dinsdag 24 februari 2026

Medvedev noemt Kaja Kallas 'die blonde rat'

Russische soldaten hebben volgens oud-president Dmitri Medvedev helemaal geen visum nodig om naar Europa te gaan 'als ze dat willen, net als in 1812 of 1945'. De vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad reageert op buitengewoon grove wijze op EU-buitenlandchef Kaja Kallas die gisteren zei dat voormalige Russische soldaten binnenkort niet meer naar Europa mogen reizen.
 Medvedev noemt Kallas 'die blonde rat'. 

De om zijn dronkenschap beruchte Medvedev heeft Europa al herhaaldelijk gedreigd met een Russische invasie en zelfs met een aanval met kernwapens. Ook beledigt hij geregeld regeringsfunctionarissen in de Europese Unie en de Verenigde staten. 

Kallas zei gisteren dat de Europese Commissie bekijkt hoe wellicht wel honderdduizenden voormalige Russische soldaten geweerd kunnen worden uit de Schengenlanden. 'We willen niet dat oorlogsmisdadigers en saboteurs door onze straten zwerven.' Waarop Medvedev haar 'die blonde rat' noemt.

Bron: Oekrajinska Pravda

Kremlin geeft toe: 'niet alle' doelen zijn bereikt

Het Kremlin geeft toe dat niet alle vooraf gestelde doelen in Oekraïne zijn bereikt na vier jaar oorlogvoeren. Het 'beschermen' van de Russisch sprekende Oekraïners in het oosten was het hoofddoel van de 'speciale militaire operatie' en dat is volgens woordvoerder Dmitri Peskov wel bereikt. Andere doelen niet, zoals omverwerping van de regering in Kyiv. 

Peskov voegde er aan toe dat Rusland hoopt die doelen alsnog te bereiken via 'politieke en diplomatieke wegen'. 'Is er nog altijd hoop dat we dit conflict via onderhandelingen kunnen beëindigen? Dat hopen we nog steeds. Onze doelen veranderen niet en zijn bij iedereen bekend. Alles hangt nu af van wat de regering in Kyiv gaat doen.'

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky herhaalt voortdurend dat Oekraïne niet instemt met het opgeven van grondgebied als daar alleen een wapenstilstand tegenover staat. In zijn opinie wil de Russische president Vladimir Poetin de oorlog niet beëindigen. 

Dat werd gisteravond nog weer eens bevestigd door diezelfde Poetin die gisteravond ter gelegenheid van een feestdag uit de Sovjettijd verkondigde dat Rusland door blijft gaan met het opbouwen van een nog grotere legermacht. Hij riep de Russische bevolking op om zich klaar te maken voor het vervullen van een 'heilige plicht'. 

Bron: Oekrajinska Pravda

Zelensky kijkt terug op vier jaar oorlog in video

President Volodymyr Zelensky
blikt vandaag in een videoboodschap terug op vier jaar oorlog, met name de eerste dagen van de Russische invasie die op 24 februari 2022 b egon. Hij geeft ook een inkijkje in zijn bunker aan de Bankovastraat, van waaruit hij wereldleiders belde om wapens te vragen. 'Vandaag is het precies vier jaar geleden dat Poetin zijn driedaagse offensief begon om Kyiv in te nemen. En dat zegt veel over ons verzet, over hoe Oekraïne al die tijd heeft gevochten. Achter die woorden staan ​​miljoenen van onze mensen. Achter die woorden staan ​​immense moed, ongelooflijk hard werk, uithoudingsvermogen en de lange weg die Oekraïne sindsdien heeft afgelegd.'

'Ons volk hees geen witte vlag – zij verdedigden de blauw-gele vlag. En de bezetters, die dachten hier met bloemenzwaaiende menigten te worden ontvangen, zagen in plaats daarvan rijen bij de rekruteringscentra. Ons volk koos voor verzet. En onze strijders stonden vastberaden, en burgers verdedigden steden en dorpen, straten en erven. Gewone mensen, absoluut, vormden levende muren, hielden colonnes militaire voertuigen tegen en wezen het verloren Rusland gezamenlijk de enige juiste weg', herinnert hij zich die eerste dagen.

Hij herinnert zich de eerste slachtoffers van de Russische agressie in Boetsja, Irpin, Borodjanka, Marioepol en andere steden, demassagraven en de aanvallen op woongebouwen en kraamklinieken. 'Zo vechten mannen niet. Zo handelen mensen niet. Wij Oekraïners zullen dit niet vergeten. Laat deze beelden gezien worden door iedereen die geen gewetenswroeging heeft, door iedereen die nog steeds de hand reikt naar het Russische kwaad en nog steeds Poetins olie koopt', aldus de president.

Zelenskyy voegt eraan toe dat Oekraïne een lange weg heeft afgelegd, van het gebruik van gedoneerde kogelwerende vesten tot geavanceerde systemen zoals de Patriot, de Iris en NASAMS, F-16's en het eigen lang-eafstandswapen. Het land produceert meer dan 3 miljoen aanvalsdrones per jaar, schiet 's nachts honderden Shahed-drones neer en is in staat tot grootschalige operaties zoals die in Koersk en de Operatie Spinnenweb.

Hij brengt in zijn videoboodschap  ook een eerbetoon aan de gesneuvelde Oekraïense verdedigers. 'Beste mensen, de kracht die ons al die jaren staande heeft gehouden, bent u. Ons volk. Ons verzet bent u. Oekraïense mannen. Oekraïense vrouwen. Iedereen die niet opgeeft. Onze ogen zijn misschien moe, maar onze ruggen zijn onbreekbaar.'

'En ik wil iedereen bedanken die de onafhankelijkheid op zijn schouders draagt. Elke strijder – voor uw kracht. Uw ouders, uw kinderen, uw echtgenoten – voor hun uithoudingsvermogen. Ik dank iedereen wiens werk Oekraïne sterker maakt. Degenen die licht en warmte terugbrengen in onze huizen. Degenen die genezen. Degenen die vrijwilligerswerk doen. Degenen die lesgeven. Degenen die studeren – aan universiteiten of op scholen – en die het allerbelangrijkste leren: mens zijn, Oekraïner zijn. Ik ben trots op u. Ik geloof in ieder van u. In jullie allemaal, tegen wie ik zonder overdrijving de eer heb te zeggen: Geweldige mensen van een geweldig Oekraïne.'

Hij voegt er aan toe dat Oekraïne 'de zwaarste winter in z'n geschiedenis' doormaakt, maar dat het 'nog minder dan een week tot de lente is'. "Poetin heeft zijn doelen niet bereikt. Hij heeft de Oekraïners niet gebroken. Hij heeft deze oorlog niet gewonnen. Wij hebben Oekraïne behouden en we zullen alles doen om vrede en gerechtigheid te waarborgen', besluit Zelensky zijn 
videoboodschap. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto en video: website president

maandag 23 februari 2026

Aanslagen op agenten in Lviv, Mikolajiv en Dnipro

Zeven politiemensen zijn vanavond in de stad Mykolajiv gewond geraakt bij een explosie op het terrein van een buiten gebruik zijnd tankstation. Twee agenten zijn  er slecht aan toe. De agenten waren daar net aangekomen om te worden afgelost toen een explosie plaats had. Volgens de politie is sprake van een aanslag. Inmiddels is ook bekend dat er een explosie was bij een politiebureau in de stad Dnipro. Er zou ook geschoten zijn. Nadere bijzonderheden ontbreken nog

'Gisteren was er een aanslag op politiemensen in Lviv. Het gaat hier niet om toevallige gebeurtenissen', aldus Ivan Vyhivskyi, hoofd van de Nationale Politie. De aanslagen worden gezien als pogingen om onrust te zaaien. President Volodymyr Zelensky heeft niet alleen de politie, maar ook de staatsveiligheidsdienst SBOe opgedragen om onderzoek te doen.

Voor de explosies van gisteravond in Lviv zijn twee vrouwen uit Charkiv opgepakt. Volgens Zelensky zit Rusland er achter. De vrouwen werden via Telegram geronseld. Ze zouden betaald krijgen, maar dat is niet gebeurd. Er waren in Lviv twee explosies. Nadat de politie arriveerde bij wat een winkelinbraak leek, volgde de tweede explosie. Daarbij kwam een 23-jarige politieagente om het leven. Er waren 25 gewonden, van wie er drie slecht aan toe zijn.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto Mykolajiv: Nationale Politie/Telegram

Boos Slowakije wil Oekraïne niet meer helpen

Oekraïne heeft ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat het niet van plan is om weer Russische olie via de Droezjba-pijplijn naar Hongarije en Slowakije te laten vloeien. Afgelopen nacht werd het pompstation Kajejkino in de Russische deelrepubliek Tatarstan vernield bij een aanval met drones. Dit pompstation is cruciaal voor de Droezjba.

