De Communistische Partij maakt een flinke groei door. In de afgelopen drie jaar kwamen er liefst 35.000 leden bij, waardoor de partij nu 111.000 leden telt. De communistten maken deel uit van de regering-Janoekovitsj. Samen met de Partij van de Regio's en het Blok van parlementsvoorzitter Litvin vormen zij een coalitie.
Terwijl de Partij van de Regio's alsmaar aan populariteit verliest, gebeurt bij de Communistische Partij dus het tegendeel. Dat heeft de partijleiding ook de moed gegeven om aan te kondigen dat de communisten uit de coalitie stappen als het parlement de nieuwe Pensioenwet aanneemt. De communisten vinden dat die wet nadelig uitpakt voor de Oekraïense bevolking.
Bron: Ukrinform
maandag 13 juni 2011
Meeste gebuikte bedrijfsauto's naar Oekraïne
De meeste tweedehands bedrijfswagens uit Nederland gaan naar Oekraïne. Polen en Moldavië zijn de nummers twee en drie. Bij de handel in gebruikte personenauto’s neemt Oekraïne de vierde plaats in na Polen, Wit-Rusland en Duitsland. Meest populaire auto is de Opel Astra, gevolgd door respectievelijk de VW Golf, VW Passat, Opel Vectra en de Toyota Corolla.
Na groenten, fruit, bloemen en kaas blijken tweedehands auto’s ook een gewild exportartikel te zijn van Nederland. En in het bijzonder: jonge occasions waar nog veel BPM (aankoopbelasting voor auto's) op zit, die bij export wordt terugbetaald aan de verkoper.
Vorig jaar exporteerde Nederland 195.000 tweedehands auto's; 7 procent meer dan in 2009. „De groei komt vooral dankzij de export van auto's waar nog rest-BPM op zit", zegt Oscar Hollink, voorzitter van de ANWB/Bovag Koerslijst en directeur van Grensland Auto's in het Brabantse Boxmeer. Dat is ook dit jaar te merken.
„De afgelopen vier maanden hebben we al bijna net zoveel van dit soort auto's verkocht als heel vorig jaar”, stelt Tony Vrijsen, directeur van BCA Autoveiling in Barneveld. Achter de export zitten grote bedrijven als Broekhuis, Pon en Multilease, de aandeelhouders van Grensland. Deze groep vertegenwoordigt alleen al meer dan honderd dealerbedrijven en tien leasemaatschappijen „Maar ook banken, verzekeraars en overheidsinstellingen doen eraan mee", aldus Vrijsen.
Het is een jonge markt. Alleen auto's die na 16 oktober 2006 zijn geregistreerd – toen een wetswijziging teruggave van rest-BPM mogelijk maakte – komen ervoor in aanmerking. Op auto's van één jaar oud wordt bij export nog 70 procent BPM terugbetaald; bij twee jaar nog altijd 57 procent.
VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie in Heerhugowaard zegt dat vorig jaar 25.000 van deze auto's, hoofdzakelijk diesels, de grens over gingen. Grensland denkt dit jaar 6.000 auto's te exporteren. De meeste gaan naar Duitsland, maar ook kopers uit Roemenië, Frankrijk, Denemarken, Slovenië, Tsjechië en Portugal melden zich voor de online veilingen.
Export is lucratief voor de verkopers. Tony Vrijsen geeft een voorbeeld: „Wij veilden vorige week een Audi A8 van drie jaar oud. De Nederlandse handel bood 47.500 euro voor die wagen, waar nog 17.500 euro BPM op zat. Als je die eraf trekt houd je 30.000 euro kale opbrengst over. Er kwam een buitenlands bod van 37.500 euro. Inclusief de teruggave van de BPM heeft die auto dus 55.000 euro opgeleverd, 7500 euro meer dan in Nederland. Een leuke winst nietwaar?"
Het zijn niet alleen de dure voormalige leasebakken die grif verhandeld worden. Vrijsen: „Op een VW Golf diesel kun je toch 400 tot 1200 euro méér krijgen bij export. Als zo'n auto 180.000 kilometer op de teller heeft staan, wil niemand in Nederland die hebben. In het buitenland malen ze daar niet om."
Jonge tweedehandsjes uit Nederland zijn sowieso geliefd in het buitenland. Hollink weet wel waarom. „Omdat ze goed zijn onderhouden, bij elke auto zit het Nationale Auto Paspoort met gegarandeerde kilometerstand, omdat hier geen gaten en kuilen in de wegen zitten en omdat we er langzaam mee rijden. We staan hier tenslotte meer in de file, dan dat we rijden."
Deugen Duitse occasions dan niet? „Natuurlijk wel", zegt Tony Vrijsen. „Maar daar kennen ze geen autopaspoort, dus weet je nooit of de kilometerstand klopt."
Bron: Chris van Alem, GPD
Na groenten, fruit, bloemen en kaas blijken tweedehands auto’s ook een gewild exportartikel te zijn van Nederland. En in het bijzonder: jonge occasions waar nog veel BPM (aankoopbelasting voor auto's) op zit, die bij export wordt terugbetaald aan de verkoper.
Vorig jaar exporteerde Nederland 195.000 tweedehands auto's; 7 procent meer dan in 2009. „De groei komt vooral dankzij de export van auto's waar nog rest-BPM op zit", zegt Oscar Hollink, voorzitter van de ANWB/Bovag Koerslijst en directeur van Grensland Auto's in het Brabantse Boxmeer. Dat is ook dit jaar te merken.
„De afgelopen vier maanden hebben we al bijna net zoveel van dit soort auto's verkocht als heel vorig jaar”, stelt Tony Vrijsen, directeur van BCA Autoveiling in Barneveld. Achter de export zitten grote bedrijven als Broekhuis, Pon en Multilease, de aandeelhouders van Grensland. Deze groep vertegenwoordigt alleen al meer dan honderd dealerbedrijven en tien leasemaatschappijen „Maar ook banken, verzekeraars en overheidsinstellingen doen eraan mee", aldus Vrijsen.
Het is een jonge markt. Alleen auto's die na 16 oktober 2006 zijn geregistreerd – toen een wetswijziging teruggave van rest-BPM mogelijk maakte – komen ervoor in aanmerking. Op auto's van één jaar oud wordt bij export nog 70 procent BPM terugbetaald; bij twee jaar nog altijd 57 procent.
VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie in Heerhugowaard zegt dat vorig jaar 25.000 van deze auto's, hoofdzakelijk diesels, de grens over gingen. Grensland denkt dit jaar 6.000 auto's te exporteren. De meeste gaan naar Duitsland, maar ook kopers uit Roemenië, Frankrijk, Denemarken, Slovenië, Tsjechië en Portugal melden zich voor de online veilingen.
Export is lucratief voor de verkopers. Tony Vrijsen geeft een voorbeeld: „Wij veilden vorige week een Audi A8 van drie jaar oud. De Nederlandse handel bood 47.500 euro voor die wagen, waar nog 17.500 euro BPM op zat. Als je die eraf trekt houd je 30.000 euro kale opbrengst over. Er kwam een buitenlands bod van 37.500 euro. Inclusief de teruggave van de BPM heeft die auto dus 55.000 euro opgeleverd, 7500 euro meer dan in Nederland. Een leuke winst nietwaar?"
Het zijn niet alleen de dure voormalige leasebakken die grif verhandeld worden. Vrijsen: „Op een VW Golf diesel kun je toch 400 tot 1200 euro méér krijgen bij export. Als zo'n auto 180.000 kilometer op de teller heeft staan, wil niemand in Nederland die hebben. In het buitenland malen ze daar niet om."
Jonge tweedehandsjes uit Nederland zijn sowieso geliefd in het buitenland. Hollink weet wel waarom. „Omdat ze goed zijn onderhouden, bij elke auto zit het Nationale Auto Paspoort met gegarandeerde kilometerstand, omdat hier geen gaten en kuilen in de wegen zitten en omdat we er langzaam mee rijden. We staan hier tenslotte meer in de file, dan dat we rijden."
Deugen Duitse occasions dan niet? „Natuurlijk wel", zegt Tony Vrijsen. „Maar daar kennen ze geen autopaspoort, dus weet je nooit of de kilometerstand klopt."
Bron: Chris van Alem, GPD
Accijns op benzine 50 procent omhoog in 2012
De regering wil volgend jaar forse belastingverhogingen doorvoeren. Meest opvallende verhoging, zeker gezien de benzineprijs die dit jaar al min of meer geëxplodeerd is, is de accijnsverhoging op benzine met liefst 50 procent. Ook de accijns op alcohol en tabak gaat omhoog, al is nog niet duidelijk hoeveel.
Die duidelijkheid is er wel ten aanzien van de aanschafbelasting voor auto's. Die gaat 8,9 à 9 procent omhoog. De verhoging geldt ook voor vrachtwagens, bussen, tractoren, schepen, vliegtuigen en helikopters. Ook de belasting op een bouwkavel en de milieuheffing gaan met 8,9 procent omhoog.
Bron: Ukrinform
Die duidelijkheid is er wel ten aanzien van de aanschafbelasting voor auto's. Die gaat 8,9 à 9 procent omhoog. De verhoging geldt ook voor vrachtwagens, bussen, tractoren, schepen, vliegtuigen en helikopters. Ook de belasting op een bouwkavel en de milieuheffing gaan met 8,9 procent omhoog.
Bron: Ukrinform
Rusland boos om 'te moderne' kruiser in Zwarte Zee
Rusland is boos dat de Verenigde Staten de kruiser Monterrey naar de Zwarte Zee heeft gestuurd. De Monterey doet mee aan Zeewind, een gezamenlijke oefening van de Oekraïense en Amerikaanse marine. De kruiser beschikt over het modernste geleide-wapensysteem ter wereld.
Rusland's irritatie wordt vooral veroorzaakt door de onenigheid tussen beide landen over het antiwapenschild dat Amerika wil opzetten om terroristische raketaanvallen tegen te gaan. De Amerikaanse Middellandse-zeevloot moet Zuid-Europa beschermen tegen raketten.
Vanuit Iran en niet vanuit Rusland, aldus de Amerikaanse regering. Maar Rusland ziet dit als een bedreiging. Dat geldt ook voor de kruiser Monterrey, die 'te modern' zou zijn voor deelname aan een simpele anti-terrorisme oefening samen met de Oekraïense marine.
Bron: Ria Novosti
Rusland's irritatie wordt vooral veroorzaakt door de onenigheid tussen beide landen over het antiwapenschild dat Amerika wil opzetten om terroristische raketaanvallen tegen te gaan. De Amerikaanse Middellandse-zeevloot moet Zuid-Europa beschermen tegen raketten.
Vanuit Iran en niet vanuit Rusland, aldus de Amerikaanse regering. Maar Rusland ziet dit als een bedreiging. Dat geldt ook voor de kruiser Monterrey, die 'te modern' zou zijn voor deelname aan een simpele anti-terrorisme oefening samen met de Oekraïense marine.
Bron: Ria Novosti
Verzekering medicijngebruik over 4 à 5 jaar
Over vier tot vijf jaar heeft Oekraïne een medicijnenverstrekking. Het is althans het streven van minister Oleksandr Anisjenko van Volksgezondheid. "Ik ben daar een voorstander van, al moeten we wel eerst de hele medische zorg gaan hervormen. Daar maken we nu een begin mee."
Anisjenko volgt daarmee premier Mikola Azarov die eerder opmerkte dat een verzekering die medicijngebruik vergoedt stapsgewijs moet worden ingevoerd. Daarbij is het van belang dat er een dusdanige premie uitrolt dat de doorsnee Oekraïner die ook kan betalen.
Bron: Ukrinform
Anisjenko volgt daarmee premier Mikola Azarov die eerder opmerkte dat een verzekering die medicijngebruik vergoedt stapsgewijs moet worden ingevoerd. Daarbij is het van belang dat er een dusdanige premie uitrolt dat de doorsnee Oekraïner die ook kan betalen.
Bron: Ukrinform
zondag 12 juni 2011
Janoekovitsj wil diepgaand onderzoek naar hervormingen
President Viktor Janoekovitsj wil een diepgaand onderzoek naar de voortgang van de economische hervormingen die zijn regering in gang heeft gezet. Het kabinet moet samen met Janoekovitsj' eigen mensen een overzicht geven van wat er tot dusverre is bereikt met het nationale actieplan om de economie te verbeteren.
Maar ook wil de president weten wie wat verkeerd heeft gedaan in de voorbije maanden. Dat is geen best vooruitzicht voor veel regeringsfunctionarissen, want Janoekovitsj laat justitie meekijken of er wellicht strafbare feiten zijn gepleegd.
Vice-premier Andri Kliujev, tevens minister van Economische Zaken, moet het onderzoek leiden. Janoekovitsj wil ook dat voorzitter Vasil Sjusjko van de anti-monopoliecommissie er bovenop zit.
De president heeft dringend behoefte aan resultaten van zijn werk, aangezien hij het alsmaar slechter doet in de peilingen. De meest recente peiling gaf aan dat hij van de aanvankelijke steun van 42 procent nu nog maar 14 procent over heeft.
Bron: Interfax-Ukraine
Maar ook wil de president weten wie wat verkeerd heeft gedaan in de voorbije maanden. Dat is geen best vooruitzicht voor veel regeringsfunctionarissen, want Janoekovitsj laat justitie meekijken of er wellicht strafbare feiten zijn gepleegd.
Vice-premier Andri Kliujev, tevens minister van Economische Zaken, moet het onderzoek leiden. Janoekovitsj wil ook dat voorzitter Vasil Sjusjko van de anti-monopoliecommissie er bovenop zit.
De president heeft dringend behoefte aan resultaten van zijn werk, aangezien hij het alsmaar slechter doet in de peilingen. De meest recente peiling gaf aan dat hij van de aanvankelijke steun van 42 procent nu nog maar 14 procent over heeft.
Bron: Interfax-Ukraine
Variag wordt China's eerste vliegdekschip
China krijgt z’n eerste vliegdekschip. Het is de Variag, een nooit afgebouwd vliegdekschip van de Sovjet-Unie. Een Chinees bedrijf kocht de roestende romp enkele jaren geleden van Oekraïne en zei er een drijvend casino van te willen maken.
Oekraïne kreeg het casco van de Variag in bezit na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het land had zelf geen behoefte aan een nieuw vliegdekschip. Bovendien ontbrak het aan geld voor de afbouw.
Waarnemers dachten direct dat het Chinese leger in 2003 achter de aankoop zat, naar nu blijkt terecht. Het 300 meter lange gevaarte ligt in de haven van de stad Dalian. Het vliegdekschip zou nog dit jaar proefvaarten moeten gaan maken. Piloten van gevechtsvliegtuigen oefenen op een replica in het binnenland van China, nabij de miljoenenstad Wuhan. China overweegt tot 2030 in totaal zes of zeven extra vliegdekschepen te laten bouwen.
Bron: ANP
Oekraïne kreeg het casco van de Variag in bezit na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het land had zelf geen behoefte aan een nieuw vliegdekschip. Bovendien ontbrak het aan geld voor de afbouw.
Waarnemers dachten direct dat het Chinese leger in 2003 achter de aankoop zat, naar nu blijkt terecht. Het 300 meter lange gevaarte ligt in de haven van de stad Dalian. Het vliegdekschip zou nog dit jaar proefvaarten moeten gaan maken. Piloten van gevechtsvliegtuigen oefenen op een replica in het binnenland van China, nabij de miljoenenstad Wuhan. China overweegt tot 2030 in totaal zes of zeven extra vliegdekschepen te laten bouwen.
Bron: ANP
Abonneren op:
Reacties (Atom)