De staatsveiligheidsdienst SBU heeft het onderzoek afgerond naar de toedracht van bomaanslagen in Dnipropetrovsk, Charkiv en Zaporizjzia. Er zijn vier verdachten, waartegen volgens de SBU ''onweerlegbare bewijzen'' zijn dat zij binnen een half jaar vier bomaanslagen pleegden waarbij een dode en ruim dertig gewonden vielen. Zij worden verdacht van het vormen van een terroristische groep, het plegen van de bomaanslagen en van het zelf produceren van explosieven.
De eerste bomaanslag was op 13 oktober vorig jaar toen bij een kiosk in Charkiv een bom af ging. Hierbij vielen geen gewonden. Dat was ook niet het geval in Zaporizjzia waar op 21 oktober een bom explodeerde in een supermarkt. Op 16 november viel een dode, toen een bom afging in een afvalbak bij een tramhalte vlakbij het grootste winkelcentrum van Dnipropetrovsk. Op 27 april gingen vier bommen af in het centrum van Dnipropetrovsk. Er waren meer dan 30 gewonden, waarvan een aantal ernstig. De ontploffingen zorgden voor grote paniek in de stad.
Na de aanslagen in Dnipropetrovsk stuurden de daders brieven naar overheidsinstellingen en de media, met de eis dat er 3,6 miljoen euro betaald moest worden om meer bomaanslagen te voorkomen. De SBU maakte het geld over naar een door de daders aangegeven bankrekening. De staatsveiligheidsdienst wist vervolgens de identiteit van de rekeninghouder te achterhalen, en daarmee van de daders. Bij het bewijsmateriaal zit een videoband waarop te zien is hoe de aanslagplegers hun bommen maakten en zelfs hoe ze één van de bommen plaatsten.
Eén van de vier verdachten is een politicoloog die deel uitgemaakt zou hebben van het campagneteam van het parlementslid Michailo Sokolov van de Moederlandpartij, de ander een IT'er die er voor zorgde dat de identiteit van de verzender van de e-mails waarin om geld werd gevraagd niet te achterhalen viel.
Bronnen: Ukrinform, Kyiv Post, ForUm
donderdag 30 augustus 2012
Europese kranten ontdaan over vonnis Timosjenko
Het Hooggerechtshof van Kiev handhaaft het vonnis in de zaak tegen voormalig premier Joelia Timosjenko. Zij werd in oktober vorig jaar veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf en een boete van € 150 miljoen. Volgens de aanklacht zou ze bij een gasdeal die ze in 2009 met Rusland sloot, misbruik hebben gemaakt van haar positie.
"Het maakt een eind aan alle illusies", schrijft Gazeta Wyborcza, en het "bewijst overduidelijk" dat de autoriteiten in Kiev Timosjenko de komende jaren, en vooral tijdens de parlementsverkiezingen in oktober, in de gevangenis willen houden. De voormalig premier zal geen gratie krijgen en een compromis met de huidige machthebbers zit er ook niet in. De regering heeft in feite al openlijk de oorlog verklaard aan de oppositie, met alle trieste gevolgen van dien, inclusief de destabilisatie van het land.
De krant uit Warschau schrijft verder: "Dit zal van het Oekraïense politieke toneel een vuurgevecht maken. De resultaten zijn al duidelijk zichtbaar. De betrekkingen tussen Oekraïne en de EU zijn bevroren. Er is geen hoop dat de associatieovereenkomst die het land met het Westen zou verbinden, snel geratificeerd en geïmplementeerd wordt. Kiev zit op de wip tussen Rusland en Europa. Oekraïne hervormt zichzelf niet en is bezig zijn leidende positie onder de voormalige Sovjetlanden te verliezen op het gebied van democratie, pluralisme en persvrijheid."
In Parijs stelt Les Echos op ironische toon vragen bij de onwrikbare positie van Europa: "Ondanks de vaststaande feiten […] beschikt de EU blijkbaar over onweerlegbare bewijzen voor de onschuld van de voormalige 'gasprinses'. Hoe kan het anders dat er gesproken wordt over een 'politiek proces'? Hoe kunnen we het Oekraïense volk anders de rug toekeren? Zij willen het land alleen maar openstellen voor Europa. En aangezien Oekraïne een even kwetsbare als strategische geopolitieke positie beschikt, zouden we het land net zo goed kunnen inzetten als verbindende factor met Rusland."
Les Echos vreest dat de EU zich zal verzetten en "durft erop te wedden dat de onbuigzaamheid van de rechters in Kiev het Europees Hof voor de Rechten van de Mens er niet van zal weerhouden iets teveel rekening te houden met de buitengerechtelijke aspecten."
Bron: Presseurop.eu
Voor- en tegenstanders Russisch straat op in Charkiv
Enkele honderden voor- en tegenstanders van een officiële status van de Russische taal demonstreren donderdag in de stad Charkiv. Ze hebben zich verzameld op het Vrijheidsplein, bij het gebouw waar het regionaal bestuur zich buigt over de vraag of het Russisch als regionale, dus officiële taal moet worden aangewezen. Anderhalve week geleden besloot het stadsbestuur van Charkiv daar al toe.
In het bijzonder roeren zich de aanhangers van de Communistische Partij (voor) en de Moederlandpartij (tegen). Ze dragen leuzen als 'Nationalisme - Nee! Russisch - Ja!', 'Geen taalstrijd in Oekraïne' en 'Nee tegen opsplitsing'. Een politiecordon houdt beide partijen uit elkaar.
Bron: Ukrinform
In het bijzonder roeren zich de aanhangers van de Communistische Partij (voor) en de Moederlandpartij (tegen). Ze dragen leuzen als 'Nationalisme - Nee! Russisch - Ja!', 'Geen taalstrijd in Oekraïne' en 'Nee tegen opsplitsing'. Een politiecordon houdt beide partijen uit elkaar.
Bron: Ukrinform
Namen Timosjenko en Loetsenko niet op stembiljet
De namen van Joelia Timosjenko en Joeri Loetsenko komen niet voor op het stembiljet voor de parlementsverkiezingen van eind oktober. Dat heeft de Centrale Kiescommissie donderdagmorgen laten weten. Vice-voorzitter Andrei Mahera zorgde een dag eerder nog voor verwarring door op te merken dat ze wel degelijk op het stembiljet werden vermeld. "We hebben onze standpunten nogmaals doorgenomen en geconstateerd dat ze er niet op moeten komen", aldus Mahera.
Behalve Timosjenko en Loetsenko staat ook voormalig premier Pavlo Lazarenko van de Communistische Partij niet op het stembiljet vermeld. Lazarenko werd zes jaar geleden in de Verenigde Staten tot acht jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens fraude.
De oud-ministers Timosjenko en Loetsenko zijn tot respectievelijk zeven en vier jaar cel veroordeeld wegens machtsmisbruik. Om die reden wees de Centrale Kiescommissie hun kandidatuur eerder al van de hand. Er loopt nog een hoger beroep tegen deze beslissing. Het besluit om de drie politici niet op het stembiljet te vermelden, werd overigens niet unaniem genomen. Er waren binnen de commissie tien voorstanders en drie tegenstanders.
Timosjenko was eerder door de Verenigde Oppositie aangewezen als lijsttrekker, Loetsenko als vijfde.
Bron: ForUm
Behalve Timosjenko en Loetsenko staat ook voormalig premier Pavlo Lazarenko van de Communistische Partij niet op het stembiljet vermeld. Lazarenko werd zes jaar geleden in de Verenigde Staten tot acht jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens fraude.
De oud-ministers Timosjenko en Loetsenko zijn tot respectievelijk zeven en vier jaar cel veroordeeld wegens machtsmisbruik. Om die reden wees de Centrale Kiescommissie hun kandidatuur eerder al van de hand. Er loopt nog een hoger beroep tegen deze beslissing. Het besluit om de drie politici niet op het stembiljet te vermelden, werd overigens niet unaniem genomen. Er waren binnen de commissie tien voorstanders en drie tegenstanders.
Timosjenko was eerder door de Verenigde Oppositie aangewezen als lijsttrekker, Loetsenko als vijfde.
Bron: ForUm
Verkoop nieuwe auto's stijgt met 19 procent
De verkoop van nieuwe auto's is in de eerste helft van dit jaar met 19 procent gestegen. In de maand juli werden de meeste auto's verkocht, 11 procent meer dan in juli vorig jaar. Desondanks ligt de verkoop maar op 36 procent van wat er in de eerste helft van 2008 aan nieuwe wagens werd verkocht. Met nu bijna 18.000 nieuwe auto's per maand is een voorzichtige groei ingezet.
Volgens directeur strategische ontwikkeling Oleksei Teresjsjenko van Atlant-M zijn in vergelijking met een jaar geleden de verkopen gedaald van zes automerken uit de Oekraïense top-20. Koploper Hyundai verkocht 2 procent minder. De grootste daling in verkoopcijfers komt echter voor rekening van Daewoo en Mitshubishi met respectievelijk 38 en 32 procent. Ook Renault, Skada en Volkswagen hadden een minder tweede kwartaal.
Geely behoort nu bij de topmerken, terwijl Nissan het goed deed in het tweede kwartaal. De duurdere merken verkochten 33 procent in het afgelopen halfjaar ten opzichte van dat van het eerste halfjaar van 2011. Lexus liep uit op de Duitse automerken Mercedes, Audi en BMW die nog altijd 56 procent van het duurdere segment voor hun rekening nemen.
Bron: Ukrinform
Volgens directeur strategische ontwikkeling Oleksei Teresjsjenko van Atlant-M zijn in vergelijking met een jaar geleden de verkopen gedaald van zes automerken uit de Oekraïense top-20. Koploper Hyundai verkocht 2 procent minder. De grootste daling in verkoopcijfers komt echter voor rekening van Daewoo en Mitshubishi met respectievelijk 38 en 32 procent. Ook Renault, Skada en Volkswagen hadden een minder tweede kwartaal.
Geely behoort nu bij de topmerken, terwijl Nissan het goed deed in het tweede kwartaal. De duurdere merken verkochten 33 procent in het afgelopen halfjaar ten opzichte van dat van het eerste halfjaar van 2011. Lexus liep uit op de Duitse automerken Mercedes, Audi en BMW die nog altijd 56 procent van het duurdere segment voor hun rekening nemen.
Bron: Ukrinform
woensdag 29 augustus 2012
Premier wil meer scheepsbouw, betere havens
Het stimuleren van de scheepsbouw kan ook een oplossing zijn voor het huidige afzetprobleem van de Oekraïense staalfabrieken. "De staalproductie is éénvan de pijlers van onze economie", aldus premier Mikola Azarov woensdag in een interview dat woensdag door de regionale televisie in Mikolajiv werd uitgezonden.
De staalfabrieken hebben echter te maken met een wereldwijde crisis; er is sprake van een overproductie. "We kunnen het niet maken om onze schepen in het buitenland te bestellen terwijl we in eigen land genoeg staal hebben - en de kennis - om ze zelf te maken."
Eerder, tijdens de wekelijkse kabinetszitting, drong Azarov aan op het ontwikkelen van de scheepvaartmogelijkheden. De premier wil betere havenfaciliteiten, bijvoorbeeld om de 20 miljoen ton graan te verschepen die Oekraïne jaarlijks uitvoert, maar ook om 10 miljard kubieke meter vloeibaar gas vanuit het buitenland te ontvangen.
Ook de binnenscheepvaart verdient veel meer aandacht. "We moeten de transportmogelijkheden van de Dnjepr en de Donau veel beter gaan benutten. Daarvoor zijn niet alleen meer schepen nodig, maar ook havens met moderne infrastructuur en concurrerende prijzen ten opzichte van bijvoorbeeld het treinvervoer", hield de premier zijn ministers voor.
Bron: Ukrinform
De staalfabrieken hebben echter te maken met een wereldwijde crisis; er is sprake van een overproductie. "We kunnen het niet maken om onze schepen in het buitenland te bestellen terwijl we in eigen land genoeg staal hebben - en de kennis - om ze zelf te maken."
Eerder, tijdens de wekelijkse kabinetszitting, drong Azarov aan op het ontwikkelen van de scheepvaartmogelijkheden. De premier wil betere havenfaciliteiten, bijvoorbeeld om de 20 miljoen ton graan te verschepen die Oekraïne jaarlijks uitvoert, maar ook om 10 miljard kubieke meter vloeibaar gas vanuit het buitenland te ontvangen.
Ook de binnenscheepvaart verdient veel meer aandacht. "We moeten de transportmogelijkheden van de Dnjepr en de Donau veel beter gaan benutten. Daarvoor zijn niet alleen meer schepen nodig, maar ook havens met moderne infrastructuur en concurrerende prijzen ten opzichte van bijvoorbeeld het treinvervoer", hield de premier zijn ministers voor.
Bron: Ukrinform
'In huidige tempo pas over 85 jaar betere wegen'
Met het huidige budget kan het nog wel 85 jaar duren voordat het Oekraïense wegennet er werkelijk beter bij ligt. Er moet dus aanzienlijk meer geld beschikbaar vinden. Dat heeft adviseur Jevhen Proesenko van de rijkswegendienst Oekravtodor woensdag laten weten. "Van de 176.000 kilometer aan wegen in ons land werd afgelopen jaar slechts 2.000 kilometer opgeknapt in het afgelopen jaar. dat is maar net iets meer dan 1 procent van het totaal. Dat schiet dus niet op", aldus Proesenko.
Terwijl zowel president Viktor Janoekovitsj als premier Mikola Azarov aandringen op betere wegen zorgen ze niet voor het geld dat daarvoor nodig is. Oekravtodor wil vijfmaal zoveel werk verzetten als in 2011, dus 10.000 kilometer in totaal.
Het Oekraïense wegennet dateert van de late jaren '60 en de jaren '70 van de vorige eeuw. Proesenko constateert dat de wegen in geen 30 of zelfs 40 jaar groot onderhoud hebben gehad. "Eigenlijk hadden ze elke 12 tot 15 jaar aangepakt moeten worden. Zodoende is het groot onderhoud dus drie of vier keer overgeslagen. Daardoor is er elk voorjaar sprake van meer winterschade." Van 32 procent twee jaar geleden ging het aantal kilometers slechte weg in 2011 naar zelfs 56 procent.
Ook al schiet het groot onderhoud van de wegen nu tekort, het is nog veel erger geweest. "In 2008 werd slechts 92 kilometer weg onderhanden genomen tegen 973 kilometer in 2010. En afgelopen jaar dus 2.007 kilometer."
Bron: Ukrinform
Terwijl zowel president Viktor Janoekovitsj als premier Mikola Azarov aandringen op betere wegen zorgen ze niet voor het geld dat daarvoor nodig is. Oekravtodor wil vijfmaal zoveel werk verzetten als in 2011, dus 10.000 kilometer in totaal.
Het Oekraïense wegennet dateert van de late jaren '60 en de jaren '70 van de vorige eeuw. Proesenko constateert dat de wegen in geen 30 of zelfs 40 jaar groot onderhoud hebben gehad. "Eigenlijk hadden ze elke 12 tot 15 jaar aangepakt moeten worden. Zodoende is het groot onderhoud dus drie of vier keer overgeslagen. Daardoor is er elk voorjaar sprake van meer winterschade." Van 32 procent twee jaar geleden ging het aantal kilometers slechte weg in 2011 naar zelfs 56 procent.
Ook al schiet het groot onderhoud van de wegen nu tekort, het is nog veel erger geweest. "In 2008 werd slechts 92 kilometer weg onderhanden genomen tegen 973 kilometer in 2010. En afgelopen jaar dus 2.007 kilometer."
Bron: Ukrinform
Abonneren op:
Reacties (Atom)