Er zouden volgens een bron bij de veiligheidsdienst SBOe tenminste zes explosies zijn gehoord, gevolgd door een vuurzee toen olietanks vlam vatten. Voor de aanval werd een afstand van meer dan 1.200 kilometer vanaf de Oekraïense grens afgelegd. Diverse Telegramkanalen, maar ook de onafhankelijke Russische nieuwssite Astra bevestigen de aanval.

De boodschap is begrepen in Slowakije. Premier Robert Fico schrijft op Facebook: 'Vanaf vandaag geldt de volgende regel: als Oekraïne Slowakije om hulp vraagt bij het stabiliseren van het energienetwerk, dan krijgt het die hulp niet. Dit is de eerste repressieve stap waartoe de Slowaakse regering het recht heeft als er internationale regels of verplichtingen worden geschonden.' Een volgende stap is volgens Fico dat Slowakije tegen toetreding van Oekraïne als EU-lid gaat stemmen.

Dat is dezelfde positie die ook Hongarije inneemt. Het dreigement om geen elektriciteit meer te leveren is ingeslikt, officieel om de etnische Hongaren in de Oekraïense provincie Transkarpatië niet te schaden. Hongarije overweegt een blokkade op zowel de 90 miljard euro financiële steun als een nieuw sanctiepakket voor Rusland. De EU voert de druk op Hongarije op om dit niet te doen.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto brand pompstation: Ukrinform

Wederopbouw Oekraïne kost ruim 496 miljard euro

De wederopbouw van Oekraïne kost bijna vier jaar na de Russische inval 496,4 miljard dollar, meldt de Wereldbank maandag in samenwerking met de VN en de Europese Commissie. Dat is ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. 
De grootste schade is in de woningsector: 14 procent van de woningen is beschadigd of vernietigd, goed voor 51,5 miljard uro. 

De transportsector liep 34 miljard dollar schade op, vooral aan spoorwegen. De energie-infrastructuur leed vorig jaar het zwaarst: 15 miljard dollar schade door Russische raketaanvallen, waardoor sommige burgers tot 18 uur per dag zonder stroom zaten. Het rapport gaat over de situatie van afgelopen jaar. 

Inmiddels is de schade vooral door Russische aanvallen op de energievoorzieningen in en rond de hoofdstad Kyiv nog weer aanzienlijk opgelopen. 

Bron: EW

Oekraïense opmars in het zuiden zet door

De opmars van het Oekraïense leger in het zuiden duurt voort. Opperbevelhebber Oleksandr Syrskyi meldt op sociale media dat sinds eind januari 400 vierkante kilometer grondgebied is veroverd. Dat is een oppervlakte vergelijkbaar met het eiland Texel. 
Ook zijn acht steden en dorpen in de omgeving van Oleksandrivka in het zuiden van de oblast Donetsk weer in Oekraïense handen. 

President Volodymyr Zelensky had het vorige week nog over 300 vierkante kilometer. Toen werd vooral de link gelegd met het wegvallen van Starlink voor het Russische leger dat tot voor kort illegaal gebruik maakte van het satelliet-internet van Elon Musk's bedrijf Space X. Toen dat bekend werd, sloot Musk de toegang voor de Russen af. 

Syrskyi erkent wel dat de situatie niet eenvoudig is in de omgeving van Oleksandrivka. 'De Russen blijven maar druk uitoefenen. Ze infiltreren in onze posities met kleine aantallen infanteristen. Ook zetten ze artillerie, drones en soms ook pantserwagens in. Maar onze soldaten houden niet alleen stand, maar gaan ook met succes in de aanval. Ons plan is onveranderd, waarbij we alles doen om de levens en gezondheid van onze mensen te sparen.'

Bron: Oekrajinska Pravda