Oud-president Leonid Kutsjma vindt dat een goede afweging gemaakt moet worden in hoeverre Oekraïne er baat bij heeft om toenadering te zoeken tot de Europese Unie. "Als er op de Europese markt geen vraag is naar onze producten, dan zouden we er niet aan moeten beginnen", aldus Kutsjma die veronderstelt dat het éénrichtingsverkeer dreigt te worden: de EU-landen willen alleen maar aan Oekraïne verdienen en niet andersom.
Ook vermoedt Kutsjma, die als tweede president van Oekraïne van 1994 tot 2005 aan de macht was, dat de Europese Unie Oekraïne als doorvoerland willen gebruiken richting Rusland. "Maar waar blijven we als Rusland vervolgens z'n grens voor ons sluit?"
Volgens de Russisch-gezinde Kutsjma heeft het geen zin om met een uitgestrekte hand naar de EU te stappen. "Iedereen heeft daar inmiddels genoeg van. Wij, maar ook de Europeanen. Het is belangrijk dat we eerst goed nadenken over wat we eigenlijk willen."
Kutsjma vindt Rusland tegenwoordig weer een belangrijke speler in de internationale verhoudingen. "Als wij niet weten wat we willen, dan verplicht Rusland ons straks toch een keus te maken. Daarom moeten we ons beraden op onze positie, nu het nog kan zonder politieke druk van wie dan ook."
Bron: Interfax-Ukraine
donderdag 14 april 2011
Verplichte APK 'over enkele maanden' van de baan
De APK-keuring wordt op korte termijn afgeschaft. President Viktor Janoekovitsj dient vandaag een wetsvoorstel van die strekking in bij het parlement. Hij vindt dat de overheid zich niet meer moet bemoeien met de technische keuring van auto's en het verstrekken van de APK-sticker.
Janoekovitsj' adviseur Olena Lukasj verwacht dat het parlement er geen problemen mee heeft. Over enkele maanden moet de verplichte periodieke autokeuring dan tot het verleden behoren.
Bron: Interfax-Ukraine
Janoekovitsj' adviseur Olena Lukasj verwacht dat het parlement er geen problemen mee heeft. Over enkele maanden moet de verplichte periodieke autokeuring dan tot het verleden behoren.
Bron: Interfax-Ukraine
Plan voor afvalverwerker met Canadees geld in Lviv
Een Canadees bedrijf wil 207 miljoen euro investeren in een afvalverwerkingsfabriek in Lviv. Ook de plaatselijke cementfabriek Mikolajiv, eigendom van het Franse Lafarge, wil bijdragen in de kosten om de fabriek op te starten.
Het is de bedoeling dat 88 procent van het afval hergebruikt wordt. Er wordt compost van gemaakt, maar ook synthetische dieselolie. Restafval kan worden gebruikt als wegverharding.
Hoe positief het er ook allemaal uitziet, toch ziet directeur Serhy Kiral van de afdeling buitenlandse handel en investeringen van de gemeente Lviv problemen in het verschiet. Sinds het aantreden van de regering-Janoekovitsj worden beslissingen over buitenlandse handel meer en meer gecentraliseerd.
Het zal volgens Kiral dan ook moeite gaan kosten om 'Kiev' er van te overtuigen dat het aantrekken van een Canadese investeerder in het belang is van Lviv, en dus van Oekraïne.
Bron: Western Information Center
Het is de bedoeling dat 88 procent van het afval hergebruikt wordt. Er wordt compost van gemaakt, maar ook synthetische dieselolie. Restafval kan worden gebruikt als wegverharding.
Hoe positief het er ook allemaal uitziet, toch ziet directeur Serhy Kiral van de afdeling buitenlandse handel en investeringen van de gemeente Lviv problemen in het verschiet. Sinds het aantreden van de regering-Janoekovitsj worden beslissingen over buitenlandse handel meer en meer gecentraliseerd.
Het zal volgens Kiral dan ook moeite gaan kosten om 'Kiev' er van te overtuigen dat het aantrekken van een Canadese investeerder in het belang is van Lviv, en dus van Oekraïne.
Bron: Western Information Center
Schrijver Andruchovitsj: 'Het is tijd om de doden met rust te laten'
De schrijver Jury Andruchovitsj vindt dat het tijd wordt om een streep onder het verleden te zetten. "Twee naties in één land, politici die vasthouden aan het beeld dat ze altijd al van elkaar hadden", constateerde Andruchovitsj woensdagavond in een interview dat te zien was op Kanal 5.
Beide partijen houden zich op langs wat hij 'de Stalin-Bandera lijn of de Bandera-Stalin lijn' noemt. Stalin is uiteraard de dictator uit de Sovjet-periode, Bandera een nationalistische held uit dezelfde periode die enkele maanden geleden door de regering-Janoekovitsj van z'n nationale heldenstatus is ontdaan.
Volgens Andruchovitsj is het "absurd en schokkend" dat lieden die al lang dood zijn nog altijd de agenda's van de Oekraïense realiteit van vandaag bepalen. De schrijver stelde voor om de doden de doden te laten. "Wij bemoeien ons niet meer met ze, en zij houden op met ons nog altijd hun bevelen te geven."
Bron: Western Information Center
Beide partijen houden zich op langs wat hij 'de Stalin-Bandera lijn of de Bandera-Stalin lijn' noemt. Stalin is uiteraard de dictator uit de Sovjet-periode, Bandera een nationalistische held uit dezelfde periode die enkele maanden geleden door de regering-Janoekovitsj van z'n nationale heldenstatus is ontdaan.
Volgens Andruchovitsj is het "absurd en schokkend" dat lieden die al lang dood zijn nog altijd de agenda's van de Oekraïense realiteit van vandaag bepalen. De schrijver stelde voor om de doden de doden te laten. "Wij bemoeien ons niet meer met ze, en zij houden op met ons nog altijd hun bevelen te geven."
Bron: Western Information Center
Automobilisten stappen over op gas
Meer automobilisten gaan op gas rijden vanwege de alsmaar hogere benzineprijs. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 steeg de omzet in autogas met 4,5 procent naar 166.320 ton. De Oekraïense gasproductie daalde in een jaar tijd evenwel met 6,4 procent naar 169.150 ton en dat kan tot een prijsstijging leiden.
De daling wordt deels veroorzaakt door een productieverlaging van de raffinaderij Kremensjuk van Ukrnafta en een productiestoring bij een raffinaderij in Odessa. Autogas kost 42 euro cent per liter, benzine A-95 75 cent. De prijsstijging van autogas was 3,4 procent in het eerste kwartaal van 2011, die van A-95 19 procent.
Bron: Ukrinform
De daling wordt deels veroorzaakt door een productieverlaging van de raffinaderij Kremensjuk van Ukrnafta en een productiestoring bij een raffinaderij in Odessa. Autogas kost 42 euro cent per liter, benzine A-95 75 cent. De prijsstijging van autogas was 3,4 procent in het eerste kwartaal van 2011, die van A-95 19 procent.
Bron: Ukrinform
woensdag 13 april 2011
Een lagere gasprijs? Poetin weet van niets
Te vroeg gejuicht. Dat moet de conclusie zijn nadat de Russische premier Vladimir Poetin woensdag aan journalisten uitlegde dat van een heroverweging van de gasprijs geen sprake kan zijn. Eerder had de Oekraïense premier Mikola Azarov meegedeeld dat er over onderhandeld gaat worden.
Poetin zou z'n vice-premier Igor Sechin zelfs opdracht hebben gegeven om daarvoor komende dinsdag naar Kiev af te reizen. De Russische premier ontkent evenwel. Het nu lopende contract moet nagekomen worden, vindt hij. "We hebben niet afgesproken dat we dat lopende contract gaan heroverwegen."
De premier kwam dinsdagavond van een koude kermis thuis toen hij geen gehoor vond voor z'n pleidooi dat Oekraïne moet toetreden tot de Russische douane en daarvoor de Europese Unie de rug moet toekeren.
Vorige week liet het Russische bedrijf Gazprom weten dat Oekraïne op jaarbasis 5,6 miljard euro goedkoper uit zou kunnen zijn, mits het land Rusland verkiest boven de EU.
Bron: Kyiv Post
Poetin zou z'n vice-premier Igor Sechin zelfs opdracht hebben gegeven om daarvoor komende dinsdag naar Kiev af te reizen. De Russische premier ontkent evenwel. Het nu lopende contract moet nagekomen worden, vindt hij. "We hebben niet afgesproken dat we dat lopende contract gaan heroverwegen."
De premier kwam dinsdagavond van een koude kermis thuis toen hij geen gehoor vond voor z'n pleidooi dat Oekraïne moet toetreden tot de Russische douane en daarvoor de Europese Unie de rug moet toekeren.
Vorige week liet het Russische bedrijf Gazprom weten dat Oekraïne op jaarbasis 5,6 miljard euro goedkoper uit zou kunnen zijn, mits het land Rusland verkiest boven de EU.
Bron: Kyiv Post
Ook Oekraiense inbreng mogelijk in Russische ruimtevaart
Oekraine mag van de Russische premier Vladimir Poetin meedoen in de bouw van het nieuwe ruimtevaartcentrum Vostochny Cosmodrome. Hij heeft dat dinsdagavond aangeboden tijdens zijn bezoek aan Kiev. Volgens Poetin kan Oekraine een belangrijke bijdrage leveren, aangezien het land al lang bezig is met de fabricage van raketten.
Vostochny Cosmodrome in de oostelijke regio Amur moet Rusland minder afhankelijk maken van het ruimtevaartcentrum Baikonur Cosomodrome in Kazachstan. Met de bouw is inmiddels begonnen. In 2018 moet het Vostochny Cosmodrome gereed zijn. Het gaat om zeven lanceerplatforms.
Bron: Interfax-Ukraine
Vostochny Cosmodrome in de oostelijke regio Amur moet Rusland minder afhankelijk maken van het ruimtevaartcentrum Baikonur Cosomodrome in Kazachstan. Met de bouw is inmiddels begonnen. In 2018 moet het Vostochny Cosmodrome gereed zijn. Het gaat om zeven lanceerplatforms.
Bron: Interfax-Ukraine
Abonneren op:
Reacties (Atom)