dinsdag 15 augustus 2017

Kaartje: militaire situatie Oost-Oekraïne gisteren

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Bron: ministerie van Defensie

Expert zwakt beweringen over raketmotoren af

De raketexpert van het Internationaal Instituut voor Strategische Studies (IISS) heeft zijn bewering afgezwakt dat Oekraïne de raketmotoren heeft geleverd voor de lange-afstandsraketten van Noord-Korea. Michael Elleman was eerder tegenover de New York Times daar nogal stellig over, maar na de ontkenning door de Oekraïense autoriteiten liet hij via Twitter weten dat ''ik niet geloof dat de Oekraïense regering dit heeft goedgekeurd of er van wist, als de motoren afkomstig zijn uit Oekraïne''.

Om er aan toe te voegen dat Oekraïne in 2012 zelfs Noord-Koreanen arresteerde. ''Laat mij dit verduidelijken over waar de ICBM motor vandaan komt: Joezhnoje (in Dnipro, Oekraïne) is één van een aantal mogelijke leveranciers, want die kunnen zich ook in Rusland bevinden.'' Overigens is Joezhnoje de Russische naam voor de fabriek van raketmotoren die in de Sovjettijd werd opgezet, de Oekraïense benaming is Pivdenmash.

Secretaris Oleksandr Toertsjinov van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad trok gisteren fel van leer tegen de uitspraak van Elleman. Volgens Toertsjinov is sprake van een Russisch opzetje om Oekraïne in diskrediet te brengen. Ook de directie van Pivdenmash/Joezhnoje ontkent de raketmotoren te hebben geleverd.

In het artikel in de New York Times werd gesuggereerd dat Pivdenmash de raketmotoren stilletjes heeft geleverd aan Noord-Korea, zonder medeweten van de Oekraïense regering. De fabriek verkeert sinds het vertrek van ex-president Viktor Janoekovitsj in zwaar weer. De huidige regering wil geen zaken doen met Noord-Korea. In 2015 werden diplomaten van dit land gearresteerd wegens spionage bij Pivdenmash.

Bron: Kyiv Post

Saakasjvili kondigt terugkeer naar Oekraïne aan

Micheil Saakasjvili is vastbesloten om terug te keren naar Oekraïne, ook al is hem het staatsburgerschap ontnomen. Donderdag wil hij bekend maken op welke dag hij probeert het land binnen te komen ''vanuit een Europees land''. Waarschijnlijk is dat Polen, want daar dook Saakasjvili onlangs op. Volgens eigen zeggen kwam hij vanuit de Verenigde Staten dat land probleemloos binnen met zijn Oekraïense paspoort.

''Ik hoor nu in Oekraïne, want ik hem geen ander thuis in Europa of waar dan ook. Al mijn bezittingen zijn nog in Oekraïne. Veel vrienden zijn daar, net als de partij die ik leid'', zei de voormalige Georgische president en ex-gouverneur van de Oekraïense provincie Odesa in een interview met tv-zender Kanal 24.

Bron: Ukrinform

Industriegebied Avdiivka voorturend onder vuur

Avdiivka wordt al dagenlang voortdurend aangevallen. De soldaten die het industriegebied bij de stad verdedigen krijgen steeds opnieuw te maken met mortieren, granaatwerpers en zware machinegeweren. Gisteravond werden zeker tien 120 millimeter negentien 82 millimeter mortiergranaten op ze afgevuurd.

Elke aanval werd beantwoord door het Oekraïense leger, al zette dat in tegenstelling tot de pro-Russische rebellen geen zware wapens in. De 120 millimeter mortieren vallen onder de noemer 'zware wapens' en die zijn volgens de Minsk-akkoorden verboden. De legerleiding meldt wel dat zo nodig zware wapens snel kunnen worden ingezet als het nodig mocht blijken om de aanvallen van de rebellen te stoppen.

Ook de legerposities bij Kamjanka en Loehanske in de omgeving van de door de separatisten bezette stad Donetsk werden 's avonds aangevallen. Als gevolg van een beschieting met mortieren nabij Verchniotoretske raakten vijf Oekraïense soldaten gewond. In totaal liepen acht soldaten verwondingen op bij 31 aanvallen van de rebellen.

In de omgeving van de havenstad Marioepol werden soldaten bij het stadje Marinka aangevallen met 82 en 120 millimeter mortieren, terwijl de versterkte legerposities bij Vodiane met granaatwerpers werden bestookt.

Bronnen: 112.ua, Unian

maandag 14 augustus 2017

'Verhaal raketmotoren is Russische propaganda'

Secretaris Oleksandr Toertsjinov van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad doet de berichtgeving over Oekraïense raketmotoren waarover Noord-Korea zou beschikken af als ''Russische propaganda''. In een vanmiddag afgegeven verklaring zegt Toertsjinov dat Oekraïne zich altijd aan z'n internationale verplichtingen heeft gehouden, zodat het onmogelijk is dat Oekraïense bedrijven wapens of militaire technologie hebben geleverd aan Noord-Korea.

Vanmorgen meldden diverse media dat het bedrijf Joezhmash in de stad Dnipro de raketmotoren heeft geleverd die Noord-Korea nu gebruikt voor z'n lange-afstandsraketten. ''Die berichtgeving is ongegrond, een provocatie, en hoogstwaarschijnlijk verstrekt door de Russische inlichtingendiensten om de eigen duistere handelingen mee toe te dekken'', aldus Toertsjinov.

Ook het bedrijf Joezhmash ontkent het verhaal. ''We hebben niets te maken met het Noord-Koreanse rakettenprogramma, nu niet en nooit niet'', zegt de directie in een verklaring waarin ook wordt aangegeven dat Joezhmash sinds het onafhankelijk worden van Oekraïne 26 jaar geleden geen raketten voor militaire doeleinden meer heeft geproduceerd. De enige serie raketmotoren is die van de RD-843 die in de afgelopen jaren is geëxporteerd naar Italië voor de Europese draagraket Vega waarmee satellieten in een baan o de aarde worden gebracht.


Bron: Unian

'Oekraïense raketmotoren in raket Noord-Korea'

De vooruitgang die Noord-Korea heeft geboekt bij het produceren en lanceren van lange-afstandsraketten is volgens een expert van het Internationaal Instituut voor Strategische Studies ppl te danken aan de krachtige raketmotoren die afkomstig zijn van een Oekraïense fabriek. De raketmotoren zouden via tussenhandelaren zijn verkregen.

Michael Elleman van IISS zegt zich te baseren op nog geheime informatie van Amerikaanse inlichtingendiensten. Het was tot dusver nog een raadsel hoe Noord-Korea na een reeks mislukte lanceringen ineens wel een lange-afstandsraket met succes kon lanceren. De mislukkingen worden overigens toegeschreven aan Amerikaanse sabotageactiviteiten.

Het bestuderen van de raket die onlangs met succes werd gelanceerd in het bijzijn van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un leverde als informatie op dat de raketmotoren erg leken op de modellen die de raketindustrie van de Sovjet-Unie ooit maakte. Amerikaanse onderzoekers kwamen uit bij een raketfabriek in de Oekraïense stad Dnipro. Ten tijde van de Koude Oorlog werd hier onder meer de SS-18 gemaakt, de grootste raket ooit van de Sovjet-Unie.

Bron: New York Times

Luchtvaart ziet forse toename van aantal passagiers

Het aantal passagiers dat gebruik maakt van de Oekraïense luchthavens is in de eerste helft van dit jaar met iets meer dan een derde (34 procent) toegenomen. Volgens de Luchtvaartdienst werden ruim 7,1 miljoen passagiers vervoerd door dertig luchtvaartmaatschappijen. Daarvan namen Ukraine International Airlines (UIA), Azur Air Ukraine, Windrose Airlines, Bravo Airways en Atlasjet Airlines maar liefst 95 procent voor hun rekening.

Het aantal passagiers bij UIA groeide met bijna een kwart (24,1 procent), maar Azur Air zag zelfs een toename van 47 procent. Er zijn nu tien Oekraïense luchtvaartmaatschappijen die vluchten uitvoeren op 42 landen. Het beeld zal snel veranderen als low cost airlines als Ryanair en Easyjet vanuit Kyiv en Lviv op tal van Europese bestemmingen gaan vliegen. Niet alleen neemt het aantal vluchten naar verwachting fors toe, maar UIA zal ongetwijfeld passagiers kwijtraken aan de aanbieders van (veel) goedkopere vluchten.

Vijf maatschappijen vervoeren binnenlandse vluchten tussen negen steden. Zij vervoerden samen 523.300 passagiers, een toename van 22,6 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016. Vanaf de vliegvelden van Kyiv (Borispil en Zjoeliani). Odesa, Lviv, Charkiv, Dnipropetrovsk en Zaporizja wordt 98 procent van alle passagiers- en goederentransport verzorgd.

Bron: ZIK