zondag 1 februari 2026

Nog steeds steenkoud in ruim 500 flats in Kyiv

Nog altijd zitten de bewoners van meer dan 500 hoge flatgebouwen in Kyiv zonder verwarming, terwijl de temperatuur overdag zo'n 15 graden onder nul is en het komende nacht zelfs 21 graden vriest. 'Het blijft een extreem moeilijke situatie', constateerde president Volodymyr Zelensky vanavond.
 
'Steeds meer inwoners gaan nu naar de warmen plekken die overal in de stad te vinden zijn. Er zijn ook steeds meer van zulke plekken, waar iedereen terecht kan voor een warme maaltijd en het opladen van telefoons en powerbanks.'

Er zijn al wekenlang problemen met de stadsverwarming. Tienduizenden huishoudens zitten in de kou en als gevolg van de voortdurende Russische aanvallen op de energievoorzieningen ook vaak in het donker. De afgelopen dagen bleven grote aanvallen uit, maar was er gisteren een 'cascade-uitval', een soort van kettingreactie in het elektriciteitsnetwerk waardoor grote delen van Oekraïne zonder stroom zaten. 

De ergste problemen zijn verholpen, maar niet in de hoofdstad. Volgens burgemeester Vitali Klitsjko zaten aanvankelijk 3.419 flatgebouwen zonder verwarming, maar minister Oleksii Koeleba had het vandaag over 693. 

Reparatieploegen werken dag en nacht door om de problemen de baas te worden. Tegelijkertijd deelde president Zelensky vanavond opnieuw een flinke tik uit aan het stadsbestuur van Kyiv dat in zijn ogen te weinig heeft gedaan en nog altijd te weinig doet om werkelijk verandering in deze voor de inwoners rampzalige situatie te brengen. Die aanval is vooral gericht op burgemeester Klitsjko, een politieke tegenstander van Zelensky. Die twee liggen elkaar duidelijk niet.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: Nooddienst SES/Telegram

Zeker 13 mijnwerkers gedood bij Russische aanval

Bij een Russische droneaanval op een bus vol mijnwerkers zijn vanmiddag in Pavlohrad tenminste dertien mensen om het leven gekomen. Ook zijn er zeven gewonden. Dat meldt gouverneur Oleksandr Hanzha van de oblast Dnipropetrovsk. De mijnwerkers hadden hun dagtaak er op zitten en waren op weg naar huis. 

Volgens Michailo Volynets, hoofd van de Onafhankelijke Mijnwerkersbond, werden zowel de kolenmijn als de bedrijfsbus met de mijnwerkers aangevallen. Ook andere kolenmijnen in de oblast Dnipropetrovsk werden door Russische drones aangevallen. 

Eerder op de dag raakten bij een Russische aanval op een kraamkliniek in Zaporizja zes mensen gewond, waaronder twee vrouwen die net op dat moment medisch onderzoek hadden. Bij een tweede aanval op Zaporizja raakten twee vrouwen en een vierjarig kind gewond.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto mijnwerkersbus: Nooddienst SES/Telegram

Illegaal gebruik Starlink door Rusland beëindigd

Rusland heeft op illegale wijze gebruik gemaakt van Starlink om Oekraïne met drones aan te vallen. De drones bleken uitgerust met apparatuur die gebruik maakte van satelliet-internet. Dat was zonder toestemming van het Amerikaanse bedrijf SpaxeX. Inmiddels heeft eigenaar Elon Musk ingegrepen. 'Dat zou nu voorbij moeten zijn. Laat me weten als er meer moet gebeuren', schrijft hij vandaag op X. 

Na de ontdekking dat Rusland illegaal gebruik maakte van Starlink trok de Oekraïense minister Mychailo Fedorov aan de bel bij SpaxeX. Volgens Federov wordt nu nauw samengewerkt met het bedrijf. De minister schreef een bedankje aan Musk, eveneens op X: 'Bedankt dat u aan onze kant staat als ware vriend van het Oekraïense volk.'

Oekraïne maakt zelf wel op legale wijze gebruik van Starlink. Sinds het begin van de oorlog werden 50.000 Starlink terminals ontvangen. Vorig jaar waren er spanningen met Musk, in de korte tijd dat hij verbonden was aan de Amerikaanse regering, maar inmiddels is de lucht dus geklaard. Toen de VS dreigde Oekraïne de toegang tot Starlink te ontzeggen, liet toenmalig minister van Defensie Roestem Oemjerov weten over alternatieven voor Starlink te hebben, voor het geval Oekraïne geen toegang meer zou krijgen.

Bron: The Kyiv Independent

Grote problemen door 'cascade-uitval' energienet

Oekraïne had gisteren te maken met een 'cascade-uitval' van het elektriciteitsnet. Dat kwam door verstoringen in de transmissielijnen tussen het westen en midden van Oekraïne in combinatie met die tussen Roemenië en Moldavië. Grote delen van Oekraïne zaten zonder stroom. Inmiddels zijn de problemen opgelost en heeft heel Oekraïne weer stroom. Dat wil zeggen: met de geplande onderbrekingen om het elektriciteitsnet stabiel te houden. 

Volgens minister van Energie Denys Shmyhal waren de problemen te wijten aan ijsvorming op de hoogspanningsleidingen en de transformatorstations. 'Beweringen als zou het hier gaan om een cyberaanval of ander ingrijpen van buitenaf zijn niet bevestigt', laat Shmyhal weten. 

In de hoofdstad Kyiv viel de metro uit. Hier zaten ook 3.500 hoge flatgebouwen zonder verwarming. Vanmorgen zaten volgens burgemeester Vitaly Klitsjko nog altijd zo'n 1.000 flatgebouwen zonder. 

Bron: Oekrajinska Pravda

Witkoff meldt 'constructieve gesprekken'

De Amerikaanse gezant Steve Witkoff zei zaterdag dat hij constructieve gesprekken heeft gevoerd in Miami met een Russische gezant. De gesprekken gingen vooraf aan mogelijke onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland in Abu Dhabi vandaag over een door de Verenigde Staten gesteund plan om de bijna vier jaar durende oorlog in Oekraïne te beëindigen.

'Vandaag in Florida heeft de Russische speciale gezant Kirill Dmitrjev productieve en constructieve gesprekken gevoerd in het kader van de Amerikaanse bemiddelingspogingen om een ​vreedzame oplossing voor het Oekraïense conflict te bevorderen', schreef Witkoff op X. 'De ontmoeting geeft ons hoop dat Rusland zich inzet om vrede in Oekraïne te bewerkstelligen', voegde hij toe.

Behalve Witkoff waren ook de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent, de schoonzoon van president Donald Trump, Jared Kushner, en een topadviseur van het Witte Huis bij de gesprekken aanwezig.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei gisteren dat zijn onderhandelaars nog wachten op een bericht van de VS over verdere gesprekken. Volgens persbureau AFP lijkt Zelensky met zijn opmerking te suggereren dat een tweede gespreksronde in Abu Dhabi die voor vandaag gepland stond, is uitgesteld.
Bron: BNR Nieuwsradio

woensdag 28 januari 2026

Kremlin nodigt Zelensky uit naar Moskou

Joeri Oesjakov, een belangrijke adviseur van Vladimir Poetin, nodigt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky uit om naar Moskou te komen voor een gesprek met de Russische president. Hij garandeert Zelensky dat hij dat veilig kan doen, melden de Russische staatspersagentschappen TASS en RIA Novosti.

Volgens Oesjakov heeft Poetin meerdere malen gezegd dat 'als Zelensky werkelijk klaar is voor een ontmoeting, dan moeten we hem natuurlijk uitnodigen in Moskou'. Ook zou dit geregeld aan de orde zijn geweest tijdens telefoongesprekken die Poetin voerde met Donald Trump. De Amerikaanse president zou er zelfs op hebben aangedrongen.

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Andrii Sybiha heeft al laten weten dat Zelensky graag met Poetin zelf wil spreken over twee knelpunten bij de onderhandelingen, het afstaan van grondgebied en de toekomstige exploitatie van de door Rusland bezette kerncentrale van Zaporizja. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto Oesjakov: Facebook

Trump hangt foto met Poetin op in Witte Huis

In de lobby van het Witte Huis hangt nu een foto van de Amerikaanse president Donald Trump met de Russische leider Vladimir Poetin. Dat meldt European Pravda, onder verwijzing naar Elizabeth Landers, correspondent voor PBS News in het Witte Huis. De foto is genomen op 15 augustus 2025 in Alaska, waar Trump de rode loper uitrolde voor Poetin. Daaronder een foto van Trump met z'n kleinkinderen.

De ontmoeting in Alaska was een glorieus moment voor Poetin. Niet alleen vanwege die rode loper, maar ook omdat hij naar eigen zeggen de toezegging kreeg van de Amerikaanse president dat hij de hele Donbas zou krijgen in ruil voor een vredesakkoord. Ook afgelopen weekeinde tijdens onderhandelingen over zo'n akkoord in Abu Dhabi werd er nog weer naar verwezen en kreeg Oekraïne het verwijt niet mee te willen werken.

Bron: BNR Nieuwsradio, foto: Landers/X