieuwde agressie.

Functionarissen van het Kremlin hebben eerder gesteld dat een terugtrekking uit de Donbas het startpunt zou zijn en niet het resultaat van een staakt-het-vuren en vredesonderhandelingen, en biedt geen garantie voor vrede als Oekraïne een dergelijke terugtrekking zou uitvoeren. Het Kremlin heeft geen enkele indicatie gegeven dat het bereid is vredesbesprekingen of een vredesakkoord te overwegen voordat Oekraïne zich heeft teruggetrokken uit de rest van de Donbas.

Een Oekraïense terugtrekking uit de oblast Donetsk zou de Russische troepen ook gunstigere posities bieden van waaruit ze hernieuwde aanvallen kunnen uitvoeren in de oblast Cherson en verder in de oblasten Zaporizja en Dnjepropetrovsk. Een dergelijke terugtrekking zou ook de voorwaarden scheppen voor Russische troepen om over de rivier Oskil in de oblast Charkiv op te rukken. Russische troepen zouden Charkiv later waarschijnlijk vanaf meerdere fronten willen bedreigen.

Het bevriezen van de frontlinie in Zuid-Oekraïne biedt de Russische troepen ook de mogelijkheid om uit te rusten en zich te hergroeperen voor toekomstige aanvallen op de steden Cherson of Zaporizja, die beide door het Kremlin en Russische functionarissen als doelen zijn aangemerkt.

Rusland zou daarom de keuze hebben uit meerdere, elkaar ondersteunende offensieve operaties, mocht Oekraïne de regio Donetsk aan Rusland overdragen en akkoord gaan met het bevriezen van de frontlinie in Zuid-Oekraïne. Dit geldt vooral als er geen zinvolle veiligheidsgaranties zijn om toekomstige Russische agressie te voorkomen en als Oekraïne toegeeft aan de Russische eis van een kleiner leger.

Bron: ISW

'Trump moet dit plan zo snel mogelijk laten vallen'

De Amerikaanse president
Donald Trump was niet betrokken bij het opstellen van het 28-puntenplan dat een eind zou moeten maken aan de Russische oorlog in Oekraïne. Dat meldt de Washington Post. Naar verluidt hebben hebben Steve Witkoff en Kirill Dmitriev het samen bekokstoofd, waarna de Rus de als 'vredesplan' vermomde capitulatie van Oekraïne naar de Amerikaanse media lekte. Dmitriev zou ook de definitieve versie hebben geschreven.

Wel was Trump's schoonzoon Jared Kushner op de hoogte en is hij met als de onroerend-goedmagnaten Witkoff en Dmitriev niet vies van een lucratieve deal. En lucratief is het voor zowel Rusland als de VS. Rusland wist in de afgelopen twee jaar slechts 1 procent van het Oekraïense grondgebied te veroveren, maar krijgt nu zomaar in de schoot geworpen wat het in de afgelopen elf jaar niet voor elkaar kreeg. De VS krijgt 50 miljard dollar van de bevroren Russische tegoeden en mag ook nog eens flink gaan verdienen aan de wederopbouw van Oekraïne.

Ook Marco Rubio, de minister van Buitenlandse Zaken, was niet op de hoogte van het plan, liet hij gisteren weten aan Amerikaanse senatoren. Waarschijnlijk na een telefoontje van Trump of Witkoff trok Rubio zijn woorden snel weer in. 

De Amerikaanse diplomaat Michael McFaul - hij was van 2012 tot 2014 ambassadeur in Moskou - is bijzonder negatief over het 28-puntenplan. 'Dit Poetin plan dient niet het Amerikaanse plan. Hoe sneller Trump en zijn team het wijzigen of er afstand van doen, des te beter is dit voor de Amerikaanse veiligheid en welvaart. Zoals uitstekend journalistiek werk inmiddels duidelijk heeft gemaakt hebben president Trump en minister Rubio dit plan niet opgesteld na overleg met de presidenten van Oekraïne en Rusland, zoals gebruikelijk bij een fatsoenlijk mediation traject.'

McFaul wijst er op dat het 28-puntenplan alles opsomt waar Vladimir Poetin al jarenlang om vraagt, wat neerkomt op de capitulatie van Oekraïne. 'Het laat zien hoe zwak de VS momenteel is. Trump dwingt zwakke democratieën, maar schikt zich in machtige autocratieën. Zo'n patroon schaadt de Amerikaanse belangen in de wereld.'

Bronnen: The Kyiv Independent, Oekrajinska Pravda

zondag 23 november 2025

Russische soldaten verdreven uit centrum Pokrovsk

Het Oekraïense leger is er in geslaagd om de Russische soldaten te verdrijven uit het centrum van de stad Pokrovsk. Het gaat om de omgeving van het treinstation, het Pedagogische College en het Sobornyi-plein. Het 7e Korps van de Luchtmobiele Troepen zegt dat daarmee voorkomen is dat zich daar steeds meer Russische troepen konden verzamelen. 

Wel wordt er nog hard gevochten in Pokrovsk. 'Elke poging van de vijand om naar het noorden van de stad te trekken resulteert in zware verliezen. Sinds begin deze maand zouden 288 Russische soldaten gedood zijn in Pokrovsk. Ook werd een belangrijke Russische positie op het industrieterrein opgeruimd. Het zou gaan om een hoog gebouw van waaruit sluipschutters de omgeving onveilig maakten.

Verder werd een verzamelpunt van Russische infanteristen in het dorp Shachove bij Pokrovsk door middel van drones zijn ontdekt en uitgeschakeld. Het betrof soldaten van de 336e Mariniersbrigade die is belast met de taak om Pokrovsk vanuit het noorden aan te vallen. 

Ook werden met drones munitiedepots van het Russische leger uitgeschakeld in de dorpen Sontsivka en Dokoetsjajevsk. Verder werd een logistieke eenheid van de Russen in het dorp Rybynske uitgeschakeld. Ze hadden in fabrieksgebouwen in geb ruik genomen voor opslag en onderhoud van militaire voertuigen. 

Bron: Oekrajinska Pravda, kaartje: Chuck Pfarrer/X

'Geen enkele aandacht voor Oekraïense burgers'

Er is geen enkele aandacht in het Russisch-Amerikaanse 'vredesplan' voor de Oekraïense bevolking, al helemaal niet de pakweg 100.000 Oekraïners in de gebieden die in het plan worden 'weggegeven', beter gezegd: worden onderworpen aan Rusland. De Oekraïense mensenrechtenadvocaat Oleksandra Matviitsjoek, die in 2022 de Nobelprijs voor de Vrede ontving, legt in 8 punten uit wat er mis is met het 28-puntenplan.

1. De mensen in Oekraïne dromen van vrede en willen dat meer dan welke internationale partner dan ook. Alle diplomatieke inspanningen om dit te bereiken zijn belangrijk en worden gewaardeerd. Het belangrijkste is dat ze tot vrede leiden. En daarvoor moet elk plan minstens twee vragen beantwoorden.

2. Ten eerste, kan dit plan de oorlog stoppen? Ten tweede, welke plaats neemt de menselijke dimensie in het plan in - de kwestie van gedeporteerde Oekraïense kinderen, krijgsgevangenen en illegaal gevangengenomen burgers, de bescherming van het leven, de veiligheid, de vrijheid van godsdienst, eigendom en andere rechten van miljoenen mensen onder bezetting.

Er wordt in dit plan met geen woord gerept over het lot van mensen onder bezetting. De paragraaf over de humanitaire commissie bevat een vermelding van de uitwisseling van krijgsgevangenen en de terugkeer van burgergijzelaars, waaronder kinderen, wat niet als een dwingende eis is geformuleerd. Laten we ons dus concentreren op de eerste.

3. In de eerste vraag hebben we het over het beëindigen van de oorlog, niet over een pauze van enkele maanden of jaren. Om dit te doen, moeten we analyseren of dit plan de kans verkleint of vergroot dat Rusland zijn agressie tegen Oekraïne de komende jaren zal hervatten of uitbreiden.

4. We zien geen enkele bepaling in het plan voor de volledige terugtrekking van Russische troepen en alle zware wapens naar een veilige afstand. In plaats daarvan worden asymmetrische militaire beperkingen alleen voor Oekraïne voorzien. Poetin krijgt gebieden ter grootte van Luxemburg, die hij nog niet heeft kunnen veroveren. Sancties tegen Rusland zelf worden opgeheven, zodat het zich vrijelijk kan herbewapenen. Deze handelwijze, die het slachtoffer van agressie verzwakt en de agressor versterkt, creëert ruimte voor toekomstige agressie.

5. Daarnaast is het belangrijk om de kwestie van de Amerikaanse garanties voor het handhaven van vrede en veiligheid in Oekraïne, dat door Rusland is aangevallen, te benadrukken. Oekraïne heeft zijn op twee na grootste nucleaire potentieel opgegeven in ruil voor Amerikaanse garanties in het Memorandum van Boedapest, en heeft deze les goed geleerd. Er zijn specifieke troepen en middelen nodig, evenals een duidelijk mechanisme voor hun betrokkenheid. Maar dit plan voorziet daar niet in.

6. Aangezien de EU niet betrokken was bij de voorbereiding van dit plan, heeft het geen zin om de bepalingen over het gebruik van bevroren Russische tegoeden, die zich voornamelijk in de EU bevinden, te analyseren. Tegelijkertijd is het vermeldenswaard dat de VS als tussenpersoon de winsten uit deze tegoeden ontvangt. Dit is de eerste keer in de geschiedenis dat de VS hun garanties afhankelijk stellen van directe betalingen van de staat die te lijden heeft gehad onder agressie en onder bescherming staat.

7. Het belangrijkste is dat het plan in zijn huidige vorm het VN-Handvest ondermijnt en de facto een nieuwe internationale orde vestigt, gebaseerd op het geweldsrecht. Het plan voorziet niet in negatieve gevolgen voor agressie, maar biedt in plaats daarvan amnestie voor oorlogsmisdaden die door Rusland zijn gepleegd, legitimeert dergelijke acties en moedigt Rusland aan om in de toekomst oorlog te voeren tegen andere landen. Dit precedent zal ongetwijfeld een voorbeeld zijn voor andere delen van de wereld om te volgen en de toch al fragiele stabiliteit in de wereld te ondermijnen.

8. Conclusie. Om echt vreedzaam te worden, moet dit plan worden verfijnd en moet de menselijke dimensie worden meegenomen, met de betrokkenheid van Oekraïne en de EU.

Bron: Oleksandra Matviitsjoek/X

Europa komt met een eigen 24-puntenplan

De Europese bondgenoten hebben een 24-puntenplan opgesteld dat sterk afwijkt van het Russisch-Amerikaanse 28-puntenplan. De Britse krant The Telegraph publiceert alle 24 punten.

1. Een einde aan de oorlog en afspraken om herhaling te voorkomen, om een ​​permanente basis te leggen voor duurzame vrede en veiligheid.
2. Beide partijen in het conflict verbinden zich tot een volledig en onvoorwaardelijk staakt-het-vuren in de lucht, op het land en op zee.
3. Beide partijen beginnenen onmiddellijk onderhandelingen over de technische implementatie van staakt-het-vuren monitoring, met deelname van de VS en Europese landen.
4. Er wordt een door de VS geleide internationale staakt-het-vurenmonitoring door partners van Oekraïne ingevoerd. De monitoring zal voornamelijk op afstand plaatsvinden met behulp van satellieten, drones en andere technologische hulpmiddelen, met een flexibele component op het land om vermeende schendingen te onderzoeken.
5. Er wordt een mechanisme gecreëerd waarmee partijen meldingen van staakt-het-vurenschendingen kunnen indienen, staakt-het-vurenschendingen kunnen onderzoeken en corrigerende maatregelen kunnen bespreken.
6. Rusland stuurt alle gedeporteerde en illegaal ontheemde Oekraïense kinderen onvoorwaardelijk terug. Dit proces wordt ondersteund door internationale partners.
7. De partijen in het conflict ruilen alle krijgsgevangenen uit (het principe van "alles voor allen"). Rusland laat alle burgergevangenen vrij.
8. Zodra de duurzaamheid van het staakt-het-vuren is gewaarborgd, nemen de conflictpartijen maatregelen voor humanitaire hulp, waaronder familiebezoeken aan de andere kant van de grens.
9. De soevereiniteit van Oekraïne wordt gerespecteerd en herbevestigd. Oekraïne wordt niet gedwongen neutraal te blijven.
10. Oekraïne ontvangt robuuste, juridisch bindende veiligheidsgaranties, waaronder van de VS (overeenkomst vergelijkbaar met Artikel 5), om toekomstige agressie te voorkomen.
11. Er worden geen beperkingen opgelegd aan de Oekraïense strijdkrachten en defensie-industrie, inclusief internationale samenwerking.
12. De garantstellers zullen een ad-hocgroep zijn van Europese landen en bereidwillige niet-Europese landen. Oekraïne is vrij om te beslissen over de aanwezigheid, wapens en operaties van bevriende troepen die door de Oekraïense regering op haar grondgebied zijn uitgenodigd.
13. Het lidmaatschap van Oekraïne van de NAVO is afhankelijk van consensus binnen de alliantie.
14. Oekraïne wordt lid van de EU.
15. Oekraïne is bereid een niet-nucleaire staat te blijven onder het Non-Proliferatieverdrag (NPV).
16. Territoriale kwesties zullen worden besproken en opgelost na een volledig en onvoorwaardelijk staakt-het-vuren.
17. Territoriale onderhandelingen starten vanuit de huidige controlelijn.
18. Zodra er overeenstemming is bereikt over territoriale kwesties, verbinden zowel Rusland als Oekraïne zich ertoe deze niet met geweld te wijzigen.
19. Oekraïne herwint de controle over de kerncentrale Zaporizja (met betrokkenheid van de VS) en ook over de Kachovka-dam. Er zal een mechanisme voor controleoverdracht worden ingesteld.
20. Oekraïne geniet van ongehinderde doorvaarten over de rivier de Dnipro en controle over de Kinburn Split.
21. Oekraïne en zijn partners voeren economische samenwerking uit zonder beperkingen.
22. Oekraïne zal volledig worden herbouwd en financieel worden gecompenseerd, onder meer via Russische soevereine tegoeden die bevroren blijven totdat Rusland de schade aan Oekraïne compenseert.
23. De sancties die sinds 2014 aan Rusland zijn opgelegd, kunnen geleidelijk en gedeeltelijk worden versoepeld nadat een duurzame vrede is bereikt en kunnen worden hervat in geval van schending van het vredesakkoord (snapback).
24. Er zullen aparte gesprekken beginnen over de Europese veiligheidsarchitectuur, waaraan alle OVSE-landen deelnemen.