vrijdag 11 juli 2014

Amnesty: bewijzen van ontvoeringen en marteling

In de afgelopen drie maanden verzamelde Amnesty International schokkend en overtuigend bewijs van grove mishandeling en marteling van activisten, demonstranten en journalisten in Oekraïne. Amnesty deed onderzoek in de hoofdstad Kiev en het zuidoosten van Oekraïne. In het rapport 'Abductions and Torture in Eastern Ukraine' worden pro-Russische separatisten en gewapende, aan de regering gelieerde groeperingen ervan beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de ontvoeringen en martelingen.

De afgelopen drie maanden zijn honderden mensen ontvoerd. Amnesty probeert in kaart te brengen wat er precies is gebeurd en wil dat er een einde komt aan deze schandelijke praktijk. De pro-Russische separatisten zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de ontvoeringen, waarbij de slachtoffers zwaar worden mishandeld. Er is ook bewijs dat aan de regering gelieerde groepen zich schuldig maken aan mishandeling.

Betrouwbare cijfers zijn moeilijk te vinden, maar volgens het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken zijn er tussen april en juni zo’n vijfhonderd ontvoeringen gemeld. De Verenigde Naties hebben 222 ontvoeringen geregistreerd.

Hanna, een pro-Oekraïense activist, vertelde Amnesty hoe ze op 27 mei werd ontvoerd door gewapende mannen in de oostelijke stad Donetsk. Ze werd zes dagen vastgehouden voordat ze werd vrijkwam bij een gevangenenruil. 

Hanna beschreef haar ervaringen aan de Amnesty-onderzoekers: ''Ik werd voortdurend geslagen. Hij sloeg me in het gezicht met zijn vuist. Hij probeerde me overal te slaan. Ik probeerde mijn gezicht te beschermen met mijn handen. Later zat ik ineengedoken en opgerold als een bal in de hoek. Hij werd boos omdat ik mezelf probeerde te beschermen. Hij liep naar buiten en kwam terug met een mes…''

Ze beschreef verder hoe haar ondervrager haar dwong om separatistische leuzen op de muur te schrijven, met haar eigen bloed. Daarna liet Hanna liet ons de littekens zien op haar hals, armen en benen.

Ontvoering en marteling worden in Oekraïne door gewapende groeperingen ingezet om angst te creëren en zo controle over de lokale bevolking te bewerkstelligen. Amnesty International roept de Oekraïense regering op om een regelmatig bijgewerkt register van de ontvoeringen op te stellen en elke beschuldiging van mishandeling of marteling grondig en onpartijdig te onderzoeken.

Bron: Amnesty

Geen opmerkingen: