Buitenlanders die Oekraïne in willen moeten binnenkort beschikken over een biometrisch paspoort, zodat een betere identiteitscontrole mogelijk is. President Petro Porosjenko heeft dit meegedeeld in een vergadering van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad. ''We moeten beter te weten komen wie er in en uit ons land gaat. Zo kunnen we terrorisme beter bestrijden.''
Met terrorisme worden de activiteiten van de pro-Russische separatisten, het Russische leger en de Russiche veiligheidsdiensten bedoeld. Het verplichten van een biometrisch paspoort is dan ook bedoeld voor Rusland. Eerder werd nog de invoering van een visumplicht overwogen, maar dit plan is inmiddels van de baan.
Volgens minister Pavlo Klimkin van Buitenlandse Zaken hebben inwoners van de Europese Unie geen last van deze maatregel, aangezien alle EU-landen inmiddels over een biometrisch paspoort beschikken. Oekraïners kunnen sinds kort zonder visum naar de Europese Unie reizen, maar dan moeten ook zij in het bezit zijn van een biometrisch paspoort. Het verplichten van een biometrisch paspoort voor buitenlanders gaat op 1 januari 2018 in, zo is nu de verwachting.
Bron: 112
dinsdag 11 juli 2017
maandag 10 juli 2017
NAVO-chef: Rusland moet weg uit Oost-Oekraïne
Secretaris-generaal Jens Stoltenberg heeft in gesprekken met president Petro Porosjenko en andere leidende Oekraïense politici opnieuw onvoorwaardelijke steunvan de NAVO betuigd aan Oekraïne. Ook riep Stoltenberg Rusland op om z'n ''duizenden soldaten uit Oekraïne terug te trekken en op te houden met het steunen van de militanten met militaire middelen''. Ook zei hij dat de NAVO ''veel heeft geleerd'' van de cyberaanvallen waarmee Oekraïne in de afgelopen maanden te maken heeft gehad.
Bron: RFE/RL
Bron: RFE/RL
Ryanair schrapt inderdaad geplande vluchten
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft vanavond bekend gemaakt dat wordt afgezien van vliegen op Oekraïense bestemmingen. Het bedrijf zegt dat het ministerie van Infrastructuur en de directie van de luchthaven Borispil zich niet aan eerder gemaakte afspraken hebben gehouden om de eigen - veel duurdere - luchtvaartmaatschappijen de hand boven het hoofd te houden.
''Wij zien ons daarom genoodzaakt om de vier geplande routes vanuit Kyiv en de zeven vanaf Lviv te schrappen'', aldus Ryanair. De Ierse low cost carrier ging uit van minstens een half miljoen passagiers en 400 arbeidsplaatsen. Wie al geboekt en betaald heeft, krijgt volgens Ryainair het geld terug.
Algemeen directeur Pavlo Riabikin van Borispil schat het omzetverlies voor zijn luchthaven op 68 miljoen euro. Ryanair wilde met ingang van oktober onder meer vanaf Eindhoven gaan vliegen op Borispil.
Bron: 112
''Wij zien ons daarom genoodzaakt om de vier geplande routes vanuit Kyiv en de zeven vanaf Lviv te schrappen'', aldus Ryanair. De Ierse low cost carrier ging uit van minstens een half miljoen passagiers en 400 arbeidsplaatsen. Wie al geboekt en betaald heeft, krijgt volgens Ryainair het geld terug.
Algemeen directeur Pavlo Riabikin van Borispil schat het omzetverlies voor zijn luchthaven op 68 miljoen euro. Ryanair wilde met ingang van oktober onder meer vanaf Eindhoven gaan vliegen op Borispil.
Bron: 112
'Ryanair zet Eindhoven-Kyiv op de tocht'
De kans is groot volgens minister Volodimir Omeljan van Infastructuur dat Ryanair besluit om alle vluchten naar Oekraïne te schrappen. Hij vindt dat de Ierse vliegmaatschappij te hoge eisen stelt, maar de directie van Ryanair houdt vol. ''We willen graag dat Ryanair op Oekraïne vliegt, maar niet tegen elke prijs.''
Volgens Omeljan wil Ryanair drie extra gates en extra bagage-afhandeling voor transitvluchten op de internationale luchthaven Borispil, maar dat is teveel van goede voor slechts één vliegmaatschappij, ook al is het dan een maatschappij die goedkope vluchten aanbiedt.
Ryanair kondigde eerder aan om met ingang van oktober te gaan vliegen vanuit Kyiv naar Eindhoven, Londen, Manchester en Stockholm. De directie van de luchthaven Zhoeliani bij Kyiv heeft de onderhandelingen met Ryanair ook al opgeschort vanwege de te hoge eisen van de luchtvaartmaatschappij. Overigens heeft Ryanair hetzelfde probleem met de luchthaven Eindhoven. Ook hier worden eisen gesteld waaraan dit vliegveld niet kan voldoen.
Bron: 112
Volgens Omeljan wil Ryanair drie extra gates en extra bagage-afhandeling voor transitvluchten op de internationale luchthaven Borispil, maar dat is teveel van goede voor slechts één vliegmaatschappij, ook al is het dan een maatschappij die goedkope vluchten aanbiedt.
Ryanair kondigde eerder aan om met ingang van oktober te gaan vliegen vanuit Kyiv naar Eindhoven, Londen, Manchester en Stockholm. De directie van de luchthaven Zhoeliani bij Kyiv heeft de onderhandelingen met Ryanair ook al opgeschort vanwege de te hoge eisen van de luchtvaartmaatschappij. Overigens heeft Ryanair hetzelfde probleem met de luchthaven Eindhoven. Ook hier worden eisen gesteld waaraan dit vliegveld niet kan voldoen.
Bron: 112
Russische agressie kost Oekraïne 16 procent BNP
De annexatie van de Krim en de oorlog in de Donbas heeft Oekraïne al ruim 16 procent van het bruto nationaal product gekost. ''Maar de ergste gevolgen van de Russische agressie zijn natuurlijk de slachtoffers onder zowel de burgers als onder de Oekraïense soldaten'', zei premier Volodimir Hrojsman vanmiddag tijdens een ontmoeting met secretaris-generaal Jens Stoltenberg van de NAVO.
Niet alleen loopt Oekraïne die ruim 16 procent mis, maar er moet ook 5 procent van het bruto nationaal product - wat alle Oekraïners samen verdienen - worden uitgegeven aan defensie-uitgaven de Russische agressie te weerstaan.
Bron: Ukrinform
Niet alleen loopt Oekraïne die ruim 16 procent mis, maar er moet ook 5 procent van het bruto nationaal product - wat alle Oekraïners samen verdienen - worden uitgegeven aan defensie-uitgaven de Russische agressie te weerstaan.
Bron: Ukrinform
Oekraïne wil 'niet meteen' NAVO-lid worden
Oekraïne maakt geen haast met het aanvragen van het lidmaatschap van de NAVO. Eerst moeten er nog flinke hervormingen worden doorgevoerd. Dat zei president Petro Porosjenko vanochtend bij de opening van een vergadering van de commissie die de samenwerking tussen Oekraïne en de NAVO bespreekt.
''Wij vinden het van groot belang dat ons land deel gaat uitmaken van de NAVO, maar dat is niet alleen aan ons. Alle 29 lidstaten moeten het er mee eens zijn'', aldus Porosjenko die er op wees dat ''geen enkel land'' - lees: Rusland - daar invloed op kan uitoefenen. Zoals bekend is Rusland er fel op tegen dat voormalige deelstaten van de Sovjet-Unie zich bij het Transatlantische bondgenootschap aansluiten.
Het Oekraïense parlement nam recent een wetsvoorstel aan waarin het voornemen is vastgelegd om lid te worden van de NAVO. De president ratificeerde de nieuwe wet afgelopen week. Eerder beloofde hij een referendum over het NAVO-lidmaatschap, omdat maar net iets meer dan de helft van de bevolking daar voorstander van is, blijkens opiniepeilingen.
Ook afgelopen week was het geluid te horen dat Oekraïne weleens sneller dan iedereen verwacht zich bij de NAVO kan voegen. Porosjenko temperde vanmorgen met zijn toespraak deze verwachtingen. ''We zijn niet van plan om dat nu al te doen. Absoluut niet. Eerst gaan we een flink aantal hervormingen doorvoeren, zetten we een programma op voor samenwerking en gaan we nog meer ons best doen om aan de NAVO-standaardeisen te voldoen.''
De president toonde zich blij met het bezoek dat de Noord-Atlantische Raad onder leiding van secretaris-generaal Jens Stoltenberg aan Kyiv brengt. ''Dit heeft een grote symbolische waarde. Niet alleen omdat het twintig lidstaten uit de democratische wereld hier dezer dagen vertegenwoordigd zijn.''
Bron: 112
''Wij vinden het van groot belang dat ons land deel gaat uitmaken van de NAVO, maar dat is niet alleen aan ons. Alle 29 lidstaten moeten het er mee eens zijn'', aldus Porosjenko die er op wees dat ''geen enkel land'' - lees: Rusland - daar invloed op kan uitoefenen. Zoals bekend is Rusland er fel op tegen dat voormalige deelstaten van de Sovjet-Unie zich bij het Transatlantische bondgenootschap aansluiten.
Het Oekraïense parlement nam recent een wetsvoorstel aan waarin het voornemen is vastgelegd om lid te worden van de NAVO. De president ratificeerde de nieuwe wet afgelopen week. Eerder beloofde hij een referendum over het NAVO-lidmaatschap, omdat maar net iets meer dan de helft van de bevolking daar voorstander van is, blijkens opiniepeilingen.
Ook afgelopen week was het geluid te horen dat Oekraïne weleens sneller dan iedereen verwacht zich bij de NAVO kan voegen. Porosjenko temperde vanmorgen met zijn toespraak deze verwachtingen. ''We zijn niet van plan om dat nu al te doen. Absoluut niet. Eerst gaan we een flink aantal hervormingen doorvoeren, zetten we een programma op voor samenwerking en gaan we nog meer ons best doen om aan de NAVO-standaardeisen te voldoen.''
De president toonde zich blij met het bezoek dat de Noord-Atlantische Raad onder leiding van secretaris-generaal Jens Stoltenberg aan Kyiv brengt. ''Dit heeft een grote symbolische waarde. Niet alleen omdat het twintig lidstaten uit de democratische wereld hier dezer dagen vertegenwoordigd zijn.''
Bron: 112
Abonneren op:
Reacties (Atom)
