De bunker met radioactief afval van een chemische fabriek in Donetsk is nog intact en er is geen sprake van dat er een 'vuile' bom in de maak is. Dat zeggen zowel Andrei Poergin van de separatisten als woordvoerder Eduard Basoerin van de pro-Russische rebellen. Waarnemers van de OVSE zijn welkom om dat te controleren, aldus Poergin.
Gisteren meldde de International Business Times dat er specialisten uit Rusland in Donetsk zijn gearriveerd met het doel de bunker open te breken en vervolgens een zogenoemde vuile bom te maken, dat is een conventionele bom met radioactief materiaal.
IBTimes publiceerde uit een rapport van de Oekraïense staatsveiligheidsdienst SBU dat gebaseerd zou zijn op mail- en telefoonverkeer van de zelfbenoemde premier Alexander Zachartsjenko met andere leiders van de Volksrepubliek Donetsk.
Volgens Poergin bevat de bunker radioactief besmette instrumenten en kleding van een nucleaire installatie en gaat het niet om ''erg gevaarlijk nucleair afval''. Hij beschuldigde het Oekraïense leger er van de omgeving van de bunker zwaar te hebben beschoten, waardoor die is omgeven door diepe kraters.
Bron: Associated Press
zondag 2 augustus 2015
Peiling: Rusland verantwoordelijk voor MH17
De meeste Nederlanders (79 procent) blijven de Russische regering direct of indirect verantwoordelijk houden voor het neerschieten van vlucht MH17 vorig jaar in Oost-Oekraïne. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. De opiniemaker stelt daarbij een aantal vragen die vorig jaar een week na de ramp ook aan bod kwamen.
Toen werd de Russische regering ook grotendeels direct of indirect verantwoordelijk gehouden. Wel is er een verschil in de antwoorden over wie het vliegtuig daadwerkelijk heeft neergeschoten.
Dacht een groot deel van de Nederlanders (78 procent) eerst nog dat de pro-Russische seperatisten die in het gebied vechten verantwoordelijk zijn voor de vliegramp, nu is dat nog 56 procent. De verdenking van het Russische leger is daarentegen groter geworden. Vorig jaar dacht 6 procent dat ze het vliegtuig hebben neergeschoten, nu is dat 29 procent.
Bron: NU.nl
Toen werd de Russische regering ook grotendeels direct of indirect verantwoordelijk gehouden. Wel is er een verschil in de antwoorden over wie het vliegtuig daadwerkelijk heeft neergeschoten.
Dacht een groot deel van de Nederlanders (78 procent) eerst nog dat de pro-Russische seperatisten die in het gebied vechten verantwoordelijk zijn voor de vliegramp, nu is dat nog 56 procent. De verdenking van het Russische leger is daarentegen groter geworden. Vorig jaar dacht 6 procent dat ze het vliegtuig hebben neergeschoten, nu is dat 29 procent.
Bron: NU.nl
'Decentralisatieproces gaat twee jaar duren'
De decentralisatie van het bestuur is een proces dat zeker twee jaar in beslag gaat nemen, aldus vicepremier en minister van Huisvesting Hennadi Zoebko in een door Kanal 5 uitgezonden interview. ''Medische zorg en onderwijs komen onder het plaatselijk bestuur dat dus zelf moet bepalen hoeveel geld ze daarvoor wil uittrekken. Dat doe je niet van vandaag op morgen.''
De minister vindt de decentralisatie ''niet eenvoudig, een echte uitdaging''. Zoebko zegt in het interview dat de eerste resultaten van een veranderde instelling bij lokale bestuurders al zichtbaar zijn. ''In de provincie Odessa is het besluit genomen om uit eigen middelen de weg van Odessa naar Reni op te knappen en uit de provincie Ivano-Frankivsk is iets dergelijks gebeurd.''
De komende decentralisatie van het bestuur is vastgelegd in een voorstel tot grondwetsherziening dat in eerste lezing halverwege vorige maand door het parlement is aangenomen. Het Constitutionele Hof bracht afgelopen vrijdag een positief advies uit. Verwacht wordt dat het parlement eind september opnieuw stemt over het wijzigingsvoorstel. Dan is een twee derde meerderheid nodig.
Bron: Ukrinform
De minister vindt de decentralisatie ''niet eenvoudig, een echte uitdaging''. Zoebko zegt in het interview dat de eerste resultaten van een veranderde instelling bij lokale bestuurders al zichtbaar zijn. ''In de provincie Odessa is het besluit genomen om uit eigen middelen de weg van Odessa naar Reni op te knappen en uit de provincie Ivano-Frankivsk is iets dergelijks gebeurd.''
De komende decentralisatie van het bestuur is vastgelegd in een voorstel tot grondwetsherziening dat in eerste lezing halverwege vorige maand door het parlement is aangenomen. Het Constitutionele Hof bracht afgelopen vrijdag een positief advies uit. Verwacht wordt dat het parlement eind september opnieuw stemt over het wijzigingsvoorstel. Dan is een twee derde meerderheid nodig.
Bron: Ukrinform
Amnesty: politiek proces Sentsov en Koltsjenko
Mensenrechtenorganisatie Amnesty International vindt dat de Oekraïense filmmaker Oleh Sentsov en milieukundige Oleksander Koltsjenko door de Russische justitie op politieke gronden worden vervolgd omdat zij zich tegen de annexatie van de Krim hebben gekeerd. Beiden zitten gevangen in Rusland en staan terecht voor een militaire rechtbank in Rostov-aan-de-Don.
De twee worden beschuldigd van brandstichting waarbij gebouwen van de Russische Gemeenschap op de Krim en van de politieke partij Verenigd Rusland zijn beschadigd. Sentsov en Koltsjenko zouden deel uitmaken van een terroristische groepering, aldus de aanklacht. De twee belangrijkste getuigen weigerden afgelopen donderdag en vrijdag tegen hen te getuigen.
Voorlichter Bohdan Ovtsjaroek van het Oekraïense kantoor van Amnesty woonde zelf de eerste twee procesdagen bij in Rostov-aan-de-Don. Hij vindt de beschuldigingen aan het adres van Sentsov en Koltsjenko veel te zwaar aangezet. Er is sprake van een politiek proces, meent hij.
Bron: Interfax
De twee worden beschuldigd van brandstichting waarbij gebouwen van de Russische Gemeenschap op de Krim en van de politieke partij Verenigd Rusland zijn beschadigd. Sentsov en Koltsjenko zouden deel uitmaken van een terroristische groepering, aldus de aanklacht. De twee belangrijkste getuigen weigerden afgelopen donderdag en vrijdag tegen hen te getuigen.
Voorlichter Bohdan Ovtsjaroek van het Oekraïense kantoor van Amnesty woonde zelf de eerste twee procesdagen bij in Rostov-aan-de-Don. Hij vindt de beschuldigingen aan het adres van Sentsov en Koltsjenko veel te zwaar aangezet. Er is sprake van een politiek proces, meent hij.
Bron: Interfax
Forse stijging benzineprijs dreigt door conflict
De benzineprijs kan fors omhoog gaan, tot 35 hrivna (1,50 euro) per liter, als de olieraffinaderij van Oekrnafta in Krementsjoek de productie moet staken en de markt volledig afhankelijk wordt van geïmporteerde benzine. Die waarschuwing komt van topman Serhei Kosjeljoek van Oekrnafta.
Het bedrijf is verwikkeld in verwikkeld in een conflict met het staatsbedrijf Oekrtransnafta, dat de transport van ruwe olie naar de raffinaderij verzorgt. Ook zou sprake zijn van een kapotte transportleiding die pas dinsdag weer in gebruik kan worden genomen. Op de achtergrond speelt het eerdere conflict bij Oekrnafta, dat voor bijna de helft eigendom is van de Privat Group van oligarch Ihor Kolomojski.
Topman Kosjeljoek van Oekrnafta meent dat het vooral de politieke component is die de olieraffinaderij tot stoppen dwingt. ''In ons land produceren we zelf 20 procent van alle benzine, 80 procent wordt geïmporteerd. Er zijn echter mensen die willen dat we alle benzine gaan importeren. De slogan 'Kwaliteit is niet goedkoop' is van de importeurs, niet van ons.''
Er staan veel banen op het spel, want bij de olieraffinaderij in Krementsjoek werken 5.000 mensen. Ruim 300 van hen demonstreerden gisteren bij het kantoor van Oekrtransnafta in die plaats voor het weer op gang brengen van de aanvoer van ruwe olie. Ook bij het pompstation van Oekrtransnafta bij Krementsjoek was een protest van boze raffinaderijmedewerkers.
Bron: Unian
Het bedrijf is verwikkeld in verwikkeld in een conflict met het staatsbedrijf Oekrtransnafta, dat de transport van ruwe olie naar de raffinaderij verzorgt. Ook zou sprake zijn van een kapotte transportleiding die pas dinsdag weer in gebruik kan worden genomen. Op de achtergrond speelt het eerdere conflict bij Oekrnafta, dat voor bijna de helft eigendom is van de Privat Group van oligarch Ihor Kolomojski.
Topman Kosjeljoek van Oekrnafta meent dat het vooral de politieke component is die de olieraffinaderij tot stoppen dwingt. ''In ons land produceren we zelf 20 procent van alle benzine, 80 procent wordt geïmporteerd. Er zijn echter mensen die willen dat we alle benzine gaan importeren. De slogan 'Kwaliteit is niet goedkoop' is van de importeurs, niet van ons.''
Er staan veel banen op het spel, want bij de olieraffinaderij in Krementsjoek werken 5.000 mensen. Ruim 300 van hen demonstreerden gisteren bij het kantoor van Oekrtransnafta in die plaats voor het weer op gang brengen van de aanvoer van ruwe olie. Ook bij het pompstation van Oekrtransnafta bij Krementsjoek was een protest van boze raffinaderijmedewerkers.
Bron: Unian
Klimkin wil dat Rusland écht gaat onderhandelen
De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Pavlo Klimkin roept Rusland op om ''echt te gaan onderhandelen'' om het oorlogsgeweld in de Donbas te beëindigen. Hij zegt dit in een interview met het nieuwsagentschap Associated Press. Volgens Klimkin heeft het Russische leger het voor het zeggen in de door de separatisten bezette gebieden.
Dat afgelopen week een Russische officier in een legertruck vol wapens werd aangehouden aan de grens is één van de vele bewijzen van de Russische aanwezigheid, meent Klimkin. Rusland blijft echter ontkennen. De pro-Russische rebellen kunnen volgens de Oekraïense minister hun strijd alleen voortzetten dankzij de militaire steun en wapens uit het buurland. Hij constateert dat Oekraïne militair niet kan winnen van Rusland, maar dat het land de internationale gemeenschap achter zich heeft en daarmee in politieke zin op winst staat.
Klimkin wil dat de waarnemers van de OVSE volledige toegang krijgen tot de bezette gebieden. Nu is dat nog niet voor de helft het geval. Dat is zeker van belang als er dit najaar lokale verkiezingen worden gehouden, om er voor te zorgen dat die eerlijk verlopen.
De minister zegt in het interview dat zijn land de Sovjet-periode nu zo ver achter zich heeft gelaten door alle hervormingen dat er geen weg terug is. Nog grotere hervormingen zijn echter nodig om de wijdverbreide corruptie te bestrijden. De decentralisatie van het bestuur moet Oekraïne weer een stap dichterbij het lidmaatschap van de Europese Unie brengen. ''Een democratisch en Europees Oekraïne is een nachtmerrie voor Rusland'', aldus Klimkin.
De eerdere arrestatie van twee Russische officieren biedt Oekraïne de mogelijkheid om gevangenen te ruilen. Helikopterpiloot Nadia Savtsjenko is één van de tien politieke gevangenen in Rusland waarvoor Klimkin en zijn mensen zich inzetten. Zij zijn onschuldig, aldus Klimkin, en dat is niet het geval met de twee Russische officieren die gewapend op Oekraïens grondgebied werden aangetroffen. ''Nadat het strafrechtelijk onderzoek is afgerond beslissen we wat er met hen gaat gebeuren."
Bron: Associated Press
Dat afgelopen week een Russische officier in een legertruck vol wapens werd aangehouden aan de grens is één van de vele bewijzen van de Russische aanwezigheid, meent Klimkin. Rusland blijft echter ontkennen. De pro-Russische rebellen kunnen volgens de Oekraïense minister hun strijd alleen voortzetten dankzij de militaire steun en wapens uit het buurland. Hij constateert dat Oekraïne militair niet kan winnen van Rusland, maar dat het land de internationale gemeenschap achter zich heeft en daarmee in politieke zin op winst staat.
Klimkin wil dat de waarnemers van de OVSE volledige toegang krijgen tot de bezette gebieden. Nu is dat nog niet voor de helft het geval. Dat is zeker van belang als er dit najaar lokale verkiezingen worden gehouden, om er voor te zorgen dat die eerlijk verlopen.
De minister zegt in het interview dat zijn land de Sovjet-periode nu zo ver achter zich heeft gelaten door alle hervormingen dat er geen weg terug is. Nog grotere hervormingen zijn echter nodig om de wijdverbreide corruptie te bestrijden. De decentralisatie van het bestuur moet Oekraïne weer een stap dichterbij het lidmaatschap van de Europese Unie brengen. ''Een democratisch en Europees Oekraïne is een nachtmerrie voor Rusland'', aldus Klimkin.
De eerdere arrestatie van twee Russische officieren biedt Oekraïne de mogelijkheid om gevangenen te ruilen. Helikopterpiloot Nadia Savtsjenko is één van de tien politieke gevangenen in Rusland waarvoor Klimkin en zijn mensen zich inzetten. Zij zijn onschuldig, aldus Klimkin, en dat is niet het geval met de twee Russische officieren die gewapend op Oekraïens grondgebied werden aangetroffen. ''Nadat het strafrechtelijk onderzoek is afgerond beslissen we wat er met hen gaat gebeuren."
Bron: Associated Press
zaterdag 1 augustus 2015
'Separatisten in Donetsk werken aan 'vuile' bom'
De SBU zou dit op het spoor zijn gekomen door het onderscheppen van mail- en telefoonverkeer van de zelfbenoemde premier Alexander Zachartsjenko van de Volksrepubliek Donetsk en andere aanvoerders van de rebellen. In één zo'n bericht wordt gepocht dat ''de DPR binnenkort beschikt over een kernwapen'' en in een ander onderschept bericht geeft Zachartsjenko aan dat tussen 2 en 18 juli ''specialisten uit Rusland'' bij de fabriek aan zullen komen.
Adviseur Vasilo Hritsak van de directie van de SBU bevestigt het verhaal van IBTimes. ''Met zo'n vuile bom willen de separatisten de Oekraïense regering en de internationale gemeenschap onder druk zetten'', meent hij. Een 'vuile bom' is een conventionele bom die echter ook nucleair materiaal bevat, waarmee een gebied radioactief vervuild kan worden en niet meer toegankelijk is.
De bunker waarin het radioactieve afval is opgeslagen, bevindt zich in het gebied dat onder controle is van de rebellen. Het zou gaan om 12 ton radioactief afval dat zich drie meter onder de grond bevindt, in een omhulsel van lood, gewapend staal en beton. Om bij het afval te komen, moet het omhulsel worden afgebroken. Daarvoor is speciaal gereedschap nodig en specifieke kennis.
Van de kant van de separatisten wordt het bestaan van de bunker met radioactief afval erkend. ''Maar het verhaal dat we hierover een afspraak hebben met Rusland klopt niet.'' Ook het Russische staatsagentschap voor nucleaire zaken Rosatom ontkent dat medewerkers naar Donetsk zijn gestuurd. Er zouden buiten Rosatom om echter wel experts en bedrijven zijn die in staat zijn om het radioactieve afval veilig uit de bunker te krijgen.
Bron: Unian
Abonneren op:
Posts (Atom)