donderdag 22 januari 2026

Kritiek Zelensky op gebrek aan daadkracht Europa

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft zich in Davos kritisch uitgelaten over het volgens hem Europese gebrek aan daadkracht. Hij verwees meerdere keren naar president Donald Trump, die het volgens hem wel goed doet en wél actie onderneemt. 

Tijdens zijn toespraak op het World Economic Forum, kort na een bijeenkomst met president Donald Trump, zette Zelensky het Europese optreden af tegen dat van Trump. Hij zei dat in Europa rechtvaardigheid te vaak geen prioriteit heeft. 'Europa praat graag over de toekomst, maar laat na om nu actie te ondernemen die bepaalt wat voor toekomst wij hebben', stelde de president.

Zelensky hield het hier niet bij; hij uitte nog meer steun voor Trump terwijl hij zijn kritiek nader toelichtte: 'Waarom kan president Trump tankers van de schaduwvloot tegenhouden en olie in beslag nemen, terwijl Europa dat niet doet?' Volgens Zelensky wordt Russische olie namelijk langs Europese kusten vervoerd en wordt zo de oorlog tegen zijn land gefinancierd.

Hij wees er verder op dat de Amerikaanse inval in Venezuela ertoe leidde dat de autocratische leider Nicolás Maduro nu voor de rechter staat, terwijl de Russische president Vladimir Poetin na jaren oorlog nog een vrij man is en invloed uitoefent in Europa.

'Trump heeft gezegd dat hij van Europa houdt', ging Zelensky verder. 'Maar hij gaat niet luisteren naar dit soort Europa. Je kunt geen nieuwe wereldorde bouwen op basis van enkel woorden. Er moeten handelingen plaatsvinden.' Volgens Zelensky mag Europa niet toestaan dat de Europese hoofdsteden 'kleine Moskou’s' worden. 'Europa heeft kracht nodig en we moeten allemaal samen de moed hebben om te reageren.'

De president riep de Europeanen op hun defensie serieus te nemen en ervoor te zorgen dat ze zichzelf kunnen verdedigen. 'Als je veertig militairen naar Groenland stuurt, waar is dat dan voor? Wat voor signaal geeft dat af', stelde Zelensky, die duidelijk maakte het een klein aantal militairen te vinden. 'Wat is het signaal richting Poetin? Richting China? En nog belangrijker: richting Denemarken?'

Bron: AD.nl, foto: website president UA

Kellogg ziet kansen als Oekraïne winter doorkomt

Keith Kellog, de voormalige speciale gezant van de VS voor Oekraïne, gaat er vanuit dat Oekraïne in het voordeel is als het land de wintermaanden door komt. 'Ik begrijp dat het een strenge winter is. Ik begrijp wat er met Kyiv gebeurt. Maar ik geloof echt dat als Oekraïne deze winter doorkomt - januari, februari, en dan nog maart en april - dat het voordeel aan jullie kant zal liggen. Aan jullie, Oekraïne, niet aan Rusland', zei Kellogg gisteren tijdens een paneldiscussie in het Oekraïnehuis in Davos. 

De Amerikaanse generaal b.d. zei ook dat Vladimir Poetin 'Rusland zoveel heeft opgeofferd' dat hij nu een manier zoekt om 'eruit te komen, omdat hij weet dat hij deze oorlog uiteindelijk niet zal winnen.' Kellogg is van mening dat het probleem is dat Poetin psychologisch gezien een punt heeft bereikt waarop hij het gewoon niet meer los kan laten. Hij zei dat als Poetin het wél zou loslaten, hij zou toegeven dat het een nederlaag was en dat alles wat hij had gedaan een mislukking was.

Kellogg heeft als bemiddelaar steeds aan de kant van Oekraïne gestaan. Hij was de eerste speciale gezant voor Oekraïne en had aanvankelijk het vertrouwen van president Donald Trump. Kellogg kwam evenwel na de benoeming van Steve Witkoff en later ook Trump's schoonzoon Jared Kushner steeds meer buitenspel gezet, waarop hij vorige maand besloot om er maar helemaal mee te stoppen.

Bron: European Pravda

Oekraïne wil 50.000 Russen per maand doden

Oekraïne streeft ernaar om '50.000 Russen per maand te doden', zei de nieuwe minister van Defensie van het land, Mychailo Fedorov, tijdens een bijeenkomst met de media. 
Fedorov zette zijn plan voor zijn nieuwe functie uiteen en zei dat hij twee prioriteiten had, waarvan de eerste 'management' is. 

'Management moet worden opgebouwd rond mensen die in staat zijn om bepaalde doelen te bereiken. Als mensen geen meetbare resultaten laten zien, kunnen ze niet in het systeem blijven', zei hij.

'De tweede strategische doelstelling is om 50.000 Russen per maand te doden', zei hij. 'Vorige maand zijn er 35.000 gedood; al deze verliezen zijn op video geverifieerd. Als we de 50.000 bereiken, zullen we zien wat er met de vijand gebeurt. Zij beschouwen mensen als een hulpbron, en er is al een duidelijk tekort.' Oekraïne zegt dat sinds 24 februari 2022 al meer dan 1,2 miljoen Russische soldaten zijn uitgeschakeld, dood of zwaargewond geraakt.

Bron: BNR Nieuwsradio

Nog steeds tienduizenden in de kou in Kyiv

Nog altijd zitten bijna 3.000 hoge flatgebouwen in Kyiv zonder verwarming, terwijl de inwoners van de hoofdstad het ook voortdurend zonder elektriciteit moeten doen. Afgelopen nacht werden wel 227 gebouwen weer aangesloten op de stadsverwarming. Reparatieploegen werken de klok rond om dit allemaal voor elkaar te krijgen, aldus burgemeester Vitali Klitsjko.

Na de Russische aanval in de nacht van maandag op dinsdag zaten de bewoners van 5.635 hoge flatgebouwen in Kyiv zonder verwarming. Op de linkeroever van de Dnipro was ook geen kraanwater voorhanden, maar dat werd diezelfde dag nog verholpen. Twee weken geleden riep burgemeester Klitsjko de inwoners op om waar mogelijk de hoofdstad te verlaten. Gisteren zei hij dat inmiddels 600.000 inwoners dat hebben gedaan.

Bron: Oekrajinska Pravda

woensdag 21 januari 2026

Zelensky toch naar Davos voor gesprek Trump

Volodymyr Zelensky reist alsnog af naar Davos om daar met de Amerikaanse president Donald Trump te spreken. Dat meldt de nieuwssite Axios die zich daarbij baseert op een uitlating van een Oekraïense regeringsfunctionaris. Zelensky wilde aanvankelijk niet gaan omdat hij alleen een 'serieus gesprek' wilde voeren, maar veranderde van mening nadat Trump vanmiddag zelf meldde dat hij met de Oekraïense president wil praten. 

Op de inmiddels van hem bekende manier blufte Trump in zijn toespraak tot het World Economic Forum dat Zelensky en de Russische president Vladimir Poetin 'op een punt zijn beland dat ze samen om de tafel kunnen gaan zitten om een akkoord te sluiten' en 'het zou dom zijn als ze dat niet doen'. 

De Amerikaanse vastgoedboeren en amateur onderhandelaars Steve Witkoff en Jared Kushner spraken gisteren in Davos met hun Russische evenknie Kiril Dmitriev. Het was opnieuw een 'constructief' gesprek, lieten ze alledrie na afloop weten. Witkoff en Kushner gaan morgen naar Moskou voor een ontmoeting met Poetin.

Oekraine hoopt nog steeds snel een akkoord te bereiken met de VS over de veiligheidsgaranties. Rusland kent het plan, maar heeft er tot nu toe niet op gereageerd. Het Oekraïens-Europese 20 puntenplan is door Rusland categorisch afgewezen. Al met al valt er van de gesprekken van morgen in Davos en Moskou weinig te verwachten voor Oekraïne.

Bron: European Pravda

Rutte wil focus op Oekraïne, niet op Groenland

NAVO-chef
Mark Rutte is achter de schermen druk met de kwestie in Groenland, maar de situatie in Oekraïne heeft nog altijd de hoogste prioriteit. Dat zei hij vandaag op het WEF in Davos. De bondgenoten binnen de NAVO mogen zich niet laten afleiden door de spanningen rond Groenland en de noodzaak om Oekraïne te verdedigen uit het oog verliezen, aldus Rutte.

'De focus op Oekraïne moet de hoogste prioriteit hebben; het is cruciaal voor de Europese en Amerikaanse veiligheid', zei Rutte. 'Ik ben erg bezorgd dat we dit uit het oog verliezen en dat de Oekraïners in de tussentijd niet over voldoende onderscheppingsraketten beschikken om zichzelf te verdedigen.'

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is zelf niet naar Zwitserland afgereisd. De officiële lezing is dat Zelensky besloot in Oekraïne te blijven vanwege de ernstige energiecrisis in het land door de intense Russische bombardementen op de elektriciteitsinfrastructuur. 

Maar wat ook speelt, is het ontbreken van een vredesplan voor zijn land. Zelensky had de hoop uitgesproken dat een plan, met afspraken over garanties, op het WEF ondertekend kon worden. Maar nu Trump zijn aandacht elders op heeft gericht en er niets te ondertekenen valt, heeft Zelensky besloten niet naar Davos te gaan.

Bron: NOS

600.000 inwoners hebben Kyiv inmiddels verlaten

Zo'n 600.000 inwoners van de naar schatting 3 miljoen hebben Kyiv al verlaten na een oproep van burgemeester Vitali Klitsjko om waar mogelijk een warme plek buiten de hoofdstad op te zoeken. Hij deed die oproep op vrijdag 9 januari toen de bewoners van 6.000 hoge flatgebouwen, de helft van het totale aantal, in de kou kwamen te zitten. 

De situatie in de hoofdstad is er sindsdien alleen maar slechter op geworden na nog eens twee grote Russische aanvallen op de energievoorzieningen. 'De situatie is kritiek voor wat betreft verwarming, water en elektriciteit', zegt Klitsjko in een interview met The Times. Nadat de situatie aanvankelijk verbeterde, zitten ook nu weer 5.600 hoge flatgebouwen zonder verwarming. 

De temperatuur zakt geregeld tot -18 graden. Dat zorgt nu voor grote problemen, want de vrieskou is ook doorgedrongen tot de woningen. En straks, als het gaat dooien zijn de problemen ook nog niet te overzien. Overal zijn leidingen bevroren en die gaan onherroepelijk lekken. 

Burgemeester Klitsjko waarschuwt voor een humanitaire ramp. Scholen en de kinderopvang zijn gesloten, waardoor ouders hun kinderen in de ijskoude woning moeten opvangen. Daar kunnen ze het toilet niet gebruiken en de beslagen ramen zijn bevroren. 

Bron: The Kyiv Post