dinsdag 25 juni 2013

Gazprom frustreert gasleverantie via Slowakije

Gazprom blokkeert de proef met het leveren van aardgas via Slowakije aan Oekraïne. Althans, er worden hints in die richting afgegeven zonder dat er een officiële bevestiging op volgt. ''Ik wil geen conclusies trekken, maar tot op zekere hoogte klopt de informatie'', reageerde de Oekraïense minister van Energie en Kolen, Eduard Stavitski toen hem er naar werd gevraagd.

Oekraïne ontvangt sinds afgelopen november aardgas van het Duitse RWE via Polen. In april kwam er ook gas binnen via Hongarije en er wordt momenteel onderhandeld over aardgasleverantie via Roemenië. Ook vanuit Slowakije zou er gas naar Oekraïne moeten komen, maar een proef met het terugleveren van gas dat eerst vanuit Rusland via Oekraïne naar Europa werd gepompt ging al tweemaal niet door.

Volgens een regeringswoordvoerder betaalt Oekraïne nu 297 euro per duizend kubieke meter aardgas aan Europese leveranciers, dat is 99 euro minder dan de prijs die het Russische bedrijf Gazprom rekent.

Bron: Interfax

Eurocommissaris op scherp: 'Het is Vilnius of niets'

Er is geen 'plan B' voor het geval Oekraïne er niet in slaagt om tegemoet te komen aan de voorwaarden die de Europese Unie stelt voor het ondertekenen van het associatieverdrag. De tijd dringt, aldus Eurocommissaris voor nabuurzaken Stefa Fule na een overleg met vertegenwoordigers van Oekraïne in Straatsburg. Premier Mikola Azarov was een van Fule's gesprekspartners.

"Het is Vilnius, of het is niets'', aldus Fule tijdens de persconferentie na afloop, verwijzend naar de EU-conferentie van eind november in de Litouwse hoofdstad. Het is de bedoeling dat het associatieverdrag daar door alle partijen geratificeerd wordt. De Europese Unie verwacht dat Oekraïne stappen onderneemt om tot een onafhankelijk rechtspraak te komen. Vroeg in het najaar besluit de EU of Oekraïne voldoende heeft gedaan.

De vrijlating van oud-minister Joeri Loetsenko was een belangrijke stap in de goede richting, aldus Fule. Het wachten is echter nog altijd op de vrijlating van oud-premier Joelia Timosjeno. De EU wil ook dat het Openbaar Ministerie anders gaat opereren. De Kieswet moet worden aangescherpt.

Ook verwacht de EU dat nog dit jaar verkiezingen worden uitgeschreven in de vijf districten waarvan de uitslag van de parlementsverkiezingen eind oktober ongeldig is verklaard en dat er verkiezingen komen voor een nieuwe gemeenteraad en burgemeester in de hoofdstad Kiev.

Bron: Interfax

maandag 24 juni 2013

Facebook verwijdert pagina's van Femen

Facebook heeft twee pagina's van de feministische actiegroep Femen verwijderd omdat er teveel bloot op staat. Dat heeft een woordvoerder van Facebook laten weten aan de redactie van de Kyiv Post. ''Wij voeren een duidelijk beleid als het gaat om bloot. De eigenaren van de betreffende pagina's hebben dan ook een aantal waarschuwingen gehad voordat we tot verwijdering over zijn gegaan'', aldus Linda Griffin van Facebook.

Femen's kenmerk is dat de vrouwen van de actiegroep altijd topless protesteren. Logisch dus dat er veel bloot te zien is op de betreffende Facebook-pagina's. Alexandra Sjevtsjenko, een van de oprichters van Femen, had eerder tegenover de Ukrajinska Pravda laten weten dat Facebook de pagina's pornografisch vond. ''De motivatie om de pagina's te verwijderen is absurd, want daarbij is sprake van het verwijt dat we pornografie verspreiden en prostitutie bevorderen.'' Femen voert juist actie tegen pornografie en prostitutie.

Volgens Griffin is dit onjuist. ''We hebben de mensen achter deze pagina's helemaal niets verweten. Ons beleid is dat gebruikers van Facebook alle recht hebben om hun mening te laten weten. Daarom verwijderen we geen pagina's als daarop sprake is van kritiek op landen, religies, politieke partijen of ideologieën."

Facebook verwijderde de hoofdpagina van Femen, evenals die in de Franse taal. Beide pagina's telden circa 170.000 volgers. Onder meer de Duitstalige pagina van de actiegroep bestaat nog wel.

Bron: Kyiv Post

Premier: 'Voorstanders schaliegas mogen zich wel meer roeren'

Premier Mikola Azarov vindt dat de voorstanders van het winnen van schaliegas in Oekraïne zich wel wat meer mogen roeren. De tegenstanders laten juist veel van zich horen en inmiddels is onder de bevolking al een algemeen gevoel ontstaan van schaliegas alleen maar voordelen heeft, aldus de premier op zijn Facebook-pagina.

Hij reageert op een opmerking van ene Gennadi, voorstander van schaliegas. "Ik zou graag zien dat je iedereen in je omgeving wijst op de voordelen van schaliegas, zodat we als overheid de kans krijgen om deze voor ons land zo belangrijke projecten uit te voeren'', schrijft Azarov. Zijn supporter wijst er op dat Oekraïne nu nog volledig afhankelijk is van de import van aardgas en olie, terwijl dankzij het in grote mate voorhanden zijnde schaliegas het in 2030 mogelijk moet zijn dat het land zichzelf van gas voorziet.

Oekraïne heeft twee immense schaliegasvelden, tussen Donetsk en Charkiv en tussen Lviv en Ivano-Frankivsk. In het eerste veld wil Shell graag aan de slag, in het tweede Chevron. Er is veel verzet tegen de winning van schaliegas onder de bevolking. Enerzijds vanwege de risico's voor het milieu, anderzijds omdat verwacht wordt dat buitenlandse bedrijven en een selecte groep Oekraïners er van gaat profiteren en niet de hele bevolking.

Bron: Ukrinform

Fesenko: 'Ook de EU is niet het paradijs op aarde'

"We moeten ons niet laten leiden door romantische gevoelens over toetreding tot de Europese Unie of de Euraziatische gemeenschap.'' Deze waarschuwing liet politiek analist Volodimir Fesenko horen tijdens een forumdiscussie over de voordelen van aansluiting van Oekraïne bij een economisch machtsblok.

Fesenko vindt dat er te veel op de voordelen wordt gehamerd die het associatieverdrag met de EU, maar ook toetreding tot de Russische douane-unie met zich mee brengen. Er hoeft zeker geen direct voordeel worden verwacht, welke kant Oekraïne ook kiest.

''Het verdrag met de Europese Unie brengt ons heus niet het paradijs op aarde, aangezien het hier niet gaat om het lidmaatschap van de EU maar om een samenwerkingsvorm. We komen er gaandeweg achter wat de EU ons oplevert", aldus Fesenko. Hij vindt een realistische kijk op de komende ontwikkelingen noodzakelijk, en Oekraïne moet daarbij de kansen grijpen die het krijgt.

Bron: Ukrinform

Jonge Oekraïners hebben moeite met gezond leven

Veel jonge Oekraïners weten dat het beter is om niet te roken, matig te drinken en gezonde voeding te nuttigen. Toch doen ze er vaak niets op uit. Volgens een onderzoek van Unicef weet 85 procent van de jongeren best hoe ze gezonder moeten leven, maar de helft van hen doet er desondanks niets op uit.

''Een zwangere vrouw die blijft roken of tot aan de bevalling zwaar werk blijft doen, is bekend met de risico's'', aldus coördinator Petro Ilkiv van het Oekraïens-Zwitserse Moeder en Kindprogramma bij de opening van een voorlichtingscentrum in de regionale kraamkliniek van Ivano-Frankivsk. In januari begint een nieuw voorlichtingsprogramma, met de financiële steun van Unicef, om jongeren er toe te bewegen dat zij gezonder gaan leven. Het is een vier jaar durend project.

Bron: Ukrinform

zondag 23 juni 2013

Onderwijsminister wil wederzijdse erkenning 'Volyn'

Onderwijsminister Dmitro Tabachnik vindt dat zowel Oekraïne als Polen de daden van organisaties van beide zijden in het oorlogsjaar 1942 moeten veroordelen. ''Regeringsleiders en lokale bestuurders uit Oekraïne zouden de graven van Poolse slachtoffers moeten bezoeken, die uit Polen de graven van de Oekraïense slachtoffers. En ze zouden in gesprek moeten gaan over deze wederzijdse tragedie'', aldus Tabachnik.

Hij vindt dat van Oekraïense zijde moet worden erkend dat het Oekraïense verzetsleger UPA verantwoordelijk is voor de dood van 100.000 Polen in de regio Volyn. Omgekeerd moet Polen erkennen dat Poolse paramilitaire groeperingen zich ongehoord gewelddadig hebben gedragen ten opzichte van de bevolking in het westen van Oekraïne.

''Wellicht moet er weer een gezamenlijke verklaring komen'', zei Tabachnik vrijdagavond in het tv-programma Shuster Live, daarbij verwijzend naar de verklaring die de regeringen van beide landen al in 2003 onderschreven bij de herdenking dat de gewelddadige gebeurtenissen in Volyn zestig jaar eerder plaats hadden. In de Sovjettijd was het verboden om het er over te hebben, vandaar dat de lezingen van Oekraïense en Poolse zijde over wat er precies gebeurde uiteen lopen.

Bron: Interfax