woensdag 18 januari 2017

Nadia Savtsjenko: 'Ik ben geen landverrader'

Nadia Savtsjenko zegt dat ze geen verraad heeft gepleegd toen ze gisteravond op tv-zender 112 voorstelde om het er voorlopig maar bij te laten voor wat betreft de Russische annexatie van de Krim. ''Ik heb Oekraïne niet verraden en dat zal ik ook nooit doen. Ik heb er ook niet mee bedoeld dat wij de Krim maar moeten weggeven aan Rusland. Maar ik wil wel dat we de bezette gebieden in de Donbas terug krijgen'', zei het onafhankelijke parlementslid vanavond op een persconferentie.

''Ik heb voor elk van onze gevochten en ik ben niet van plan om anderen in problemen te brengen. Ik wil vechten, op welke manier dan ook, voor elke Oekraïner en voor ons grondgebied. Dat is een strijd die ik nooit zal opgeven'', aldus de voormalige helikopterpiloot en oorlogsvrijwilligster die twee jaar in Russische gevangenschap door bracht.

Maar wat heeft ze gisteravond eigenlijk gezegd waarmee ze sindsdien zoveel landgenoten tegen de haren in heeft gestreken, zodat haar zelfs vervolging wegens landverraad boven het hoofd hangt? Hieronder volgt een transciptie:

''Omdat we willen dat dat dit zonder geweld gebeurt, in aanmerking genomen dat Rusland zich niets aantrekt van de sancties, komt dit neer op het opgeven van de Krim. We zetten deze kwestie, zoals vaker gebeurt, op een zacht pitje. Er zullen parlementsleden zijn die huilen en schreeuwen dat wij nooit zullen opgeven, maar de Krim krijgen ze er niet mee terug. Het blijft voorlopig een niet erkend, bezet gebied. De Krim is het nieuwe Transnistrië. En om te voorkomen dat we van de Donbas ook een Transnistrië maken, moeten we de bezetting van de Krim accepteren en de Donbas terug zien te krijgen. Ik zie geen andere geweldloze manier dan deze.''

Savtsjenko heeft het hier over politici die willen vechten om de Donbas terug te krijgen, eerder dan dat zij oproept om de Krim maar bij Rusland te laten. Zij pleit vooral voor een vreedzame oplossing. De nieuwssite 112 van de gelijknamige tv-zender zette het echter scherp aan met de kop 'Savtsjenko wil de Krim laten voor wat het is'.

Dat is koren op de molen van de mensen die nog het nodige met Nadia Savtsjenko hebben te verhapstukken nadat zij vorige maand eigenmachtig met de separatisten ging onderhandelen over vrijlating van gevangenen, ze de Moederlandpartij van Joelia Timosjenko de rug toekeerde en aankondigde een eigen politieke beweging op poten te zetten.

Bronnen: 112, The Interpreter

Geen opmerkingen: