woensdag 3 februari 2016

Abromavicius: 'Ik wil niet gebruikt worden voor dubieuze praktijken'

Minister Aivaras Abromavicius van Economische Ontwikkeling en Handel zegt in de verklaring waarin hij zijn aftreden meedeelt dat vicefractievoorzitter Ihor Kononenko van het Blok-Porosjenko maar ook anderen druk op hem hebben uitgeoefend om ''enkele dubieuze figuren'' te benoemen op belangrijke posten bij staatsbedrijven. ''Ik beschouw dit als pogingen om greep te krijgen op de geldstromen bij deze bedrijven. Daar wens ik niet aan mee te werken, ik wil niet gebruikt worden.'' En: ''Deze acties zijn bedoeld om de hervormingen te bevriezen.''

Kononenko heeft volgens Ambromavicius afgelopen jaar onder meer geprobeerd om een van zijn mensen benoemd te krijgen als algemeen directeur van Oekrhimtransamjak. ''In plaats van mij te helpen om af te komen van de man die daar door de Partij van de Regio's neer is gezet, heeft hij daar nu zijn eigen mensen die het bedrijf runnen. Het toppunt van zijn bemoeienissen was de benoeming van een van zijn parlementsleden die de leiding zou krijgen over Naftogaz en nog enkele verwante staatsbedrijven.''

Kononenko zelf ontkent de aantijgingen van de vertrekkende minister. ''Het was een emotionele verklaring'', meent het prominente parlementslid. Hij kenschetst het werk van de minister als ''deels positief, deels negatief.'' Dat oordeel zou niet alleen van hemzelf komen, maar van de parlementsfractie van het Blok-Porosjenko, aldus Kononenko.

Bron: 24today

Geen opmerkingen: