donderdag 21 juli 2016

Saakasjvili: 'Moord op Sjeremet slechte voorbode'

De moord op journalist Pavel Sjeremet van de nieuwssite Oekrajinska Pravda is een voorbode van nog veel meer onheil, meent gouverneur Micheil Saakasjvili van Odessa. ''We lopen naar de afgrond, aan de hand van politici die met de ogen dicht stug doorlopen en blijven roepen dat het allemaal wel goed komt'', schrijft hij op zijn Facebookpagina.

Saakasjvili had aanvankelijk niets op met Sjeremet. ''In 2009 schreef hij een boek over mij. Vol onterechte aantijgingen, vond ik toen. Na Majdan sprak hij me aan in de lobby van een hotel in Kiev en vroeg om een interview. Dat heb ik toen toegestaan. Ik was aangenaam verrast over de correcte weergave. Hij bleek een eerlijk, getalenteerd mens. We werden vrienden.''

De staatsveiligheidsdienst SBOe gaat uit van vier mogelijke scenario's voor de moord op Sjeremet. Het kan gaan beroepshalve zijn, vergelding voor een uitlating of artikel van de hand van de als kritisch bekend staande journalist. Het kan ook om een privé aangelegenheid gaan of Rusland heeft er de hand in gehad om onrust in het buurland te zaaien.

De vierde mogelijkheid is dat niet Sjeremet maar Olena Pritoela het slachtoffer had moeten worden van de bomaanslag. Sjeremet reed namelijk in de auto van Pritoela, niet alleen zijn echtgenote maar ook de eigenaresse van de Oekrajinska Pravda.

Bron: Censor.net

Geen opmerkingen: