dinsdag 24 januari 2017

Export Lada's naar Oekraïne ligt al tijdje stil

De Russische autofabrikant AvtoVAZ exporteert al sinds de herfst geen Lada's meer naar Oekraïne. Daardoor zijn alleen nog de Niva SUV en de Largus Universal verkrijgbaar bij de dealers. De goedkope Lada Granta en de Lada Kalina zijn al enige tijd niet meer nieuw te koop. De Granta, één van de goedkoopste wagens op de Oekraïense automarkt, verdween in november uit de showrooms.

Het is niet duidelijk of AvtoVAZ de export van Lada's hervat. De handel in nieuwe auto's heeft een moeilijke tijd doorgemaakt, al is wel sprake van een licht herstel. AvtoVAZ heeft bovendien het onderspit moeten delven in de prijzenslag met de Oekraïense autofabrikant ZAZ, gevestigd in Zaporizja.

Dat komt vooral door beëindigen van het vrijhandelsverdrag tussen Rusland en Oekraïne, waardoor nu een importheffing betaald moet worden. Doordat de overheid ook een extra belastingheffing voor AvtoVAZ invoerde, maken deze belastingen nu bijna een kwart van de consumentenprijs uit en zijn sommige Lada's even duur geworden als Europese auto's.

Bron: Unian
Russia's AvtoVAZ car plant halts shipments to Ukraine – media Russia's PJSC AvtoVAZ has stopped shipments to Ukraine since last fall, according to CarDiagram, an independent Ukrainian-based car blog, which cites several sources in the domestic car market. Economy 15:58, 24 January 2017 52 READ LATER REUTERS REUTERS Today, dealerships offer only two models: the Niva SUV and the Largus Universal. As for such low-priced cars as the Lada Granta and the Lada Kalina, they have been unavailable since 2016, CarDiagram said. The Lada Granta, one of the cheapest cars in Ukraine, disappeared from sale in November 2016. Since then, AvtoVAZ has not supplied this model to Ukrainian distributors. Read also Imports of trucks in Ukraine double One of the publication's sources claims that AvtoVAZ has not yet made a final decision whether to ship its cars to Ukraine or not. Representatives of the Russian automaker is still undecided about the price policy in Ukraine. Recently, the Lada has lost the price battle to Ukraine's Zaporizhia-based car plant, ZAZ, as evidenced by sales statistics for 2016. In addition, the price of some models was similar to that of European cars. Ukraine introduced a special tariff on Russian cars in 2016. A special import tax rate for AvtoVAZ was set at 14.57%. Read also Ukraine sees 71.3% drop in vehicle production in 2015 Further, there is no longer a free trade zone between Russia and Ukraine since last year. Therefore, Russian-made cars are subject to 10% tax. This means that starting from 2016 the importer of Lada cars to Ukraine must pay taxes amounting to nearly a quarter of the car cost. PJSC AvtoVAZ is the largest manufacturer of Renault-Nissan Alliance in Russia and its Togliatti plant is one of the largest car plants worldwide, producing cars in full cycle under four brands (Lada, Renault, Nissan and Datsun).

Read more on UNIAN: http://www.unian.info/economics/1740072-russias-avtovaz-car-plant-halts-shipments-to-ukraine-media.html

Geen opmerkingen: